Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

hemi

Når jeg la bestilling på Y var jeg veldig sikker på at jeg skulle ha den, men etterhvert som konkurrentene kommer er jeg ikke helt der lenger må jeg ærlig inrømme. Tesla bør smi mens jernet er varmt om de vil pushe, ELLER selge på prisdumping ala de har gjort med model 3 nå.


Med det sagt, om jeg fikk beskjed om Q1 eller Q2 levering, er jeg ikke sikker på at jeg hadde giddet ta i mot uten å faktisk få prøvd bilen litt, litt lei av å kjøpe i blinde, være early adopter og så bli straffet økonomisk for det. Flere produsenter begynner jo få OK elbiler.

hELgenen

#541
Sitat fra: kodax på tirsdag 05. januar 2021, klokken 17:11
"taktikkeri, usikker, feig, vet ingenting, vingeklippet"
...artig at noen forumdeltagere sitter på så mye personlig informasjon om Roland
:laugh:

Personlige karakteristikker kanskje..informasjon..nei

SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 05. januar 2021, klokken 13:58
Jeg blir forresten litt provosert over Roland i Tesla som sier "Vi har ikke noen ny informasjon å dele om Model Y" angående leveranser når det fortsatt står "tidlig 2021" på bestillingstidene og vi nå er i "tidlig 2021".... Alt taktikkeriet blir litt for tydelig  :)

Jeg hører like lite på en presseansvarlig "lokalt" i Tesla som en laptop-selger på Elkjøp.

Det finnes så mange personer rundt om på planeten som fotfølger enhver stakkar som jobber ved Teslas både eksisterende og blivende fabrikker, og som rapporterer minutt for minutt enhver liten bevegelse. Og på den måten skjønner vi at Berlin-bilene vil la vente på seg lenge ennå. Fabrikken skal oppføres. Maskiner skal installeres. Roboter skal programmeres og testkjøres. Testbiler skal flyte gjennom. Ting skal godkjennes. Og så kommer serieproduksjonen. Lav kapasitet til å begynne med, for så å gå gjennom en oppramping, mer eller mindre (u)kontrollert.

Tenker vi tar til oss de siste varmende solstrålene for sommeren før de første serieproduserte Model Y transporteres bort fra Berlin.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 05. januar 2021, klokken 22:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 05. januar 2021, klokken 13:58
Jeg blir forresten litt provosert over Roland i Tesla som sier "Vi har ikke noen ny informasjon å dele om Model Y" angående leveranser når det fortsatt står "tidlig 2021" på bestillingstidene og vi nå er i "tidlig 2021".... Alt taktikkeriet blir litt for tydelig  :)

Jeg hører like lite på en presseansvarlig "lokalt" i Tesla som en laptop-selger på Elkjøp.

Det finnes så mange personer rundt om på planeten som fotfølger enhver stakkar som jobber ved Teslas både eksisterende og blivende fabrikker, og som rapporterer minutt for minutt enhver liten bevegelse. Og på den måten skjønner vi at Berlin-bilene vil la vente på seg lenge ennå. Fabrikken skal oppføres. Maskiner skal installeres. Roboter skal programmeres og testkjøres. Testbiler skal flyte gjennom. Ting skal godkjennes. Og så kommer serieproduksjonen. Lav kapasitet til å begynne med, for så å gå gjennom en oppramping, mer eller mindre (u)kontrollert.

Tenker vi tar til oss de siste varmende solstrålene for sommeren før de første serieproduserte Model Y transporteres bort fra Berlin.

Ja, det var ikke nødvendigvis Roland i seg selv jeg blir litt provosert over, men Roland i Tesla generelt....av det Roland sa. Hvem som vet hva og hvem som har fått beskjed om å si hva vet få, så skal ikke legge for mye skyld på budbringeren....særlig ikke når det er et amerikansk selskap...

Spenningen er jo om de slipper noen fra Shanghai eller Fremont, om det blir LG-batterier eller de nye, eller Panasonic (de gode).... siden det som står på nettsiden med Early 2021 ikke stemmer....selv om de akkurat har fått betong på lakkeringsverkstedet i Berlin.
Tesla Model Y                         2021-

advale

#544
Er ikke rart at Roland sier ikke så mye. Om han sa Y kommer 1Q allerede i oktober hadde Tesla ikke solgt mye Model 3 gitt..

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 05. januar 2021, klokken 13:58
Poenget er at når de ser de kan levere...så setter de ned prisen....sånn som de gjorde med Model 3 i Norge, og sånn som de nå har gjort med Model Y i Kina...fordi de kan levere...

Det er vel ikke bare fordi de kan levere at de setter ned prisene  ::)  ::)  ::)  Bare se på de første mottagerne av TM3P. Når alle var levert så satt Tesla prisene ganske kraftig ned. De setter ikke ned prisene når de har mange bestillinger på "høy" pris. Nei, de leverer de først. For deretter evt å senke prisene hvis etterspørselen går ned.

Samme prosedyren ble fulgt når de leverte ut biler like før "refreshen". De leverte alle til gammel (og dyr) pris for deretter å knalle til med rentekampanje og prisnedgang.

Topsy

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 05. januar 2021, klokken 13:58
Jeg blir forresten litt provosert over Roland i Tesla som sier "Vi har ikke noen ny informasjon å dele om Model Y" angående leveranser når det fortsatt står "tidlig 2021" på bestillingstidene og vi nå er i "tidlig 2021".... Alt taktikkeriet blir litt for tydelig  :)

På sidene står det at produksjonen er forventet å begynne tidlig i 2021. Ikke leveringer... Produksjonsstart betyr jo like mye at de første testbilene kommer ut fra fabrikken,  så jeg tror man må vente til høsten, kanskje worst case vinteren igjen.

Klykken

Vil tippe det heller greit mot 2022 før vi kan begynne å se noe til bilene våre, ja. Sent 2021 for noen, sikkert.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

keepitsimple

Jeg håper på 2022, så lenge vi ikke kan få en bra priset bil (henter ikke ut min til 521k da den koster under 450k i usa) til sommerferien.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

turfsurf

Sitat fra: keepitsimple på onsdag 06. januar 2021, klokken 09:18
Jeg håper på 2022, så lenge vi ikke kan få en bra priset bil (henter ikke ut min til 521k da den koster under 450k i usa) til sommerferien.
Samme her, er forskjellen veldig stor til USA blir ikke bilen tatt ut.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

Sitat

I've heard the following from a reliable source:

• Made-in-China Model Y is expected to be shipped to Europe this month with deliveries happening next month
• Total number of employees hired for Giga-Berlin is expected to reach 4,000 by the end of March. Currently, it's 2,000+




https://twitter.com/troyteslike/status/1346731584389607424?s=21



andy99

Tror nok i så fall det blir med den ene båten, pga levering i kina nå er pushet til Q2-2021 etter alle bestillinger som kom inn etter prisreduksjonen.
https://www.teslarati.com/tesla-model-y-china-deliveries-q2-2020/
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Magnus Hansen

Sitat fra: andy99 på onsdag 06. januar 2021, klokken 14:24
Tror nok i så fall det blir med den ene båten, pga levering i kina nå er pushet til Q2-2021 etter alle bestillinger som kom inn etter prisreduksjonen.
https://www.teslarati.com/tesla-model-y-china-deliveries-q2-2020/

Grunnen til økt leveringstid i Kina er vel rett og slett at en god del biler sendes til Europa. Så får Tesla vurdere hvordan de vil gjøre splitten mellom markedene. Blir fort lang leveringstid begge steder frem til Berlin er operativ

OhmPaPa

Mere spekulering:

Troy Teslike
@TroyTeslike
I've heard the following from a reliable source:

• Made-in-China Model Y is expected to be shipped to Europe this month with deliveries happening next month
• Total number of employees hired for Giga-Berlin is expected to reach 4,000 by the end of March. Currently, it's 2,000+

Fra https://twitter.com/TroyTeslike/status/1346731584389607424

Magnus Hansen

Den tweeten er jo gjengitt noen få innlegg lenger opp...

Ellers er det vel snart på tide å gjøre en beslutning på om man skal ta ut en Kinabil eller vente på europaversjonen. Mitt hovedargument for å ta tidlig bil er gunstig pris i forhold det de tar nå. Men siden valutakursene har bedret seg vesentlig så tenker jeg det uansett bare er et tidsspørsmål før prisene på Y følger 3 ned. Så jeg tenker vel per nå og beholde 3ern. Kanskje kjøpe en Y rett før innføring av mva.

Andre som har tanker om dette?

hELgenen

Dollaren stuper - om Elon har en deal om å levere X antall elbiler fra sin portefølje i 2021 til en eller annen fossil produsent (FCA?)  - så vil vi nok se en formidabel prisdupp på model Y gitt at begge disse to hendelsene holder i seg. Kan fort ende med at Y blir billigere enn hva folket nå før jul betalte for 3.
Det er tross alt ikke bilene alene som Elon tjener penger på :

https://insideevs.com/news/438345/tesla-428-million-carbon-credits-q2-2020/#:~:text=In%202019%2C%20Tesla%20got%20%24593,million%20to%20these%20carbon%20regulations.&text=The%20%24428%20million%20in%20carbon,it%20had%20in%20Q2%202020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA