Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Simen1

Sitat fra: Radial på lørdag 19. desember 2020, klokken 13:06Med 100k lavere pris, er all sammenlignbar konkurranse egentlig feid av banen i Norge.
Jeg mistenker at de ikke setter ned prisen i takt med valutaen fordi de har tenkt til å overlevere på rekkevidde og fremstille det som en gavepakke.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

lirekassa

Sitat fra: Simen1 på søndag 27. desember 2020, klokken 22:55
Sitat fra: Radial på lørdag 19. desember 2020, klokken 13:06Med 100k lavere pris, er all sammenlignbar konkurranse egentlig feid av banen i Norge.
Jeg mistenker at de ikke setter ned prisen i takt med valutaen fordi de har tenkt til å overlevere på rekkevidde og fremstille det som en gavepakke.

Tror også de avventer litt status på Berlin og faktiske marginer. Samtidig ikke ulurt med en justering nå for å markere seg overfor ID.4/Enyaq og delvis Mach-E.

keepitsimple

Det står fortsatt at produksjonen skal begynne tidlig 2021. Berlin er jo ikke ferdig enda, så dette må vel være Kina.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Handyman

Sitat fra: keepitsimple på mandag 28. desember 2020, klokken 09:42
Det står fortsatt at produksjonen skal begynne tidlig 2021. Berlin er jo ikke ferdig enda, så dette må vel være Kina.
"Tidlig 2021" kan, om man tøyer det vidt, tolkes til første halvdel av 2021. Når man så ser hva de har klart å bygge på et halvt år, og man vet at de allerede er i gang med montering av innendørs produksjonsutstyr, så setter ikke jeg penger på at de ikke vil starte en forsiktig produksjon før juli. Men det vil antakelig ta noe tid før de oppnår betydelig volum. Den som venter får se.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

#514
Mange hinder i veien for juli-produksjon.... ser de sliter med å få ansatt folk. Mange er redde for at de får sparken straks det går trått...sånn som i USA.

(Ser at Tesla har gjenopptatt byggingen etter at den var stanset grunnet manglende garantbetaling på 100 mill Euro. De har fått ny frist i januar)

På grunn av vanskelig bemanningssituasjon:
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Man kan jo kanskje tolke "forventet produksjonsstart tidlig 2021" med nettopp at Kina nå er ferdig til 2021 produksjon.
Men at bilene fra Kina faktisk skal til EU er en annen sak.... Produksjonen er i gang, på papiret ihvertfall.

Men når det går båter med M3 fra Kina til Europa nå, så kommer det nok Y'er derifra også snarlig... Tror jeg skal holde godt øye med mailen etter nyttår.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

kodax

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 29. desember 2020, klokken 00:52
Mange hinder i veien for juli-produksjon.... ser de sliter med å få ansatt folk. Mange er redde for at de får sparken straks det går trått...sånn som i USA.

(Ser at Tesla har gjenopptatt byggingen etter at den var stanset grunnet manglende garantbetaling på 100 mill Euro. De har fått ny frist i januar)

På grunn av vanskelig bemanningssituasjon:
Jeg blir ikke veldig overrasket hvis det viser seg at det er konkurrenter som står bak slik «inside-informasjon», da de har alt å tjene på å spre negativ omtale og at Tesla mislykkes.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Sitat fra: kodax på tirsdag 29. desember 2020, klokken 16:22
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 29. desember 2020, klokken 00:52
Mange hinder i veien for juli-produksjon.... ser de sliter med å få ansatt folk. Mange er redde for at de får sparken straks det går trått...sånn som i USA.

(Ser at Tesla har gjenopptatt byggingen etter at den var stanset grunnet manglende garantbetaling på 100 mill Euro. De har fått ny frist i januar)

På grunn av vanskelig bemanningssituasjon:
Jeg blir ikke veldig overrasket hvis det viser seg at det er konkurrenter som står bak slik «inside-informasjon», da de har alt å tjene på å spre negativ omtale og at Tesla mislykkes.
Utklippet ser ut til å komme fra TU og den artikkelen er skrevet med utgangspunkt i en artikkel fra den tyske bilindustriavisen Automobilwoche:
https://www.tu.no/artikler/avis-tesla-sliter-med-a-finne-nok-folk-i-tyskland/504036
Hva slags forhold Automobilwoche har til Tesla vet jeg ikke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

keepitsimple

Sitat fra: kodax på tirsdag 29. desember 2020, klokken 16:22
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 29. desember 2020, klokken 00:52
Mange hinder i veien for juli-produksjon.... ser de sliter med å få ansatt folk. Mange er redde for at de får sparken straks det går trått...sånn som i USA.

(Ser at Tesla har gjenopptatt byggingen etter at den var stanset grunnet manglende garantbetaling på 100 mill Euro. De har fått ny frist i januar)

På grunn av vanskelig bemanningssituasjon:
Jeg blir ikke veldig overrasket hvis det viser seg at det er konkurrenter som står bak slik «inside-informasjon», da de har alt å tjene på å spre negativ omtale og at Tesla mislykkes.
Gutta som Tesla trenger har vel fort 20 års ansiennitet i tilsvarende jobb. Det er stor risiko å bytte jobb nå og sikkert spesielt til Tesla som ikke liker fagforeninger.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: keepitsimple på tirsdag 29. desember 2020, klokken 17:49
Sitat fra: kodax på tirsdag 29. desember 2020, klokken 16:22
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 29. desember 2020, klokken 00:52
Mange hinder i veien for juli-produksjon.... ser de sliter med å få ansatt folk. Mange er redde for at de får sparken straks det går trått...sånn som i USA.

(Ser at Tesla har gjenopptatt byggingen etter at den var stanset grunnet manglende garantbetaling på 100 mill Euro. De har fått ny frist i januar)

På grunn av vanskelig bemanningssituasjon:
Jeg blir ikke veldig overrasket hvis det viser seg at det er konkurrenter som står bak slik «inside-informasjon», da de har alt å tjene på å spre negativ omtale og at Tesla mislykkes.
Gutta som Tesla trenger har vel fort 20 års ansiennitet i tilsvarende jobb. Det er stor risiko å bytte jobb nå og sikkert spesielt til Tesla som ikke liker fagforeninger.
Ja, det sto og i artikkelen noe angående manglende organiseringsmuligheter.
Tesla har flere ganger i USA sparket folk så fort det går trått, så forstår skepsisen....i tillegg til det med ansiennitet.
Tesla Model Y                         2021-

kodax

Er Tesla i USA verre enn andre selskaper i USA? Det har jo også vært mange artikler om undersøkelser som sier at Tesla er et bra sted å jobbe, og bare bak SpaceX som det mest poppulære for amerikanske ingeniører. I Tyskland må de tilpasse seg tysk lov, så jeg tviler på at de blir verre enn å jobbe for andre amerikanske selskaper, som det jo er mange av. De har også garantert hørt om Walmart som fikk trøbbel med fagforeningene, så de tilpasser seg nok.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

overskyet

Sitat fra: kodax på onsdag 30. desember 2020, klokken 00:35
Er Tesla i USA verre enn andre selskaper i USA? Det har jo også vært mange artikler om undersøkelser som sier at Tesla er et bra sted å jobbe, og bare bak SpaceX som det mest poppulære for amerikanske ingeniører. I Tyskland må de tilpasse seg tysk lov, så jeg tviler på at de blir verre enn å jobbe for andre amerikanske selskaper, som det jo er mange av. De har også garantert hørt om Walmart som fikk trøbbel med fagforeningene, så de tilpasser seg nok.

Enig, blant IT folk er i alle fall Space-X og Tesla blant de aller hotteste stedene du kan jobbe i USA. Hvordan det er for andre bransjer har jeg ikke oversikt over. Når det kommer til Tyskland forholder de seg selvsagt til Tysk lov og orden. Når man skal ansette tusenvis av folk, vil det alltid være utfordrende. Sånn er det for alle og har ingenting med at de heter Tesla å gjøre.

Magnus Hansen

Vi er vel mange som har varierende erfaring med å jobbe for utenlandske selskaper selv i Norge. Selv om de følger norsk lov så kan det være utfordringer i forhold til kulturforskjeller

kodax

Det er jo stor forskjell på norske selskaper også, men kulturforskjeller kan absolutt være en utfordring. Det kan godt hende at Tesla er et møkkaselskap å jobbe for dersom man står på samlebåndet e.l., men sannhetsgehalten i artikler som den det er referert til her ville jeg tatt med en stor klype salt.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Dieselgubben

#524
Tesla  oppdaterer priser for model Y i Kina før igangkjøring av volumproduksjon. 52000 usd for lr awd, tilsvarer 447.000 kr.

La oss håpe Nio, Xpeng, MG og alle de andre kineserne oversvømmer det norske markedet med billige biler slik at Tesla også må være konkurransedyktig i Norge...

Anbefaler ingen å legge inn ordre på model y før Tesla senker prisen i Norge. Dette for å ikke bidra til god ordrebacklog og lite insentiv til å sette ned prisen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA