Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

turfsurf

Det skal ett nyere lakkeringsverksted inn, og en flere mindre delere skal støpes som en.

Nytt lakkeringsverksted vil ikke føre til noen større forsinkelser, og støpemaskinen er allerede oppe og testes i USA. Tipper småskalaproduksjon i Q2.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: Radial på søndag 04. oktober 2020, klokken 13:42
Sitat fra: knut.aulie på søndag 04. oktober 2020, klokken 12:34
Sitat fra: Radial på søndag 04. oktober 2020, klokken 08:23
Siste jeg leste, var at M3 skal eksporteres fra Kina til Europa "snart".

Så da kommer det kanskje MY derifra også i en overgangsperiode? Den linja er vel klar til nyttår der borte.
Hva er kilden til det? Såvidt jeg vet har Musk vært tydelig på at Shanghai er kun for Kina.

Flere sider med samme artikkel, men denne feks:

https://www.google.com/amp/s/www.businessinsider.com/tesla-plans-to-export-china-made-model-3-vehicles-to-asia-and-europe-sources-2020-9%3famp

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer


Handyman

#454
Sitat fra: hELgenen på lørdag 03. oktober 2020, klokken 13:33
Hvor lang tid trenger arbeidsstokken som skal arbeide her på å lære seg arbeidet som skal til for å produsere bilen? Er det meste automatisert, eller behøver arbeiderene tid til trening og opplæring? Akkurat denne biten kan vel være litt mer tidkrevende enn i kina? Mye HMS,fagforeninger osv. I Tyskland..eller er jeg helt på viddene?
Det er uten tvil en formidabel oppgave! Med det ser ut til at de har solide planer for dette. HMS og fagorganisering kan føre til mye byråkrati, men det kan også være en styrke dersom Tesla behandler dette på en god måte. Hvis Tesla ikke kjemper imot, men heller samarbeider med den tyske arbeidskulturen kan det heller være en fordel. Tyskerne kan absolutt når de vil ;-) Men det blir absolutt spennende å følge.
Kom over denne ferske artikkelen om rekrutteringen og opplæringen:
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-giga-berlin-4000-workers-will-start-to-work-in-gigafactory-to-perpare-june-production
4000 nye ansatte begynner i mars. Da blir det opplæring og de skal delta i forberedelsene av produksjonsutstyret. Produksjonen sies å starte i juni.
Rekrutteringsfirmaer er engasjert i arbeidet med å skaffe de som skal ansettes. Ett prosjektteam har startet opplæringen av rundt 500 rekrutteringsfirmaer som videre skal skaffe de nye ansatte.
De ansatte må bla. læres opp i maskiner og utstyr som ikke har blitt benyttet i bliproduksjon før
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Jeg har vært med å sette opp relativt store automasjonslinjer i land som Mexico, Canada, Romania, Tyskland, Frankrike, Storbritannia og Skandinavia m.m.

De mest smertefrie igangsettingene var alltid Tyskland, tett fulgt av Skandinavia.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Otkristo

Tesmanian's source also dropped some unexpected and exciting news: the China-made Tesla Model Y will also be delivered to the European market starting in December 2020. This will come as very welcome news to Europeans who are eagerly awaiting the start of Model Y sales.

makki


hELgenen


makki


Magnus Hansen

Sitat fra: makki på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 18:18
Håper snart endelig bekreftelse fra tesla.

Jeg vet ikke om de ser behovet for det? De har jo hele tiden sagt at produksjon for europeiske Model Y begynner tidlig 2021. Og nå ser der de ut til å være i rute.

Magnus Hansen

Interessant artikkel om Giga Shanghai:

https://www.teslarati.com/tesla-giga-shanghai-550k-model-3-model-y-production-2021/

Blant annet denne :

Sitat
As noted by local media outlet Wall Street CN, about 100,000 Model 3 and about 10,000 Model Y from Gigafactory Shanghai will be shipped abroad in 2021

100.000 Model 3 henger jo på greip med SR+ modellene vi har hørt om. Men bare 10.000 Model Y vil jo ikke gjøre noe særlig innhogg i Europeisk etterspørsel. Hvis dette tallet er korrekt, høres det mer ut som til mer lokale markeder enn til Europa.

overskyet

I fare for å spørre om noe som har blitt svart på mange ganger allerede, har kinamodellen de samme forbedringene som det planlegges at berlinmodellen skal ha?


TeslaK

Sitat fra: overskyet på mandag 09. november 2020, klokken 15:45
I fare for å spørre om noe som har blitt svart på mange ganger allerede, har kinamodellen de samme forbedringene som det planlegges at berlinmodellen skal ha?

Ville vel være helt bak mål hvis ikke?
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Thalgar

Sitat fra: overskyet på mandag 09. november 2020, klokken 15:45
I fare for å spørre om noe som har blitt svart på mange ganger allerede, har kinamodellen de samme forbedringene som det planlegges at berlinmodellen skal ha?

Sannsynlegvis vil Shanghai-modellen vera lik Fremont, i det minste om ein trur Musk:

"Berlin will use 4680 cell with structural battery pack & front & rear single piece castings. Also, a new paint system.

Lot of new technology will happen in Berlin, which means significant production risk. Fremont & Shanghai will transition in ~2 years when new tech is proven."

https://twitter.com/elonmusk/status/1313854912212750346
Model Y LR Quicksilver, 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA