Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#435
 ToWalkOrDrive :+1: :+1: Takker for god info.

Er dette de nyeste bildene vi har fra GF4?  12. august? eller er de bildene du postet nyere enn dette? Kul video med time laps... og fet musikk. Så hent frem øl og popcorn og innta hvil og hvil... og bare nyt videoen på 7 minutter. :+1: :+1:

https://youtu.be/Zr0botZ5P9o

https://cleantechnica.com/2020/08/13/tesla-gigafactory-berlin-progress-roof-goes-up-on-drive-unit-building/


https://youtu.be/Zr0botZ5P9o

Electric cars in Norway

#436
Sitat fra: Handyman på fredag 02. oktober 2020, klokken 23:59

Det sies også at Berlin bygges raskere enn Shanghai.


Handyman. Hmmm, den kjøper jeg ikke. Tror byggebransjen i Tyskland følger mer den vestlige måten å bygge på - det vil si "saktere" enn det asiatere bygger. Det har noe med kultur å gjøre... tror nå jeg da og så håper jeg at jeg har tatt feil (som vanlig :-) 

Men jeg håper du har rett :+1: :+1: og at GF4 snart vil starte å produsere TMY snarest mulig.

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 03. oktober 2020, klokken 10:27
Ja, hvis en kaller juli "early 2021" så kan en være enig i at det går :-)...men vet ikke om jeg ville kalt det "early 2021".
"Early 2021" bør nok i Tesla-sammenheng oversettes til "første halvdel -21", selv om mange vil hevde at det betyr i løpet av første kvartal. Her er de nok vage med vilje.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 03. oktober 2020, klokken 10:27
Men hovedbegymringen min for at det kommer til å ta tid er at det er et gigantisk område de har kjøpt og skal bygge på (300 acres, som vel er noe sånt som 1200 x 1000 meter, og ser allerede at de prøver å kjøpe 30 acres til (10% mer) til logistikk. Og det er veldig mye av disse 300 acres som det ikke er bygget på ennå...men de kan gjerne starte å produsere før alt er ferdig.....
Første byggetrinn er "bare" en fjerdedel av planene. På sammme måte som ved Giga Nevada, Shanhai, Texas starter produksjonen straks første byggetrinn kan tas i bruk, og gjerne flere år for siste byggetrinn er ferdig.
"(Prøve)produksjonen" starter nok også lenge før første byggetrinn er ferdig ut.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 03. oktober 2020, klokken 10:27
....synes bare Tesla kunne endret teksten fra "early 2021" til "first half of 2021" eller "second quarter 2021"...eller enda mer rett: "middle of 2021".... hvis de da ikke tenker å pumpe ut noen få Model Y fra et ferdig hjørne :-)
"Det ferdige hjørnet" er antakelig byggetrinn 1, og Tesla vil nok være så utydelige som mulig uten å direkte feilinformere.   
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 03. oktober 2020, klokken 11:26
Sitat fra: Handyman på fredag 02. oktober 2020, klokken 23:59
Det sies også at Berlin bygges raskere enn Shanghai.

Handyman. Hmmm, den kjøper jeg ikke. Tror byggebransjen i Tyskland følger mer den vestlige måten å bygge på - det vil si "saktere" enn det asiatere bygger. Det har noe med kultur å gjøre... tror nå jeg da og så håper jeg at jeg har tatt feil (som vanlig :-) 

Men jeg håper du har rett :+1: :+1: og at GF4 snart vil starte å produsere TMY snarest mulig.
For å være tydelig, det er ikke mine ord, men en påstand hentet fra en mengde artikler og videoer hvor det hevdes at Berlin faktisk ligger foran Shanhai. Om det stemmer er det ikke mer enn imponerende. Prøv følgende søk:
https://www.google.com/search?newwindow=1&sxsrf=ALeKk01l6ZNSToboiXJMq3Biu9dTOT4lnA%3A1601719131432&ei=W0t4X4rlGbqHwPAPnOao0Ao&q=giga+berlin+vs+shanghai&oq=giga+berlin+vs+shanghai&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzIFCAAQywE6BwgjELADECdQkx5Ykx5gzB9oBHAAeACAAVKIAVKSAQExmAEAoAEBqgEHZ3dzLXdpesgBAcABAQ&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwjK_u7elJjsAhW6AxAIHRwzCqoQ4dUDCAw&uact=5

En forklaring kan være at vi i Europa bruker prefab betongelementer i langt større grad enn steder der arbeidskraft er billigere. Det betyr at innsatsen på byggeplass blir redusert, med behov for færre folk og maskiner, og enklere logistikk. Det dreier seg mye om "å sette opp et byggesett". Prefab-elementene kan effektivt produseres lang tid i forveien.
En annen ting kan være tyskernes ønske om at de vil vise at det kan gå fort også utenfor "kina".
https://www.youtube.com/watch?v=RP3CxKTrNsk
According to Evan Horetsky, who is responsible for the construction of Giga Berlin, the factory is currently about 20% complete. Although initially slated to start production in mid-2021, Tesla should be ahead of schedule and start production in early 2021. 19. sept.

Tilfeldig valgte linker:
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-giga-berlin-german-speed-construction-may-surpass-gigafactory-shanghai-s-china-speed

https://www.nextbigfuture.com/2020/07/tesla-berlin-is-being-built-faster-than-tesla-shanghai.html
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway

#439
Handyman :+1: :+1: ja det virker jo logisk når du presenterer det på denne måten. Jeg hadde ikke sett for meg at prefab betongelementer ville gjøre det raskere, jeg tenkte bare på kultur forskjellene i byggebransjen mellom oss i Europa og Asia. Det er jo slik at innenfor byggebransjen så er det mye "dokumentmat for byplankontoret og søknader, prosesser og vedtak og fandens oldemor i tillegg" og derfor er det slik at det blir litt TTT, ting tar tid  :-) her i europa mens i Asia så går det normalt mye raskere. Men det er bare hva jeg tror :-) og jeg kan ikke dokumentere dette. Men mener at feks i Dubai så ble det bygget veldig raskt på sportsfronten og i Kina så lagde de et Corona sykehus på no time, mens her i Norge ville det tatt maaaaange år!!!

Jeg håper du har rett og at GF4 vil bli bygget raskere enn den i Shanghai :+1: :+1:

Denne videon nå fra september du linket til var utrolig kul da :+1: :+1:

https://youtu.be/RP3CxKTrNsk

hELgenen

Hvor lang tid trenger arbeidsstokken som skal arbeide her på å lære seg arbeidet som skal til for å produsere bilen? Er det meste automatisert,eller behøver arbeiderene tid til trening og opplæring? Akkurat denne biten kan vel være litt mer tidkrevende enn i kina? Mye HMS,fagforeninger osv. I Tyskland..eller er jeg helt på viddene?

Electric cars in Norway


automat

Rekruttering og opplæring kan starte før fabrikken er produksjonsklar. I disse koronatider er det sikkert ikke vanskelig å skaffe godt kvalifisert personell.

I tillegg vil det være naturlig å fly inn erfarent nøkkelpersonell fra California, for å hjelpe til i oppstarten.

Jeg tror derfor oppstart vil skje ganske raskt etter ferdigstillelse, men med lavt volum i starten.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Om korona situasjonen vedvarer så vil jo dette kunne ha en svært negativ innvirkning på når de første bilene kommer. I Tyskland er en nok mye, mye strengere enn f.eks USA på dette med smittevern.
Jeg tror ikke vi får biler ut av Berlin før høsten 2021 - håper virkelig jeg tar feil - ikke noe hadde vært bedre!

automat

Korona kommer til å vare langt inn i 2021. Men totale langvarige nedstenginger er vi forhåpentligvis ferdige med i Europa.

Mer lokale og kortvarige nedstenginger vil det komme. Men de får ikke like store konsekvenser som det vi så i mars-april i år.

Nå er jo «tidlig 2021» åpen for tolking, men at de klarer å starte produksjon før første halvår er slutt er det lov å håpe på.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Det er sagt før, «early -21» leveringer betyr biler fra USA, «late -21» kan være fra Berlin i lite volum.

Får Tesla til stort volum produksjon fra Berlin tildlig i -21 kommer aksjekursen til å mangedobles ..............

Radial

Siste jeg leste, var at M3 skal eksporteres fra Kina til Europa "snart".

Så da kommer det kanskje MY derifra også i en overgangsperiode? Den linja er vel klar til nyttår der borte.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Sitat fra: Radial på søndag 04. oktober 2020, klokken 08:23
Siste jeg leste, var at M3 skal eksporteres fra Kina til Europa "snart".

Så da kommer det kanskje MY derifra også i en overgangsperiode? Den linja er vel klar til nyttår der borte.
Hva er kilden til det? Såvidt jeg vet har Musk vært tydelig på at Shanghai er kun for Kina.

Radial

Sitat fra: knut.aulie på søndag 04. oktober 2020, klokken 12:34
Sitat fra: Radial på søndag 04. oktober 2020, klokken 08:23
Siste jeg leste, var at M3 skal eksporteres fra Kina til Europa "snart".

Så da kommer det kanskje MY derifra også i en overgangsperiode? Den linja er vel klar til nyttår der borte.
Hva er kilden til det? Såvidt jeg vet har Musk vært tydelig på at Shanghai er kun for Kina.

Flere sider med samme artikkel, men denne feks:

https://www.google.com/amp/s/www.businessinsider.com/tesla-plans-to-export-china-made-model-3-vehicles-to-asia-and-europe-sources-2020-9%3famp
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Skal model Y leveres i Europa første halvår 2021 - så er denne løsningen eneste farbare vei tror jeg.
Noen Model Y fra Berlin før høsten 2021 er vel heller tvilsomt. Mulig jeg har bommet litt på info, men jeg mener det skal innføres en del nye endringer på fabrikken i Berlin. Var snakk om nye lakkeringslinjer - ny metode. Nytt karosseri med færre deler var vel også noe som skulle inn her? Mao. Berlin vil levere helt andre biler enn det som nå produseres. Mao ligger det allerede der noen føringer som kan gjøre at fabrikken i Berlin vil bruke lenger tid på å komme på beina enn f.eks den i Kina.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA