Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: sfinxern på tirsdag 05. mai 2020, klokken 07:53
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 30. april 2020, klokken 23:08
Sitat fra: keepitsimple på torsdag 30. april 2020, klokken 08:52
Jeg tar heller bil nr 1000 fra Tyskland enn bil nr 50000 fra freemont.
Mandagsbil fra Tyskland er ikke noe bedre enn mandagsbil fra USA.

Første batch fra Tyskland ville ikke jeg hatt, men etter noen måneder ville jeg heller hatt bil fra Tyskland enn USA basert på kvalitetssyn og forståelse for konsistent kvalitet.

Bare kjedelig at det er mandag 4 dager i uka i USA..
Hvis du leser i Audi tråder og på Facebook gruppene høres det ut som det er like mange mandager der.....

PionerThink

Sitat fra: Tafsern på fredag 01. mai 2020, klokken 15:32
Sitat fra: keepitsimple på torsdag 30. april 2020, klokken 08:52
Jeg tar heller bil nr 1000 fra Tyskland enn bil nr 50000 fra freemont.

Tar strengt tatt en TMY fra Kina før en fra USA dersom produksjonen lar vente på seg.
Skal se om ikke antakelsen din slår til og det kommer Model Y fra Kina før Berlin :o
https://electrek.co/2020/05/04/tesla-gigafactory-shanghai-double-in-size-model-y/
Er vel ingen handelsrestriksjoner for Europa når det gjelder kjøp fra Kina? Eller har Trump'en truet fram noen ekstra importavgifter her også ;D
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

emurof

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 25. april 2020, klokken 08:12
Og med litt forsinkelse eller innkjøring av fabrikken så er vi fort mot slutten av 2021 før det blir særlig volum på leveransene. Jeg håper fremdeles på at de sender over biler fra USA, men det er vel kanskje ikke så realistisk

Er det ikke mulig at litt færre vil kjøpe seg bil og at dersom produksjonen tar seg opp ganske greit hvis de kommer i gang nå i mai, så vil de kunne produsere såpass mange at de kan levere til Europa som planlagt likevel fordi koronakrisen gir litt færre kjøpere i USA?

turfsurf

Sitat fra: emurof på tirsdag 05. mai 2020, klokken 10:12
Er det ikke mulig at litt færre vil kjøpe seg bil og at dersom produksjonen tar seg opp ganske greit hvis de kommer i gang nå i mai, så vil de kunne produsere såpass mange at de kan levere til Europa som planlagt likevel fordi koronakrisen gir litt færre kjøpere i USA?
Men det er vel akkurat det det ikke er planlagt med, dvs levere biler til Europa produsert i USA.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stip

#289
I høst blei eg forklart at Kina-tollen til USA førte til at svenskeproduserte Volvo'er blei sendt til USA mens våre i Norge blei importert frå Kina. Men veit ikkje sikkert om det stemmer altså. Uansett, ved muligheten for fleire tollbarrierer er det kanskje naturlig å tenke at Tesla rigger seg til for å supplere Norge/Europa med Shanghai-biler.

emurof

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. mai 2020, klokken 11:53
Sitat fra: emurof på tirsdag 05. mai 2020, klokken 10:12
Er det ikke mulig at litt færre vil kjøpe seg bil og at dersom produksjonen tar seg opp ganske greit hvis de kommer i gang nå i mai, så vil de kunne produsere såpass mange at de kan levere til Europa som planlagt likevel fordi koronakrisen gir litt færre kjøpere i USA?

Men det er vel akkurat det det ikke er planlagt med, dvs levere biler til Europa produsert i USA.

De planla også å kun produsere SR+ for det kinesiske markedet i Kina og sende LR og P over havet, men ombestemte seg på grunn av situasjonen i verden. Planer forandrer seg raskt.

Øggen

Prøva å finne ut meir, men det finns angivelig en Model Y i Tyskland allerede 🤷‍♂️

https://twitter.com/EcoCarer1/status/1262464976117280768?s=19
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Radial

Sitat fra: Øggen på tirsdag 19. mai 2020, klokken 00:25
Prøva å finne ut meir, men det finns angivelig en Model Y i Tyskland allerede 🤷‍♂️

https://twitter.com/EcoCarer1/status/1262464976117280768?s=19

Oi, står km/t på skjermen og alt...😊
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

tornaldo

Kanskje en privatimport ala det som ble gjort med Model 3 her i landet. Var vel et par stk som ble hentet høsten 2018.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Electric cars in Norway

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 19. mai 2020, klokken 07:44
Kanskje en privatimport ala det som ble gjort med Model 3 her i landet. Var vel et par stk som ble hentet høsten 2018.

Det husker jeg ja. Er det så lenge siden ja ja ;) ;) Den hadde ikke riktig ladekontakt heller? Eller husker jeg feil?  Artig å eie da. Første utg  :+1: :+1:

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Øyvind.h

Sitat fra: Radial på tirsdag 19. mai 2020, klokken 09:03
Hvordan endres det fra miles til km/t på import?

Det kan en vel velge i innstillinger? Om ikke jeg husker feil kunne jeg velge mph på min norsksolgte Model X.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Radial på tirsdag 19. mai 2020, klokken 09:03
Hvordan endres det fra miles til km/t på import?

Man velger da bare i menyen(e) om man vil bruke metriske enheter?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Orbit

Sitat fra: Øggen på tirsdag 19. mai 2020, klokken 00:25
Prøva å finne ut meir, men det finns angivelig en Model Y i Tyskland allerede 🤷‍♂️
Er kanskje den samme som Nextmove snakket om skulle til Tyskland (privatimport), riktignok ikke til dem selv.
https://www.youtube.com/watch?v=YBF1ZxHrS6o&t=730
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 19. mai 2020, klokken 08:50
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 19. mai 2020, klokken 07:44
Kanskje en privatimport ala det som ble gjort med Model 3 her i landet. Var vel et par stk som ble hentet høsten 2018.

Det husker jeg ja. Er det så lenge siden ja ja ;) ;) Den hadde ikke riktig ladekontakt heller? Eller husker jeg feil?  Artig å eie da. Første utg  :+1: :+1:

Ja, de kunne kun lade på "semi-hurtiglader" hva enn det er... https://www.dinside.no/motor/anette-greide-ikke-vente-lenger-pa-folke-teslaen/70446624

"....Den amerikanske bilen har heller ikke DAB-radio. Dessuten fungerer ikke internett, som styrer kartet (Google Maps).
- Bilen har dessverre amerikanske ladeplugg, så den kan ikke lades på superladerne i Europa. Vi har klart å få til et ladesystem på vanlig stikk-kontakt. Med bilens enorme rekkevidde og vår bruk er det heldigvis ikke nødvendig å ha tilgang til hurtiglading.
- Føler du likevel det er et stort offer?
- Ja, veldig. Men så lenge det er snakk om nummer to bil, og det er X-en som blir brukt på Europa-turer, går det fint. Vi har nå en bil som blir gående lokalt. Model 3 kan kjøre Mandal-Oslo eller Mandal-Stavanger uten stopp. Da er det nok å lade på semi-hurtiglader over natta, forklarer Trond."
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA