Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Radial

Åssen ble det med denne handelskrigen mellom USA og EU?

Hvis ikke den er død, er det vel 15-20% avgift på biler mellom kontinentene, da er det vel ønskelig å flytte mange biler over dammen?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

chargedup

Knirk og ulyder kan ofte ta litt tid å få, gjerne 1-2 år. En kamerat sin 2 år gamle model X har begynt å knirke siste halvåret. Jeg har ikke fått inntrykk av at Model 3 har plaget av knirk og ulyder hittil, men nå som bilene er ca et år gamle blir det spennede å følge.
Å levere robotlakkert bil (model 3) med støvkorn, ujevnt resultat og manglende lakk inni dører på noen biler (mens andre på samme båt har lakk inni dører) er ikke normalt i bilbransjen. Kan håpe de gir robotene mindre toleranser og får fikset støvfri lakkbås med model Y. At Tesla forbedrer seg på fit/finish er det ikke tvil om, men på model 3 lå de fortsatt langt etter de beste på kvalitetskontroll, selv om de blir kalt "premiumbil" i USA.

Personlig tror jeg ikke model Y kommer til landet før 2021. Mach-e (den største konkurrenten i mine øyne) har blitt utsatt og Tesla er nok interessert i å selge så mye som mulig i USA (Teslas største marked) før de får en konkurrent. Dersom salget av model Y går dårlig i USA pga corona kan det hende de begynner på den europeiske køen tidligere.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

ToWalkOrDrive

#272
Sitat fra: tornaldo på onsdag 29. april 2020, klokken 08:08
Sitat fra: turfsurf på onsdag 29. april 2020, klokken 07:19
Blir spennende å se. Nå er jeg ikke typen som henger meg opp i panelgaps, men riper, appelsinlakk, mangel på lakk o.l. er jeg litt kritisk til. Samme med knirk og ulyder. Siste knirken ble fjernet på Model X etter 85kkm.

Grunnen til at jeg er skeptisk var at jeg så ingen forbedringer på denne type ting fra 2013 til 2019. Limrester, rustende skruer o.l. forekommer og.

"Knirk og ulyder" +1
Det hadde jeg på forrige Model S, samt nåværende. Frustrerende. Vet ikke hvordan dette er på Model 3, men håper vel de stadig gjør forbedringer som eliminerer denne typen irritasjonsmoment.

Jeg har hele tiden etter nyheten om at den var 6 mnd før skjema i USA, trodd på en tidligere levering enn estimert for Model Y i Norge. Det er selvfølgelig ren bingo, men hvis produksjonskapasitet overgår etterspørselene i Nord-Amerika, er å sende til Europa eneste åpenbare løsning. De ønsker å produsere og selge flest mulig biler, så det er slik sett enkel matte, så lenge forutsetningene ligger til rette for det.

Hadde mye tull med Model S i 4,5 år. Men etter 20.000km med Model 3 Performance uten noe problem så virker det som at den er smartere designet. Ikke noe knirk så langt. Eneste er dørhåndtak som av og til må hjelpes litt inn (litt svak fjør...?...så når det er litt friksjon fra dritt...så henger den litt....har hatt det inne på verksted og fikk det fikset, og hjalp i 1 uke....foretrekker dette fremfor ledninger som knekker, justeringer og sensorer, som Model S var belemret med). Consumer Report i USA sier og at Model 3 er den med minst problemer, så det er håp for Model Y og  :D
Tesla Model Y                         2021-

hemi

min model 3 performance er ganske mange hakk over min gamle P85D (som jeg kun orket ha  i 6 mnd fordi kvaliteten var håpløst i 2016)

turfsurf

TM3 og TMY er jo enklere biler enn både S og X, og samtidig bedre designet ser det ut til. Det jeg dog ikke ser så mye tegn til er at Tesla har blitt så mye bedre på kvaliteten av arbeidet i produksjon og QA. Altså nøyaktighet og toleranser i produksjon, samt QA før utsendelse.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


ToWalkOrDrive

Sitat fra: makki på onsdag 29. april 2020, klokken 13:07
Tror ikke Berlin Giga blir ferdig innen 2021. https://finans.dk/erhverv/ECE12103996/jorden-vakler-under-teslas-europaeiske-kaempefabrik/?ctxref=ext

Ja, det er og et gigantisk bygg de skal bygge. Vet ikke hvor lang tid det tar å slå ned tusenvis av stålpæler. Er jo et helt gigantisk område de holder på å gjør klar for bygging. https://www.youtube.com/watch?v=alF7ikuQhq4
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Sitat fra: makki på onsdag 29. april 2020, klokken 13:07
Tror ikke Berlin Giga blir ferdig innen 2021. https://finans.dk/erhverv/ECE12103996/jorden-vakler-under-teslas-europaeiske-kaempefabrik/?ctxref=ext

Ingen grunnundersøkelser :o Det er ikke alltid det lønner seg å kutte hjørner.... hvis ikke fabrikken er operativ før nærmere 2022 så må de jo sende biler fra annen fabrikk

Roy Aasen

Det er vel et håp om at videre byggetillatelse blir gitt i løpet av høsten, men dette kan fort drøye enda litt lengre..
Hvis det slår til, så blir det vel første ferdige bil til langt ut i 2022. Tysk grundighet kan bli en plage etterhvert.

kodax

Kan hende det tar lengre tid enn planlagt...kan også hende noen tyske medier lager mer negative Tesla-oppslag enn realiteten tilsier...
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

keepitsimple

Jeg tar heller bil nr 1000 fra Tyskland enn bil nr 50000 fra freemont.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Electric cars in Norway

Sitat fra: keepitsimple på torsdag 30. april 2020, klokken 08:52
Jeg tar heller bil nr 1000 fra Tyskland enn bil nr 50000 fra freemont.

Keep: ser den :+1: men husk at Munro Live plukket jo fra bilen fra Freemont :+1: og var svært fornøyd. Så det tror jeg blir "hipps om happs" som det heter😱😱

Counterpointer

Sitat fra: keepitsimple på torsdag 30. april 2020, klokken 08:52
Jeg tar heller bil nr 1000 fra Tyskland enn bil nr 50000 fra freemont.
Mandagsbil fra Tyskland er ikke noe bedre enn mandagsbil fra USA.

Første batch fra Tyskland ville ikke jeg hatt, men etter noen måneder ville jeg heller hatt bil fra Tyskland enn USA basert på kvalitetssyn og forståelse for konsistent kvalitet.

Tafsern

Sitat fra: keepitsimple på torsdag 30. april 2020, klokken 08:52
Jeg tar heller bil nr 1000 fra Tyskland enn bil nr 50000 fra freemont.

Tar strengt tatt en TMY fra Kina før en fra USA dersom produksjonen lar vente på seg.

sfinxern

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 30. april 2020, klokken 23:08
Sitat fra: keepitsimple på torsdag 30. april 2020, klokken 08:52
Jeg tar heller bil nr 1000 fra Tyskland enn bil nr 50000 fra freemont.
Mandagsbil fra Tyskland er ikke noe bedre enn mandagsbil fra USA.

Første batch fra Tyskland ville ikke jeg hatt, men etter noen måneder ville jeg heller hatt bil fra Tyskland enn USA basert på kvalitetssyn og forståelse for konsistent kvalitet.

Bare kjedelig at det er mandag 4 dager i uka i USA..
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA