Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Dieselgubben

Sitat fra: Trultefan på fredag 10. april 2020, klokken 10:48
Sitat fra: Dieselgubben på fredag 10. april 2020, klokken 10:43
Sitat fra: Trultefan på fredag 10. april 2020, klokken 10:40
SitatEn annen ting som gjorde at jeg ikke bestilte, er at jeg helst ikke vil ha en tidlig produsert TMY. Så ingen grunn til å stresse!

Du tenker da på bilen som er levert i usa i over 1 år før den leveres her?

Jepp, samme som TM3 :-)

Den er vel stort sett produsert billigere, enn at noe er forbedret etter den kom i salg her. Fjernet homelink,matter annet?

Mener du at en TM3 produsert i mars 2019 er en bedre kvalitetsmessig bil enn en som produsert i september 2019? Det stemmer dårlig overens med de erfaringene jeg har lest om. Det fortelles om vedre lydisolering, bedre skrudd bil og mindre panelgaps. Men det er klart, TMY er jo i veldig lik en TM3 så trenger ikke bli så ille.

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på fredag 10. april 2020, klokken 10:42
...Hvis du ikke skal ha hengerfeste eller ikke har tenkt å selge bilen i løpet av 10 år :-)
Alle Model 3 LR/SR+ som selges i dag er vel typegodkjent med hengerfeste. Det er jo da logisk å anta at Model Y blir det og. Så da bør det være en smal sak å få det ettermontert.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Dieselgubben

Sitat fra: turfsurf på fredag 10. april 2020, klokken 11:40
Sitat fra: Dieselgubben på fredag 10. april 2020, klokken 10:42
...Hvis du ikke skal ha hengerfeste eller ikke har tenkt å selge bilen i løpet av 10 år :-)
Alle Model 3 LR/SR+ som selges i dag er vel typegodkjent med hengerfeste. Det er jo da logisk å anta at Model Y blir det og. Så da bør det være en smal sak å få det ettermontert.

Det er jo lov å håpe, men tatt i betraktning historikk er det vel ikke akkurat logisk?

På videoer av TMY i USA vises det at det er veldig lite som er tilrettelagt under dekslet i fangeren. Her blir det nok snakk om 2 versjoner i tidlig fase hvor de uten hengerfeste produseres først. Deretter omstilles produksjonen slik at alle bilene har mulighet for hengerfeste.

Øyvind.h

#228
Og den omstillingen skjer i så fall nå, ettersom det allerede tilbys i USA. Dermed er vi forbi den innledende fasen slik M3 hadde uten hengerfeste. Og alle i Norge/Europa får tilbud om dette fra dag 1.

Angående hengerfeste eller salg - spørsmålet blir om jeg kan leve med 70.000 i rabatt for å ikke ha hengerfeste.
Det kan jeg nok. Men da ville jeg antakelig heller solgt i løpet av få måneder og hentet ut en pen gevinst, enn å vente i mange år til nyhetsverdien er borte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dieselgubben

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. april 2020, klokken 12:59
Og den omstillingen skjer i så fall nå, ettersom det allerede tilbys i USA. Dermed er vi forbi den innledende fasen slik M3 hadde uten hengerfeste. Og alle i Norge/Europa får tilbud om dette fra dag 1.

Det var jeg ikke klar over. I så fall er det håp om ettermontering.

Øyvind.h

Tesla har vært kjipe på ettermontering så langt.
Men om selv biler uten hengerfeste får oppgitt hengerfeste vekt i vognkortet er det en smal sak. Usikker på om det er slik for Model 3?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

CaZpaH

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. april 2020, klokken 13:07
Tesla har vært kjipe på ettermontering så langt.
Men om selv biler uten hengerfeste får oppgitt hengerfeste vekt i vognkortet er det en smal sak. Usikker på om det er slik for Model 3?

Det er bekreftet fra Tesla i USA at hengerfeste kan ettermonteres på TMY. De som har fått utlevert bil har også åpningen i støtfangeren for å kunne sette inn festet. Skal tydeligvis kunne bestille ettermontering direkte fra hjemmesidene til Tesla (sikkert fra shop.tesla.com eller på bilens profil etter innlogging) - Vil anta at alle TMY får samme opplysninger i vognkortet:



Kilde: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tow-hitch-now-available-on-configurator.190727/page-3#post-4629153
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Samco

Er ingenting bak den luka selv ikke ledninger til et feste.

Doff

Testet selv ut chat-funksjonen via de amerikanske Tesla-sidene netopp. Kan bekrefte at endring av nåværende bestilling vil medføre oppdatert pris ifølge dama jeg snakket med. Dersom en derimot venter, vil det være mulighet for å bestille hengerfeste ved å kontakte nærmeste Tesla service etter overtakelse. Dette gjelder iallfall for USA, men det gir jo absolutt grunn til optimisme for oss som har bestilt før hengerfeste ble et tilvalg via konfiguratoren.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

hemi

fort 12 mnd før vi får noe uansett, så ser ikke hastverket.

Doff

Ingen hastverk. Prisene kan selvsagt justeres ned igjen av Tesla i løpet av året, men vet ikke hvordan de har håndtert det tidligere. Likevel interessant å følge med på hva vi kan forvente her i Norge når det gjelder hengerfeste. Spesielt når mange som har bestilt Model Y i utgangspunket risikerer å betale mellom kr 31 000 og 70 000 ekstra for å få lagt til hengerfeste i sin bestilling per dags dato.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

Radial

Joda , det var en periode i 2014/2015 der Tesla senka prisen på TMS.

Da fikk de som nylig hadde fått bil , gratis AP.
Og de som ikke hadde fått bilen enda fikk ny pris.

Finnes løsninger på alt tydeligvis.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Samco på mandag 13. april 2020, klokken 20:29
Er ingenting bak den luka selv ikke ledninger til et feste.

Ser ut til at en kan feste Hitch på samme måte som på Model 3 for meg, selv om ledningsnettet ikke er synlig. Virker ikke som han i videoen vet hvordan hengerfestet er montert i Model 3.

https://www.teslarati.com/tesla-model-y-trailer-hitch-bumper-cover-plate/
Tesla Model Y                         2021-

Toalmar

Ser at det skrives at Tesla håper å få startet produksjon i deres nye fabrikk i Berlin i Juli 2021.
Det vil si ingen levering av Tesla model Y før 3 kvartal om det stemmer at de for Europa skal produseres i Tyskland  :(

https://www.teslarati.com/tesla-giga-berlin-on-schedule-brandenburg-officials/
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Magnus Hansen

Og med litt forsinkelse eller innkjøring av fabrikken så er vi fort mot slutten av 2021 før det blir særlig volum på leveransene. Jeg håper fremdeles på at de sender over biler fra USA, men det er vel kanskje ikke så realistisk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA