Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


Dieselgubben

Da ble det med ett ikke så hast med å bestille likevel. Synes det framkommer ganske greit at prisen ville bli oppdatert ved f.eks kjøp av hengerfeste, så lot være å bestille. Også sett i lys av erfaringene med TM3.

Nå er det jo lagt inn en ganske dårlig valutakurs vil jeg anta. Med rekordsvak krone, kan man jo håpe på mer normal kurs når krisen roer seg ned. Mye kan skje på 1 år.


Øyvind.h

Sitat fra: Dieselgubben på fredag 10. april 2020, klokken 09:44
Da ble det med ett ikke så hast med å bestille likevel. Synes det framkommer ganske greit at prisen ville bli oppdatert ved f.eks kjøp av hengerfeste, så lot være å bestille. Også sett i lys av erfaringene med TM3.

Nå er det jo lagt inn en ganske dårlig valutakurs vil jeg anta. Med rekordsvak krone, kan man jo håpe på mer normal kurs når krisen roer seg ned. Mye kan skje på 1 år.
Tesla har oppdatert konfig med tillegg uten ny pris før, så satser på at det ordner seg denne gangen også. I motsatt fall blir det jo bare kansellering og refusjon. Evt ta ut en veldig billig bil, med en vesentlig mangel.

Om man vil ha bilen men latt være å bestille har man tabbet seg ut :) Det er jo den minst fornuftige tilnærmingen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dieselgubben

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. april 2020, klokken 09:54
Sitat fra: Dieselgubben på fredag 10. april 2020, klokken 09:44
Da ble det med ett ikke så hast med å bestille likevel. Synes det framkommer ganske greit at prisen ville bli oppdatert ved f.eks kjøp av hengerfeste, så lot være å bestille. Også sett i lys av erfaringene med TM3.

Nå er det jo lagt inn en ganske dårlig valutakurs vil jeg anta. Med rekordsvak krone, kan man jo håpe på mer normal kurs når krisen roer seg ned. Mye kan skje på 1 år.
Tesla har oppdatert konfig med tillegg uten ny pris før, så satser på at det ordner seg denne gangen også. I motsatt fall blir det jo bare kansellering og refusjon. Evt ta ut en veldig billig bil, med en vesentlig mangel.

Om man vil ha bilen men latt være å bestille har man tabbet seg ut :) Det er jo den minst fornuftige tilnærmingen.

Med all respekt, det vet du veldig lite om. For det første, kronen kan bevege seg mye på ett år. Det er bare å gå tilbake i tid. For det andre er jo ikke tidligere erfaring med prisjustering på TM3 og hengerfeste veldig positiv. Synes det er ganske opplagt at du nå må betale vanlig pris. Så det er slettes ikke sikkert du får så god payoff på din investering :-)

En annen ting som gjorde at jeg ikke bestilte, er at jeg helst ikke vil ha en tidlig produsert TMY. Så ingen grunn til å stresse!

Magnus Hansen

Man må vel anta at de tidligere bestillingene er en særdeles dårlig butikk for tesla grunnet svekket kronekurs. Det er jo ikke unaturlig at de ser på hengerfeste som en liten joker for å minske tapet ved å «tvinge» folk til å oppdatere

Øyvind.h

#217
Alle som har bestilt har valgmuligheten til å ta ut bilen eller ei. De som droppet det kan ikke velge.

Ingenting er garantert, men jeg har sikret meg muligheten nesten gratis. Å droppe bestilling ser ut til å være en solid tabbe.
Worst case taper jeg renter på 15.000 i et år eller to :D
Fordelen for øyeblikket summerer seg vel til noe sånt som 70.000....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 10. april 2020, klokken 10:15
Man må vel anta at de tidligere bestillingene er en særdeles dårlig butikk for tesla grunnet svekket kronekurs. Det er jo ikke unaturlig at de ser på hengerfeste som en liten joker for å minske tapet ved å «tvinge» folk til å oppdatere
Da tipper jeg mange vil kansellere. Synd, men ikke verdens undergang.

Om det stemmer at Y nå blir typegodkjent med hengerfeste fra start og ettermontering blir null problem er det like greit å ta ut bilen uten feste og gå til tredjepart.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trultefan

SitatEn annen ting som gjorde at jeg ikke bestilte, er at jeg helst ikke vil ha en tidlig produsert TMY. Så ingen grunn til å stresse!

Du tenker da på bilen som er levert i usa i over 1 år før den leveres her?

Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

Dieselgubben

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. april 2020, klokken 10:17
Alle som har bestilt har valgmuligheten til å ta ut bilen eller ei. De som droppet det kan ikke velge.

Ingenting er garantert, men jeg har sikret meg muligheten nesten gratis. Å droppe bestilling ser ut til å være en solid tabbe.
Worst case taper jeg renter på 15.000 i et år eller to :D
Fordelen for øyeblikket summerer seg vel til noe sånt som 70.000....

...Hvis du ikke skal ha hengerfeste eller ikke har tenkt å selge bilen i løpet av 10 år :-)

Dieselgubben

Sitat fra: Trultefan på fredag 10. april 2020, klokken 10:40
SitatEn annen ting som gjorde at jeg ikke bestilte, er at jeg helst ikke vil ha en tidlig produsert TMY. Så ingen grunn til å stresse!

Du tenker da på bilen som er levert i usa i over 1 år før den leveres her?

Jepp, samme som TM3 :-)

Trultefan

Sitat fra: Dieselgubben på fredag 10. april 2020, klokken 10:43
Sitat fra: Trultefan på fredag 10. april 2020, klokken 10:40
SitatEn annen ting som gjorde at jeg ikke bestilte, er at jeg helst ikke vil ha en tidlig produsert TMY. Så ingen grunn til å stresse!

Du tenker da på bilen som er levert i usa i over 1 år før den leveres her?

Jepp, samme som TM3 :-)

Den er vel stort sett produsert billigere, enn at noe er forbedret etter den kom i salg her. Fjernet homelink,matter annet?
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

Dieselgubben

Men slapp av, jeg skjønner at det kunne være fornuftig å ta et lodd. Dessverre ser det nå ut til å være verdiløst dersom man skal ha hengerfeste. Det er jo ikke akkurat slik at Tesla driver med veldedighet - jeg synes det er irriterende at de valgte å åpne opp for hengerfeste etter at de justerte valutakursen.

Trultefan

Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA