Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: turfsurf på søndag 05. april 2020, klokken 08:43
Sitat fra: kodax på lørdag 04. april 2020, klokken 22:04
Hva er det med understellet som gjør at den ikke er en bil å ha litt lengre?
Det blir vibrasjoner i akslingene foran. Jeg  var inne og byttet half shafts + diverse annet fire ganger.

Jeg er generelt ok med at det er produksjonsfeil på ting som rettes opp, men når feil kommer tilbake gang etter gang så vet man at dette må man betale på etter garantien har løpt ut. På X var det litt for mye:

- panserlåsen måtte byttes to ganger
- vibrasjoner kom tilbake nesten tvert etter reparasjon
- slitasje fra fw dørene i dørkarmen (må beskytte med ppf)
- gul ramme rundt skjerm (den kommer tilbake etter fiks og)
- gjentakende feilmeldinger fra luftfjæring som kommer og går uten at Tesla finner feil.

I tillegg til at ved høy kjørelengde kommer jo bytte av stag og andre understellsdeler fortløpende på en så tung bil med så mye effekt.
Det kan jo selvfølgelig være ønsketenkning av meg som har en nyere modell, men Tesla har (som vel alle andre også har) hatt utfordringer med de tidligere modeller. Du har hatt en 2017-modell, mener du at disse feilene er noe de fleste kommer til å oppleve?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: kodax på søndag 05. april 2020, klokken 12:16
Det kan jo selvfølgelig være ønsketenkning av meg som har en nyere modell, men Tesla har (som vel alle andre også har) hatt utfordringer med de tidligere modeller. Du har hatt en 2017-modell, mener du at disse feilene er noe de fleste kommer til å oppleve?
Litt usikker på LCD skjermen, mener de skal være bedre f.o.m. Sommer 2019. Rart egentlig siden de tidlige Model Sene heller ikke hadde dette problemet.

Resten har jeg ikke hørt at de har greid å fikse, men man vet jo aldri med Tesla. Vibrasjon kan man jo unngå med å stort sett alltid kjøre i low, og aldri dra på i standard eller høyere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eisa01

Elon Musk har nettopp tweetet at biler til Sveits antagelig vil bli levert om ett års tid fra Giga Berlin.

Betyr vel også at det er da vi kan forvente å få biler?

https://twitter.com/elonmusk/status/1248132730614939653?s=20

tornaldo

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

Det er jo helt som forventet - jeg forstår virkelig ikke at man kan tro noe annet. De har hele tiden kommunisert at "produksjonen starter tidlig i 2021" ifm bestillinger til Norge, og ifm Model 3 så var det jo glatt 1 år mellomrom fra US-leveringer til den kom til Norge.

Dette har som sagt vært utgangspunktet hele tiden - så kom Covid-19 - hvis de fortsatt klarer å holde tidslinjalen så er jo det topp. Jeg ville heller ha tenkt at realistisk leveringstid heller mot sommeren 2021. Alt før ville jeg tatt som en bonus.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Øyvind.h

 Tidsmessig er Q1 2021 helt som forventet og etter planen. Ingen skuffelse der.

Men ryktet om at Y til Europa skulle komme fra Berlin har så langt bare vært spekulasjoner.
Blir det realitet kan det godt være q1 ryker pga korona.
Jeg hadde håpet Y ville komme før fra USA og ikke vente på den tyske fabrikken, som jeg forventer at ikke kommer opp like effektivt som den kinesiske.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tornaldo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. april 2020, klokken 09:58
Sitat fra: tornaldo på torsdag 09. april 2020, klokken 09:49
Det var ikke veldig gode nyheter..  :-\
Er ikke dette omtrent som forventet?

Forskjell på forventet, og en god nyhet.. Hadde håpet på noe annet. At Elon Musk håper at fabrikken i Tyskland er oppe og går slik at de kan levere om ett år, tror jeg er ganske bra ute av hans kontroll om dagen.

Lett å si at man har forventet dette, men det er mange som har spekulert om den kunne komme tidligere.

Hva sier amerikanerne da, som fikk bilen et halvår før tiden. Akkurat som de hadde forventet?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 09. april 2020, klokken 10:08
Jeg hadde håpet Y ville komme før fra USA og ikke vente på den tyske fabrikken, som jeg forventer at ikke kommer opp like effektivt som den kinesiske.
Det er nye tider nå, kan hende at tyskerne vil gjøre en god del ekstra for å støtte økonomien sin og derfor bidra til at ting går fortere. På den andre siden er fossilindustrien som ikke ønsker slik konkuranse.

Uansett er det ingenting som hindrer Tesla å sende biler fra USA til Norge om de skulle ønske eller trenge det.

Jeg tror Musk forholder seg til planlagt løp så lenge som mulig og kun justerer når han må. Slik situasjonen er nå kan han bli nødt til å tilpasse.

Magnus Hansen

Jeg synes jo dette er skuffende nyheter. Det har blitt spekulert i at Europa uke får Y før Berlinfabrikken er i gang, men så vidt jeg vet er dette første gang vi hører noe offisielt. Når USA får Y et halv år før opprinnelig skjema, så må det være lov å være skuffet når vi får den minst et halvt år etter skjema.

Ellers kan selvfølgelig planene forandre seg. Hvis de klarer å produsere flere biler enn det de klarer å selge i USA, vil de sikkert heller eksportere enn å senke produksjonen.

Toalmar

Hva med byggekvaliteten Mellom USA og Tyskland?
Tyskere er vel kjent for å ha god kvalitet på det de lager / monterer.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Radial

Sitat fra: Toalmar på torsdag 09. april 2020, klokken 17:46
Hva med byggekvaliteten Mellom USA og Tyskland?
Tyskere er vel kjent for å ha god kvalitet på det de lager / monterer.

Når så mye av linja er roboter, er det vel begrenset hvor mye folk faktisk betyr.

Sluttkontroll kanskje, men resten? Tja...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Øggen

Sitat fra: Radial på torsdag 09. april 2020, klokken 21:30
Sitat fra: Toalmar på torsdag 09. april 2020, klokken 17:46
Hva med byggekvaliteten Mellom USA og Tyskland?
Tyskere er vel kjent for å ha god kvalitet på det de lager / monterer.

Når så mye av linja er roboter, er det vel begrenset hvor mye folk faktisk betyr.

Sluttkontroll kanskje, men resten? Tja...

Robot eller mann, samma det. Fabrikken blir aldri ferdig til neste år likevel. Dei e jo ikkje ferdig å planere enda en gang, og siste flaggermus treet blei kappa tidligere i veka. Folk må forstå at detta her ikkje e kina, men tyskland der alt skal planlegges 4 ganga før nokke blir bestemt. Detta her kjem til å ta tid, og Elon kjem til å klikke i vinkel av systemet.
Tippa tidligst Q2 2022
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Counterpointer

Sitat fra: Toalmar på torsdag 09. april 2020, klokken 17:46
Hva med byggekvaliteten Mellom USA og Tyskland?
Tyskere er vel kjent for å ha god kvalitet på det de lager / monterer.
Det varierer jo veldig.  I en oversikt fra Warranty direct som var den første som kom opp når jeg søkte etter verdens værste biler er faktisk de tre nederste plassene Audi RS6, BMW M 5 og Porsche 911 (mest på grunn av ekstremt dyre reparasjoner)

https://www.dagbladet.no/tema/de-beste-og-verste-bilene-siden-1997/63046695

Alle disse er tyske.

Samtidig som Merchedes E klasse flere ganger er kåret til verdens beste og mest holdbare bil.

Forøvrig får jo Y en god del skryt av Munro om dagen, som vurderes som stor fremgang fra Model 3 som igjen var bedre enn S. Så det er stadig fremgang.

Gnist

Sitat fra: Toalmar på torsdag 09. april 2020, klokken 17:46
Hva med byggekvaliteten Mellom USA og Tyskland?
Tyskere er vel kjent for å ha god kvalitet på det de lager / monterer.

Byggekvaliteten på Tesla er som den er fordi det ikke er nødvendig å gjøre den bedre. Bilene selger jo som hakka møkk uansett.

Tviler også på at kvaliteten blir en annen på det som kommer ut fra fabrikken i Tyskland. For å drive rasjonelt har Tesla ganske sikkert de samme kvalitetskrav, rutiner, osv gjennom hele organisasjonen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA