Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. april 2020, klokken 07:42
Sitat fra: Radial på onsdag 01. april 2020, klokken 22:35
Min bestilling fullføres ikke til kjøp uten hengerfeste.

Da kjøper jeg heller en mye billigere bil (eNiro/ZS EV) som gjør persontransporten helt ok i det daglige.

Grei plass for passasjer på 170cm.med bakovervendt barnesete bak + plass til litt stor barnevogn som krav.
Skal det brukes en halv mill+ på bilen skal den ha 4x4, hengerfeste og takstativ, helst 3fas IT lading og std utstyr jeg får i feks en eNiro.
Minst mulig komplisert bil er ett pluss...

MY passer godt i dette, men 500k uten hengerfeste blir dessverre kansellering fra meg om så skjer.
Da blir det e-tron, eller vente til std range.

Jeg bestilte tidlig, og etter det har prisen steget 37.000. Men hvis en ikke endrer noe beholder du bestillingsprisen. Tror prisen må opp en del til pga valuta. Bakseteplassen er ca 12,5cm lengre enn Model 3, men førerplassen er en drøy cm kortere. Sittehøyden er en del høyere. En fyr på 6'4/5 (sikkert rundt 1,95m) kunne sitte "bak seg selv". Var en som målte bagasjeplassen bak til 702 liter. Er mulighet for å ta vekk to plater i gulvet bak, som gir mye dypere bagasjeplass. Takbøylene vist på bilder er samme type som på Model 3, altså bøyler som skrus fast med vingemutter, og kun solgt av Tesla til ca 5000, men tror ikke dette selges per nå. Tipper krok kommer som på Model 3 til det europeiske markedet. Er allerede funnet i diverse manualer.

Musikk i mine ører  8)

Tror MY er mest praktisk bil for penga, tross kanskje 300kg dårligere hengervekt enn e-tron... Derfor jeg reserverte nå før valutaen tvinger på enda høyere pris.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Rocklobster

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 31. mars 2020, klokken 07:16
Corona og ringvirkninger har jo også en kraftig etterspørseleffekt. Vanskelig å vite hvordan balansen blir når produksjonen starter opp igjen.

Ja, signalene fra Trump om billige biler, som forurenser mer, til folket er jo ikke bra for Tesla. Eller USA.
Og slik som utviklingen er i USA tviler jeg på at de åpner landet igjen 1.mai.
Å spekulere om fremtiden er ren gjetting i disse dager. Jeg gir opp :)

Thalgar

Himla irriterande at Tesla er så ulne når det gjeld hengarfeste på Model Y. Etter erfaringa med Model 3, kor tidlege entusiastar vart "straffa" med permanent manglande feste må jo dette gå ut over førehandsbestillingane av Y. Burde vera jobb for TOCN å tipsa Tesla om kor ekstremt viktig dette er nå i ein kritisk periode.
Model Y LR Quicksilver, 2023

kodax

Jeg skjønner ikke hvorfor man mener at manglende informasjon om hengerfeste og andre ting skal påvirke om folk forhåndsbestiller TMY eller ikke. Vet dere ikke at man får tilbake pengene når som helst hvis man angrer seg, eller mener dere at det å låne bort 15K er noe dere tror er et dypt innhugg i nordmenns økonomi? (Akkurat i disse dager så kan det jo faktisk være det, men det er jo en temmelig spesiell situasjon.)
Muligheten for å få bilen billigere hvis man forhåndsbestiller pga kronekursen mener jeg er en grunn til å tro at folk nettopp forhåndsbestiller mer nå enn tidligere. Får man ikke tilbud om tilhengerfeste uten at prisen hopper opp til "dagens pris", så tapte man jo ikke annet enn renter på 15K i en periode da rentene uansett er minimale. Får man ikke tilhengerfeste når man får tilbud om å betale for bilen, så bare avbestiller man.
Ja, jeg skjønner at det er litt irriterende å ikke vite dette nå, men at det er "ekstremt viktig nå i en kritisk periode" har jeg ekstremt vanskelig for å fatte ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Thalgar

"Jeg skjønner ikke hvorfor man mener at manglende informasjon om hengerfeste og andre ting skal påvirke om folk forhåndsbestiller TMY eller ikke."

Fleire ting her.

1. Usikkerheit om TMY og hengerfeste gjer det meir attraktivt å kjøpa alternativ i dag som garantert har dette (E-tron og I-pace, TM3). Veit ein at TMY får hengarfeste er det lettare å sitta på gjerdet.

2. Kronekurs og generell prisoppgang gjer det lurt å førehandsbestilla nå. Men dersom Tesla praktiserer tidlegare praksis, kan ein fort enda opp med å måtta avbestilla og så bestilla på nytt med ny pris for å få hengarfeste.

3. 15 000 er ikkje enormt mykje pengar, men det er litt, spesielt no.

Poenget er: Tesla hadde vore tent med å kunna tilby ein 100% garantert konfigurasjon til folk som i dag er usikre på kva bil dei skal velja, spesielt gitt historia med TM3 og hengarfeste og det faktum at TMY ikkje kom med hengarfeste i USA. Ein kan jo berre tenka seg den psykologiske effekten av Motor sin første artikkel etter at utlevering av TMY begynte i USA: "Model Y lansert uten hengerfeste".

https://www.motor.no/artikler/2020/mars/elbil-tesla-lanserer-model-y-uten-hengefeste/
Model Y LR Quicksilver, 2023

Øyvind.h

Jeg har bestilt med utgangpunkt i at hengerfeste vil komme. Det finnes på 3 og det synes i manualer.
Jeg forventer også at det kan legges til for en brukbar pris.

Kommer det ikke hengerfeste når de første bilene kommer til Norge om 9-12mnd, noe jeg anser som helt usannsynlig, kansellerer jeg bare.
I USA er interessen for hengerfeste mye lavere så jeg forstår at de lar de første bilene gå ut uten hengerfeste om det ikke var helt klart.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RuneW

Sitat fra: Thalgar på torsdag 02. april 2020, klokken 12:31
Etter erfaringa med Model 3, kor tidlege entusiastar vart "straffa" med permanent manglande feste må jo dette gå ut over førehandsbestillingane av Y.

Jeg er en av de straffede, dessverre. Har det ikke like travelt denne gangen og kommer glatt til å avbestille om bilen ikke kommer med eller garantert har muligheten for å ettermontere.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

kodax

Selvfølgelig mulig at noen velger å bestille en annen bil nå i stedet for å vente på TMY fordi det er litt usikkert nøyaktig når den kommer med hengerfeste, men tviler på at det gjelder mange.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Thalgar

Sitat fra: kodax på torsdag 02. april 2020, klokken 14:03
Selvfølgelig mulig at noen velger å bestille en annen bil nå i stedet for å vente på TMY fordi det er litt usikkert nøyaktig når den kommer med hengerfeste, men tviler på at det gjelder mange.

Men kvifor ikkje berre eliminera dette usikkerheitsmomentet jo før jo heller? Er jo ganske klart at TMY vil få hengarfeste etterkvart, så det er ufatteleg at ikkje Tesla berre får dette på plass med ein gong.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Doff

Da var Model Y LR bestilt. Mye grunnet usikkerhet rundt valuta og eventuell prisstigning. Tenker som flere av dere at hengerfeste forhåpentligvis blir et tilvalg på versjonen som kommer til Europa. Hvis ny bestilling må til for å få det, så avbestiller jeg glatt den som allerede er lagt inn.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

kodax

Sitat fra: Thalgar på torsdag 02. april 2020, klokken 14:12
Sitat fra: kodax på torsdag 02. april 2020, klokken 14:03
Selvfølgelig mulig at noen velger å bestille en annen bil nå i stedet for å vente på TMY fordi det er litt usikkert nøyaktig når den kommer med hengerfeste, men tviler på at det gjelder mange.
Men kvifor ikkje berre eliminera dette usikkerheitsmomentet jo før jo heller? Er jo ganske klart at TMY vil få hengarfeste etterkvart, så det er ufatteleg at ikkje Tesla berre får dette på plass med ein gong.
Fordi det krever godkjenning. Tesla vil kanskje begynne å selge bilene her før godkjenningen er på plass, tilsvarende som for TM3.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Diravi

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. april 2020, klokken 13:52
Jeg har bestilt med utgangpunkt i at hengerfeste vil komme. Det finnes på 3 og det synes i manualer.
Jeg forventer også at det kan legges til for en brukbar pris.

Kommer det ikke hengerfeste når de første bilene kommer til Norge om 9-12mnd, noe jeg anser som helt usannsynlig, kansellerer jeg bare.
I USA er interessen for hengerfeste mye lavere så jeg forstår at de lar de første bilene gå ut uten hengerfeste om det ikke var helt klart.

Jeg tenker som deg - jeg forventer at det kommer. Og regner med at jeg kan sannsynligvis drøye utlevering av bil til hengerfeste faktisk er tilgjengelig som ekstrautstyr på europeiske biler. Vi har det ikke travelt.

Men vi anser uansett at Tesla ligger fortsatt noen år foran andre bilmerker når det gjelder effektiv lading på langtur, så foreløbig er det ikke noe reelt alternativ å bestille et annet merke. Jeg står ikke og trøkker i kø foran Grønn kontakt når det står 16 superchargers tilgjengelig rett ved. Vi kjører 25 000 i året, og det er i en del av landet hvor det er relativt spredt mellom laderne.

Så i verste fall tar vi ut en bil uten hengerfeste.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

ToWalkOrDrive

#177
Sitat fra: Radial på torsdag 02. april 2020, klokken 09:18
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. april 2020, klokken 07:42
Sitat fra: Radial på onsdag 01. april 2020, klokken 22:35
Min bestilling fullføres ikke til kjøp uten hengerfeste.

Da kjøper jeg heller en mye billigere bil (eNiro/ZS EV) som gjør persontransporten helt ok i det daglige.

Grei plass for passasjer på 170cm.med bakovervendt barnesete bak + plass til litt stor barnevogn som krav.
Skal det brukes en halv mill+ på bilen skal den ha 4x4, hengerfeste og takstativ, helst 3fas IT lading og std utstyr jeg får i feks en eNiro.
Minst mulig komplisert bil er ett pluss...

MY passer godt i dette, men 500k uten hengerfeste blir dessverre kansellering fra meg om så skjer.
Da blir det e-tron, eller vente til std range.

Jeg bestilte tidlig, og etter det har prisen steget 37.000. Men hvis en ikke endrer noe beholder du bestillingsprisen. Tror prisen må opp en del til pga valuta. Bakseteplassen er ca 12,5cm lengre enn Model 3, men førerplassen er en drøy cm kortere. Sittehøyden er en del høyere. En fyr på 6'4/5 (sikkert rundt 1,95m) kunne sitte "bak seg selv". Var en som målte bagasjeplassen bak til 702 liter. Er mulighet for å ta vekk to plater i gulvet bak, som gir mye dypere bagasjeplass. Takbøylene vist på bilder er samme type som på Model 3, altså bøyler som skrus fast med vingemutter, og kun solgt av Tesla til ca 5000, men tror ikke dette selges per nå. Tipper krok kommer som på Model 3 til det europeiske markedet. Er allerede funnet i diverse manualer.

Musikk i mine ører  8)

Tror MY er mest praktisk bil for penga, tross kanskje 300kg dårligere hengervekt enn e-tron... Derfor jeg reserverte nå før valutaen tvinger på enda høyere pris.

Her er en litt halvgod video som viser mye om bagasjeplassen:

https://youtu.be/eYMVfWofmic
Tesla Model Y                         2021-

emurof

#178
Sitat fra: Doff på onsdag 01. april 2020, klokken 22:24Etter å ha sett utallige videoer av Model Y på YouTube de siste ukene så er jeg overbevist om at den for omtrent 30 000 kr mer enn Model 3 er et kupp.

TMY LR-AWD koster da nærmere 47.000 mer enn TM3 LR-AWD?

emurof


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA