Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Rocklobster

Hmm, min har ikke gått med i pris igjen. Og har blitt en awd! Er ganske sikker på at jeg reserverte rwd. Men har ikke screenshot, bare en sterk overbevisning om at awd ikke er verdt å betale for. Jaja, da blir det awd da :) noen flere som har reservert rwd her som kan sjekke sin bestilling?

tornaldo

Hva er prisen på bilen din nå da? Hvis du bestilte RWD, skal vel prisen ligge på midten av 400 tallet..?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Rocklobster

Fant igjen bestillingsmailen. Der sto det firehjulsdrift gitt 🙈. Flaks at jeg bestilte feil da den 1. November. Skjelden man glad for å bestille feil bil. 488k er prisen jeg har nå 538k med FSD.

batterimannen

Så på Teslarati at en kunde i USA har fått bekreftet utlevering 11 mars.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

makki

Idølge teslamotorclub i usa flere som har bestilt jan-februar altså 2020, har bestillingen endret til 'prepare for delivery' tror tesla har begynt allerede masse produksjon av MY.

Stip

Blir egentlig pittelitt snurt dersom rykande ferske bestillinger i USA blir levert før våre eldgamle reservasjoner.

Øyvind.h

Hvis du bor på vestkysten i USA kan du nok få bil veldig raskt om du bestiller nå. Også denne gangen må en regne med Tesla pumper ut kortreiste biler. Blir mange titusener av biler i USA før de sender noe som helst ut av landet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 08. mars 2020, klokken 21:13
Hvis du bor på vestkysten i USA kan du nok få bil veldig raskt om du bestiller nå. Også denne gangen må en regne med Tesla pumper ut kortreiste biler. Blir mange titusener av biler i USA før de sender noe som helst ut av landet.
Hørte på Ride the Lightening podcast at det er bekreftet nye bestillinger med rask leveranse i andre stater. Det var en Ryan Mcaffery kjente.
Så det er ikke begrenset til vestkyst!

Tafsern

For Norge tipper jeg det starter i 3-4 kvartal 2021.

kodax

Hvis vi må vente på Giga Berlin, og de bruker halvannet år på å få i gang produksjonen, så blir det kanskje Q3-Q4 2021.
Hvis vi må vente på Giga Berlin, og de bygger kjapt, kan vi få potensielt få biler i Q1 2021.
Men får vi biler fra USA eller Kina, så kan de komme når som helst:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Magnus Hansen

Sitat fra: Tafsern på tirsdag 10. mars 2020, klokken 12:20
For Norge tipper jeg det starter i 3-4 kvartal 2021.

Det var litt av en tipping... opprinnelig så ble det jo sagt høst 2020 i USA og tidlig 2021 i Europa. Så litt spesielt hvis USA bli fremskyndet et halvt år mens Europa blir utsatt 1.5 år  :o

Det er vel sannsynlig at Europa også blir fremskyndet og at de begynner levering i år. De vil ikke si noe nå for at ikke Model 3 salget skal bli for mye påvirket

RuneW

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 10. mars 2020, klokken 15:31
Sitat fra: Tafsern på tirsdag 10. mars 2020, klokken 12:20
For Norge tipper jeg det starter i 3-4 kvartal 2021.

Det var litt av en tipping... opprinnelig så ble det jo sagt høst 2020 i USA og tidlig 2021 i Europa. Så litt spesielt hvis USA bli fremskyndet et halvt år mens Europa blir utsatt 1.5 år  :o

Er man pessimist nok, så får man sjelden negative overraskelser vettu!

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 10. mars 2020, klokken 15:31
Det er vel sannsynlig at Europa også blir fremskyndet og at de begynner levering i år. De vil ikke si noe nå for at ikke Model 3 salget skal bli for mye påvirket

Det står og faller litt på om vi kun får europeisk-produserte Y'er i Europa vel? Mente jeg leste dette ett eller annet sted, men jeg kan ha drømt...

Hvis bare Euro-Y'er blir solgt i Europa, så er vi jo prisgitt at Giga Berlin kommer i gang og det er jo veldig usikkert når dette blir.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Magnus Hansen

At vi kun skal få Yer produsert i Europa har i alle fall ikke Tesla sagt.

Stip

#133
Blei oppringt av Tesla i dag (hyggelig!) som gjenga offentlig informasjon om at Tesla skulle bygge Berlin først.

MEN, og folk må gjerne korrigere talla mine her, dersom:
- kapasiteten i USA 2020 skal være 400.000 av 3/Y (ref under)
- og Y er sagt å selge like mykje som S/X/3 tilsammen
- og Tesla produserte 92550 av modell 3 i løpet av 2019 (82% av 112.000 totalt og 15.000 M3 til Norge)
- blir det fort minst 165.000 produsert av kun modell Y i løpet av Q2 og Q3.

https://insideevs.com/news/395889/q4-2019-tesla-production-sites-assignment-capacity/
https://www.theverge.com/2020/1/3/21047233/tesla-2019-deliveries-q4-record-model-3-sales

Dersom det er færre reservasjoner enn dette i USA må dei vel bli shippa til Europa. Kan derfor ikkje forstå anna enn at levering i Europa/Norge vil skje i høst.

Svært søkt informasjon dette, men det kribler...

Magnus Hansen

Kommer vel også an på hvordan etterspørselen etter Model 3 utvikler seg i Europa. Hvis Model 3 fortsetter å selge bra selv når det nærmer seg Y levering, så er det mindre grunn for Tesla å fremskynde Y i Europa. Hvis salget bremser betydelig i påvente av Y, så er det mer grunn til å få startet salget tidligere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA