Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Autowinder

En kompis med leasingbil som må leveres tilbake i juni kontaktet Tesla i dag om leveranse av Model Y, og de var helt klare på at de første ikke ville komme til Norge før første kvartal 2022. Så får vi se da, om de klarer å selge nok i California og USA i den rekkefølgen. Kina leverer kanskje alt innenlands og da må vi muligens vente på Gigafactory 4 leveranser, og det er jo litt frem i tid. Alternativt er det en god gammel strategi for å selge mest mulig av det en har nå...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

lirekassa

Sitat fra: Autowinder på fredag 24. januar 2020, klokken 22:01
En kompis med leasingbil som må leveres tilbake i juni kontaktet Tesla i dag om leveranse av Model Y, og de var helt klare på at de første ikke ville komme til Norge før første kvartal 2022. Så får vi se da, om de klarer å selge nok i California og USA i den rekkefølgen. Kina leverer kanskje alt innenlands og da må vi muligens vente på Gigafactory 4 leveranser, og det er jo litt frem i tid. Alternativt er det en god gammel strategi for å selge mest mulig av det en har nå...

Dette er bare sludder.

De er foran skjema i USA, og ifølge FAQ'en på sidene deres så er produksjonsstart for Europa i begynnelsen av 2021. Hvis de snakket om SR-utgaven, så kan det hende du har rett.

s3xy

Ser at flere medier melder om at Tesla model Y er foran planen og de første kundene kanskje mottar bilen allerede nå i Februar.

https://www.tv2.no/broom/11163577/

Men om vi i Norge må vente til Tyskland begynner etter planen å produsere biler fra midten av 2021 (kommer garantert til å bli forsinket) så blir det ikke model Y i Norge før i 2022.

Forhåpenligvis får Norge biler fra USA eller evt Kina fram til Tyskland er oppe å går....


Doff

Tror nok ikke planen fra Tesla sin side har vært å vente med å levere biler til det europeiske markedet til GF4 er oppe og går. På hjemmesidene til Tesla, som dog ikke er oppdatert på en stund, står det produksjonsstart tidlig 2021, mens det i US står "Late next year" -> Sent 2020.

Nå som produksjonstart er fremskyndet med antakeligvis 10 måneder, kan man jo håpe på at Europa får biler i slutten av 2020, eventuelt begynnelsen av 2021. Å anta at TMY ikke kommer til Norge før om to år tror jeg er vel pessimistisk...

Mye avhenger nok også av forhåndsbestillingene og hvilket marked Tesla prioriterer. Musk har ikke offentliggjort tall for forhåndsbestillinger eller prioriterte områder, men dersom bilen blir så populær som Musk sier, så blir det spennende å se hvor tidlig/sent Norge og Europa er på den prioriteringslista. Håper vi får vite mer imorgen under Q4-rapporten.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

Dieselgubben

#49
Mye gode spekulasjoner: https://insideevs.com/news/395146/ready-for-tesla-model-y/

Performance i løpet av februar og LR awd i april/mai i USA... Kanskje vi får vite mer i morgen.

Fersk video (svarte er performance). Artig å se hvordan folk svirrer rundt bilene som klegg/svartfluer på en varm sommerdag ;-) : https://www.youtube.com/watch?v=H28mkSRx9IM

lirekassa

Kanskje kommer det litt mer informasjon fra Musk i morgen når han presenterer kvartalstallene? Jeg tror det.

batterimannen

Sitat fra: Doff på tirsdag 28. januar 2020, klokken 12:36
Tror nok ikke planen fra Tesla sin side har vært å vente med å levere biler til det europeiske markedet til GF4 er oppe og går. På hjemmesidene til Tesla, som dog ikke er oppdatert på en stund, står det produksjonsstart tidlig 2021, mens det i US står "Late next year" -> Sent 2020.

Nå som produksjonstart er fremskyndet med antakeligvis 10 måneder, kan man jo håpe på at Europa får biler i slutten av 2020, eventuelt begynnelsen av 2021. Å anta at TMY ikke kommer til Norge før om to år tror jeg er vel pessimistisk...

Mye avhenger nok også av forhåndsbestillingene og hvilket marked Tesla prioriterer. Musk har ikke offentliggjort tall for forhåndsbestillinger eller prioriterte områder, men dersom bilen blir så populær som Musk sier, så blir det spennende å se hvor tidlig/sent Norge og Europa er på den prioriteringslista. Håper vi får vite mer imorgen under Q4-rapporten.

Tela skal prøve å være klare til å produsere biler på Gigafactory 4 / Berlin i juli 2021. Batteriproduksjonen kommer senere enn det. Regner med at de første Model Y som kommer til Europa vil bli produsert i USA.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Øggen

Med det tempo som det blir vist til der nede no, trur ikkje ej på åpning neste år......
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Magnus Hansen

Første kundebilene leveres i mars i USA er siste nytt. Ingen info om det betyr fremskyndet levering i Europa så vidt jeg kan se

Rocklobster

Ser ut som man bare kan velge awd og dyre felger på USA sidene nå. Ikke mulig å bestille rwd så vidt jeg kan se. Model dYr

lirekassa

Tok det ikke 18 måneder fra leveransene av Model 3 begynte i USA til de leverte i Europa? Nå har de mye mer kontroll på produksjonslinjen, og høyere kapasitet - jeg tror det går maks 12 måneder fra første USA-leveranse til første i Norge. Det har jeg (så vidt) tid til :)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rocklobster på onsdag 29. januar 2020, klokken 23:35
Ser ut som man bare kan velge awd og dyre felger på USA sidene nå. Ikke mulig å bestille rwd så vidt jeg kan se. Model dYr
Ser du kan bestille RWD i tillegg til AWD og Performance på de norske sidene  men alle med stort batteri. RWD er 33000 billigere.
Tesla Model Y                         2021-

Doff

Q4-rapporten sier at Model Y-produksjonen i Kina ikke starter før i 2021. Ser jo ikke for meg at produksjonen i Tyskland starter før siste halvår 2021, tidligst. Får håpe at Europa får en slant biler som kastes ut fra Freemont i løpet av ett års tid.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

prgund

Sitat fra: Rocklobster på onsdag 29. januar 2020, klokken 23:35
Ser du kan bestille RWD i tillegg til AWD og Performance på de norske sidene  men alle med stort batteri. RWD er 33000 billigere.

nå er RWD tatt bort fra de norske sidene

Autowinder

Sitat fra: lirekassa på lørdag 25. januar 2020, klokken 20:15
Sitat fra: Autowinder på fredag 24. januar 2020, klokken 22:01
En kompis med leasingbil som må leveres tilbake i juni kontaktet Tesla i dag om leveranse av Model Y, og de var helt klare på at de første ikke ville komme til Norge før første kvartal 2022. Så får vi se da, om de klarer å selge nok i California og USA i den rekkefølgen. Kina leverer kanskje alt innenlands og da må vi muligens vente på Gigafactory 4 leveranser, og det er jo litt frem i tid. Alternativt er det en god gammel strategi for å selge mest mulig av det en har nå...

Dette er bare sludder.

De er foran skjema i USA, og ifølge FAQ'en på sidene deres så er produksjonsstart for Europa i begynnelsen av 2021. Hvis de snakket om SR-utgaven, så kan det hende du har rett.

Det er vel ikke riktig å kalle dette sludder så lenge ingen kjenner til om Giga 1-3 kommer til å levere til Europa. Må vi vente på Giga Berlin er det fort 2022+ leveranser vi kan forvente.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA