Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Superelbilen

Sikkert mange som har reservert Model Y her, og ja, den virker mer praktisk enn 3ern. Sitter med en litt ekkel følelse på at 2021 er urealistisk for kundebiler her i Norge, men hvem vet?

Har reservert en Y i går, og har ingen Tesla fra før. Syntes 3ern er litt for liten og S-en litt for dyr (vil ikke ha brukt).

Hva tenker dere?

trykkertor

Jeg tror du tenker mye riktig for ditt behov.
Model 3 er noe knapp, men helt ok egentlig.
Model Y fyller igjen de manglene Model 3 har for enkelte og er nok en mer "komplett bil for norske kunder".
Tror faktisk Y kommer til å selge langt mer enn Model 3 her på berget.
Lurer på hvor vanskelig det blir å få en ok bruktpris for Model 3 strak Model Y slippes her.
Sikkert mange som skal konvertere.

tornaldo

Tesla må nok levere i 2021 i Europa, så lenge f eks VAG leverer SUV/crossover til «folkelige» priser, dvs i 450-500k klassen. Og det er vel det de hevder at de skal gjøre i 2020-21, så da må nok Tesla henge med.

I 2021 kan kanskje ladebettverket være betydelig forbedret, slik at fordelen Tesla har nå, er kanskje ikke like stor om 2 år. Hvem vet.

Kjører Model S nå, satser på  Skoda iV eller Model Y i 2021.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

creal

Jeg mener det er flere grunner til å være ganske optimistisk med tanke på tidlig levering av Model Y.

1) Tesla ønsker ikke å dempe Model 3-salget med et kunstig anslag på Model Y-leveransene. Når de sier 2020/tidlig 2021 for Europa, så stemmer nok dette.

2) Produksjonen er i stor grad basert på Model 3, og derfor kan det gå ganske raskt å komme i gang.

3) Et ikke utenkelig scenario er at Tesla forserer leveranser i Norge pga. varslet avgiftsøkning på elbiler, slik de i enkelte tilfeller har gjort i andre land.

Jonbjo

Sitat fra: creal på søndag 17. mars 2019, klokken 23:21

3) Et ikke utenkelig scenario er at Tesla forserer leveranser i Norge pga. varslet avgiftsøkning på elbiler, slik de i enkelte tilfeller har gjort i andre land.

Husker de gjorde dette med Model X i Danmark
Model≡ Mars 19
Model X Oktober 2016
E-Golf 2015

Magnus Hansen

Sitat fra: creal på søndag 17. mars 2019, klokken 23:21
Jeg mener det er flere grunner til å være ganske optimistisk med tanke på tidlig levering av Model Y.

1) Tesla ønsker ikke å dempe Model 3-salget med et kunstig anslag på Model Y-leveransene. Når de sier 2020/tidlig 2021 for Europa, så stemmer nok dette.

2) Produksjonen er i stor grad basert på Model 3, og derfor kan det gå ganske raskt å komme i gang.

3) Et ikke utenkelig scenario er at Tesla forserer leveranser i Norge pga. varslet avgiftsøkning på elbiler, slik de i enkelte tilfeller har gjort i andre land.

Tesla skyter seg i alle fall seg skikkelig i foten hvis de går på en ny, stor forsinkelse i forhold til hva de har sagt offentlig. Designmessig er jobbingen tilsynelatende veldig like, så det er vel ikke der bekymringen ligger. Men de må jo uansett lage til produksjonslinjer etc.

Superelbilen

Ifølge tesla sine sider så skal produksjon starte sent 2020 i USA og tidlig 2021 i Europa. Hvor mange model 3 klarte de å levere i USA første år? Noen som vet?

keepitsimple

Da 70 % av delene er like med Model 3, kommer sikkert Model Y ganske raskt om salget fra Model 3 minker.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

CaZpaH

Mtp. de ikke har landet hvor produksjonen skal finne sted så er jeg spent på tiden her. Har selv en i bestilling og håper de treffer på datoene de har satt seg.

https://electrek.co/2019/04/25/tesla-model-y-production-california-nevada/
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

CaZpaH

Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Disqusor

Sigurd, SUVér i alle varianter har en strekt stignede salgskurve, i alle lang og kontinenter.
Model 3 får nå hengerfeste, dermed vil M3 dekke de flestes behov !

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

OhmPaPa

Nei dette er bare vås etter min mening.

Skjønner at youtubere må ha sensasjonelle nyheter for å få views, men dette henger ikke på greip.

Og det får kanskje noen til å la være å kjøpe andre Teslaer for å vente på en TMY som ikke kommer før Elon har sagt likevel. Kanskje TMY tilogmed blir forsinket...

Sette opp produksjonslinje på noen få uker? Drømmer og fantasier. Det tar lang tid å sette opp en ny produksjonslinje. Dessuten har Elon sagt at Tesla ikke klarer å lage nok batterier til å produsere Y, Pickup, Semi og Roadsteren på langh tid enda. Også derfor er produksjon tidligere enn planlagt en utopi.

Jeez

Amoss

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 11. september 2019, klokken 11:13
Sette opp produksjonslinje på noen få uker? Drømmer og fantasier. Det tar lang tid å sette opp en ny produksjonslinje.

Uten å argumentere mot din konklusjon eller andre argumenter, men henvisningen til å sette opp en ny produksjonslinje på "noen uker" var til hvor lang tid det TOK å sette opp den siste produksjonslinjen for Model 3 (den i "teltet"). Og det tok altså 3 uker. Ikke så mye "Drømmer og fantasier" å henvise til hva som har skjedd. Men om de kan repetere dette med den første linjen for Model Y er vel heller tvilsom ja...

Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA