Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

MaxQ

Sitat fra: Thalgar på mandag 09. november 2020, klokken 20:31
Lot of new technology will happen in Berlin, which means significant production risk. Fremont & Shanghai will transition in ~2 years when new tech is proven."

https://twitter.com/elonmusk/status/1313854912212750346

Jeg vurderer et bytte fra X til Y, men ikke før jeg kan få en som er bygd i Tyskland (pga teknologien den utgaven bygges på og har) og ikke før den er vesentlig bedre bygd enn min X.

Siden Elon her sier at det vil ta ca 2 år å få model Y ut av "beta" så ser det ut til å bli lenge før jeg gidder å hoppe på en Y, basert på hvor dårlige erfaringer jeg har med byggekvaliteten på min X.

Dere som går for Y nå, hvor lavt ligger lista på forventninger til byggekvaliteten? Flere som vil vente et par år?

PionerThink

Alternativet er altså enten kjøpe en Kinesisk bygd Mod.Y  tidlig neste år som ikke har alle oppdateringene, eller vente på at de skal begynne å levere fra Berlin ett år senere som inkluderer alt det siste nye?
Har jeg forstått det riktig da?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Thomas Parsli

Sitat fra: MaxQ på tirsdag 10. november 2020, klokken 16:10
Jeg vurderer et bytte fra X til Y, men ikke før jeg kan få en som er bygd i Tyskland (pga teknologien den utgaven bygges på og har) og ikke før den er vesentlig bedre bygd enn min X.

Siden Elon her sier at det vil ta ca 2 år å få model Y ut av "beta" så ser det ut til å bli lenge før jeg gidder å hoppe på en Y, basert på hvor dårlige erfaringer jeg har med byggekvaliteten på min X.

Model Y produseres i langt større grad med roboter og Sandy Munro kaller den "absolutely stunning". Han sammenlignet Model X med et "high school project" og mente produksjonen var gammeldags.

Jeg tror allerede første Model Y var bedre enn Model X.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Autowinder

Det eneste som kan ødelegge reservasjonen min er kule nye farger fra Berlins paintshop. Ser for meg ombestilling om nye priser kommer på når det er fler enn 5 å velge i 😅
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

MaxQ

@PionerThink
Nei, alternativet er å vente. Altså droppe Y til den har vist seg å være "god nok". Noe Musk indikerer kan ta 2 år. For meg betyr det å beholde model X eller selge og ta en "ventepølse" (annet enn Tesla). Og det er ikke nødvendigvis alle småting som gjør det, det handler mest om total byggekvalitet. Tesla skryter jo av at bilene er vedlikeholdsfrie (sammenlignet med ICE biler), men det er ikke tilfelle for min X, så derfor min skepsis og selvpålagte ventetid denne gangen.

@Thomas Parsli
Munro har jeg stor tillit til, men han har også vist svakheter med Y som jeg ikke liker og som gjør at jeg noe ufrivillig innser at jeg bør vente de 2 årene Musk hinter til. Mulig de svakhetene han fant er vekke fra biler bygd i Tyskland, men jeg gambler ikke på det. Jeg håper for Tesla sin del at Y allerede fra startgropen er bedre enn X, om ikke har de ikke lært noe på 3 år. Men jeg tror likevel den ikke er "god nok" til at jeg tør å hoppe på før de 2 årene Musk nevner (ev. når tredjeparts tester viser at de faktisk er gode nok). Hadde den vært det så hadde ikke Musk trengt 2 år på å legge om produksjonen i de 2 andre regionene.

@Autowinder
Jeg var der på X'en, jeg var rett nok litt treg i avtrekkeren men klarte ikke å motstå fristelsen. Angrer og nå har jeg lært og er mer beskjeden til tidspunktet for å velge Y (valget om Tesla/Y i seg selv er lett).

Jeg gleder meg stort til å prøvekjøre model Y.
Det største savnet fra X'en vil trolig være frontruta, høyden (frykter Y blir for lav), lyktene (mister vel lykter som "svinger"?) og den litt røffere fronten til X'en (min mening). Håper også at de lager en pakke uten vegan-skinn.

Har Tesla inne noen model Y for prøvekjøring? Jeg har helt glemt å spørre.

JorEl

Jeg forstår tweeten fra Musk som om han snakker om produksjonen, mtp casting-greiene osv. Om jeg tar feil, så er det vel for at ingen skal vente med å kjøpe en Tesla.
Selv så vil jeg gjerne ha en Performance av et eller annet slag. Nå har jeg kun råd til TM3, pga renteavtalen :-\ Men om to år er det kanskje noen andre biler som skal ut pga nye opsjoner/tech. Da er jeg klar, og har bearbeidet min sjeferinne om at 3 og Y, er vakre og minimalistiske på innsiden.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

emurof

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 30. september 2020, klokken 13:53Akkurat disse spørsmålene er det ingen som helt har svar på. På bestillingssiden står det at produksjonen starter "early 2021", mens Tesla-representanter går ut og sier at Model Y skal produseres på Berlin-fabrikken. Andre steder står det at Berlin-fabrikken skal begynne å produsere i juli 2021. Noen sier at Model Y fra Berlin-fabrikken skal få batterier fra den nye teknologien. Noen sier at den nye teknologien ikke blir masseprodusert før 2022...så for å oppsummere: "Nothing adds up".

Jeg tror du har misforstått. 2022 er vel da de skal være i full produksjon. Det betyr ikke at det ikke blir noe produksjon før det.

Når det gjelder fabrikken i Berlin så kan den potensielt stå ferdig mot slutten av første kvartal eller begynnelsen av andre kvartal:

https://www.youtube.com/watch?v=oF2DmaVbb-M

Radial

Noen som vet hva "forventet produksjons-start" av Y er i andre europeiske land? Er det tidlig 21 der også?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Radial

Sitat fra: andy99 på onsdag 11. november 2020, klokken 21:58
Sitat fra: Radial på onsdag 11. november 2020, klokken 21:46
Noen som vet hva "forventet produksjons-start" av Y er i andre europeiske land? Er det tidlig 21 der også?
Ja og i Kina.
Unntak høyrestyrt (England/Hong Kong) har ikke estimert dato eller forhåndsbestilling.

Alle skal få altså.... "Samtidig" 🤔
Jaja, vi får bare se.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: MaxQ på tirsdag 10. november 2020, klokken 19:39
..... Håper også at de lager en pakke uten vegan-skinn.

Det blir garantert bare vegan-skinn fremover på Tesla; det har mr Musk garantert overfor dyrevern grupper tidligere (alternativ til vegan-skinn vil dermed ikke skje før evt mr Musk er ute av Tesla)

hemi

Kan vi ikke bare kalle det plastikk seter? det er mer reelt

Counterpointer

Sitat fra: hemi på onsdag 11. november 2020, klokken 22:51
Kan vi ikke bare kalle det plastikk seter? det er mer reelt
Er enig at Vegan skinn er et dårlig begrep, men plastikk er alt for vidt. Ekstrem forskjell på polyester og fleece f.eks.

Personlig begynte jeg å lure på hva Alcantara er laget av. Det er et av mine favorittstoffer i bil.

God «plastikk» kan være bedre enn dårlig skinn, selv om godt skinn er vanskelig å slå .

RJK

Alcantara er "fake semsket skinn" lagt av plast. Man kan få mye til med plast, og i forskjellige kvaliteter og utforminger.


Fra norsk Wikpedia:

"Alcantara er et varemerke på et syntetisk tekstil laget av italienske Alcantara SpA, grunnlagt i 1972 av kjemiselskapene Eni fra Italia og Toray fra Japan, der oppfinneren Dr. Miyoshi Okamoto holdt til. Alcantara ligner på semsket skinn, men er lettere å rengjøre og brukes gjerne i bilseter, møbler og klesplagg. Det består av omtrent 60 % polyester og 40 % polyuretan.[1]"[/font]
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kodax

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. november 2020, klokken 23:20
Er enig at Vegan skinn er et dårlig begrep, men plastikk er alt for vidt. Ekstrem forskjell på polyester og fleece f.eks.
...
Plastikk er ikke "for vidt", det er helt feil. Plastikk er "formende kunst, bildehoggerkunst, modellering" og "kunsten å bevege seg vakkert".
Plast derimot... ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jkirkebo

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på onsdag 11. november 2020, klokken 22:19
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 10. november 2020, klokken 19:39
..... Håper også at de lager en pakke uten vegan-skinn.

Det blir garantert bare vegan-skinn fremover på Tesla; det har mr Musk garantert overfor dyrevern grupper tidligere (alternativ til vegan-skinn vil dermed ikke skje før evt mr Musk er ute av Tesla)

Tja, de bør jo kunne få tilbake stoff-setene i hvert fall? Tviler på at dyrevern-gruppene klager på det ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA