Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Dieselgubben

#420
Sitat fra: Vaduz på onsdag 30. september 2020, klokken 23:15
Sitat fra: lirekassa på onsdag 30. september 2020, klokken 21:43
Sitat fra: Vaduz på onsdag 30. september 2020, klokken 20:53
Tipper tesla ikke justerer priser noe særlig nå slik at de kan redusere pris senere i takt med moms og reduserte elbil-fordeler, og melke hardt de som panikk-kjøper frem til da;) Tror de har gode marginer på model Y og model 3.

Tror ikke det går mot innføring av moms på biler som Model Y med det første. EU følger nok heller etter Norge - det er et grønt skifte på gang nå.

Det er sant. Over 600k kan det vel bli noe avgifter, og det er vel greit nok, men viktig å huske på at de dyreste bilene driver utviklingen forover av betalingsvillige early adopters, så er litt i tvil om det er optimalt.

Det har vel ikke vært solgt mange TM3 i år? Og hvem vet når TMY kommer? På meg virker det i alle fall som om det er lite salg, og Tesla selgerne er på meg og mer aggressive enn tidligere. I tillegg rentekampanje på TM3 mener jeg å ha sett.

Prisen på TM3 må ned. Folk er oppegående og følger med på USA prisene. I tillegg er jo VW Id4 et veldig godt alternativ. Så det ser veldig magert ut fremover for TM3 salget. Mange venter jo på TMY, den vil kunne booste salget, og tror nok de kan ta en noe høyere pris der enn i USA. Men det er jo veldig usikkert på når den kommer. Her burde Tesla absolutt informert kundene hva man kan forvente, synes egentlig det er ganske slett informasjonsjobb. Får man biler fra USA/Kina eller skal man vente på ny fabrikken i Tyskland... I det minste kan man bekrefte om det som står på hjemmesiden med levering tidlig i første kvartal fortsatt gjelder. Mye spekulasjoner.

Magnus Hansen

Dette har vært diskutert tidligere og det har vært svært dårlig tilgang på model 3 i år. Først og fremst fordi Tesla måtte stenge fabrikken den perioden de skulle produsere for Europa i q2. I september ble det levert ut godt over 1000 biler. Som i alle fall ikke tyder på at interessen er borte. Men er ellers enig i at det er på tide at Tesla justerer ned prisen.

jkirkebo

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 01. oktober 2020, klokken 08:19
Det har vel ikke vært solgt mange TM3 i år? Og hvem vet når TMY kommer? På meg virker det i alle fall som om det er lite salg, og Tesla selgerne er på meg og mer aggressive enn tidligere. I tillegg rentekampanje på TM3 mener jeg å ha sett.

Prisen på TM3 må ned. Folk er oppegående og følger med på USA prisene.

Det er liten grunn for selgerne å være aggressive, Tesla har lite med Model 3 på lager. Jeg talte nettopp 20 biler, hvorav ikke en eneste SR+ med 18" hjul. De hadde mye mer biler på lager i fjor. I år er nok salget begrenset av leveranser fra fabrikken. Rentekampanje har jeg heller ikke sett noe til på Model 3.

Prisnedgangen kommer nok om 14 dager tipper jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Magnus Hansen

Sitat

– Informasjonen gitt ved lanseringen er fortsatt gjeldende. Model Y-produksjonen for det europeiske markedet forventes å begynne tidlig i 2021.




https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/pA63vG/nybilboom-i-september-pangstart-for-id3-og-over-60-prosent-elbiler?utm_source=vgfront&utm_content=row-4




Jeg tror det når jeg ser det (og i såfall må del være fra Fremont).

RuneW

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 01. oktober 2020, klokken 08:19
Det har vel ikke vært solgt mange TM3 i år? Og hvem vet når TMY kommer? På meg virker det i alle fall som om det er lite salg, og Tesla selgerne er på meg og mer aggressive enn tidligere.

Tallene for verden er litt annerledes enn tallene for Norge serru:

http://ev-sales.blogspot.com/2020/09/global-top-20-august-2020.html

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 15:59

Jeg tror det når jeg ser det (og i såfall må del være fra Fremont).
Småskalaproduksjon før sommeren er ikke umulig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 01. oktober 2020, klokken 20:41
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 15:59

Jeg tror det når jeg ser det (og i såfall må del være fra Fremont).
Småskalaproduksjon før sommeren er ikke umulig.

Det kan sikkert være mulig, men han sa jo «tidlig 2021».

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Steffinho

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. oktober 2020, klokken 14:11
Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 01. oktober 2020, klokken 08:19
Det har vel ikke vært solgt mange TM3 i år? Og hvem vet når TMY kommer? På meg virker det i alle fall som om det er lite salg, og Tesla selgerne er på meg og mer aggressive enn tidligere. I tillegg rentekampanje på TM3 mener jeg å ha sett.

Prisen på TM3 må ned. Folk er oppegående og følger med på USA prisene.

Det er liten grunn for selgerne å være aggressive, Tesla har lite med Model 3 på lager. Jeg talte nettopp 20 biler, hvorav ikke en eneste SR+ med 18" hjul. De hadde mye mer biler på lager i fjor. I år er nok salget begrenset av leveranser fra fabrikken. Rentekampanje har jeg heller ikke sett noe til på Model 3.

Prisnedgangen kommer nok om 14 dager tipper jeg.
Rentekampanjen var fra 2.19% (aner ikke om det var nominell eller effektiv) og gjald kun på inventarbiler den siste uka i September omtrent. Spurte på chatten til Tesla. Men når jeg prøvde å se under finansiering så fikk jeg aldri opp den renten så aner ikke hvordan det der fungerte.

Hvorfor akkurat om 14 dager? Er det ikke det lureste å sette ned prisen så fort som mulig i et nytt kvartal? Men nå satt de vel opp prisen 2 uker ut i April også, så kan være du har rett.
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

Polestar

Sitat fra: Steffinho på fredag 02. oktober 2020, klokken 08:46Hvorfor akkurat om 14 dager? Er det ikke det lureste å sette ned prisen så fort som mulig i et nytt kvartal? Men nå satt de vel opp prisen 2 uker ut i April også, så kan være du har rett.
Minimere risikoen for retur av biler på angrerett.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

ToWalkOrDrive

#430
Sitat fra: turfsurf på torsdag 01. oktober 2020, klokken 21:15
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 20:59
Det kan sikkert være mulig, men han sa jo «tidlig 2021».
Selgerspråk for første halvår.

Vi er 3 måneder fra begynnelsen av "Tidlig 2021", så en kan jo begynne å tenke at de vil lage Model Y fra et annet sted enn i et krater i Berlin.....eller at de er totalt noldus. Dersom de vet at bilene skal leveres fra Berlin, og at dette ikke kan gjøres før sommeren, så måtte de vel sagt i fra om det nå...men alt er according to plan....liksom....? https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/pA63vG/nybilboom-i-september-pangstart-for-id3-og-over-60-prosent-elbiler
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Dette var en litt gøy film når en ser når de bygger Gigafactory Berlin for et par dager siden:
Særlig gøy når de gikk til lunsj...under kranen...


https://www.youtube.com/watch?v=OdzRO2VJ_tU
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 02. oktober 2020, klokken 10:52i et krater i Berlin.....
Filmen du selv viser i neste post ligner ikke akkurat på et krater .......

Selv om bygningene ikke er ferdig så står det et stort telt foran, kanskje de snikproduserer Y der allerede

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 02. oktober 2020, klokken 10:52
Sitat fra: turfsurf på torsdag 01. oktober 2020, klokken 21:15
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 20:59
Det kan sikkert være mulig, men han sa jo «tidlig 2021».
Selgerspråk for første halvår.
Vi er 3 måneder fra begynnelsen av "Tidlig 2021", så en kan jo begynne å tenke at de vil lage Model Y fra et annet sted enn i et krater i Berlin.....eller at de er totalt noldus. Dersom de vet at bilene skal leveres fra Berlin, og at dette ikke kan gjøres før sommeren, så måtte de vel sagt i fra om det nå...men alt er according to plan....liksom....? https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/pA63vG/nybilboom-i-september-pangstart-for-id3-og-over-60-prosent-elbiler
Vi kan også si at vi er 9 md til "early -21" slutter.
"Krateret i Berlin" ser stadig mer ut som en fabrikk, og vil ved årets slutt kanskje være rimelig ferdig utvendig?
Det sies også at Berlin bygges raskere enn Shanghai.
I det siste har Tesla i flere viktige saker levert før tiden, i motsetning til tidligere da de notorisk leverte alt for sent, så jeg vil ikke sette for mye penger på at de ikke klarer det. Uansett, det er mye som skal på plass for at det skal gå.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

#434
Ja, hvis en kaller juli "early 2021" så kan en være enig i at det går :-)...men vet ikke om jeg ville kalt det "early 2021". Ser ut som de fleste tror produksjon av biler starter juli 2021, mens BusinessInsider antyder mars...
Flyplassen i Tyskland har visst tatt 14 år å bygge, og Tesla har bare fått midlertidig byggetillatelse :-)
Men hovedbegymringen min for at det kommer til å ta tid er at det er et gigantisk område de har kjøpt og skal bygge på (300 acres, som vel er noe sånt som 1200 x 1000 meter, og ser allerede at de prøver å kjøpe 30 acres til (10% mer) til logistikk. Og det er veldig mye av disse 300 acres som det ikke er bygget på ennå...men de kan gjerne starte å produsere før alt er ferdig. Hjelper nok og på at de nå har kjøpt et firma med 200 mann som har drevet med batteriproduksjon i området.... og så skal de ansette 12000 mann i første omgang, som de er i gang med... synes bare Tesla kunne endret teksten fra "early 2021" til "first half of 2021" eller "second quarter 2021"...eller enda mer rett: "middle of 2021".... hvis de da ikke tenker å pumpe ut noen få Model Y fra et ferdig hjørne :-)


https://www.youtube.com/watch?v=euCbo_k5-rE
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA