Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

OleBrummen

Hm, har lyst på my bil til neste vår. Tenker det ble Skoda Enyaq nå altså, spesielt når jeg av prinsipp ikke gidder å betale nær 100 000 mer enn en amerikaner for Y.

SurSnasen


emurof

Sitat fra: SurSnasen på søndag 13. september 2020, klokken 21:56
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 07. september 2020, klokken 22:51
Vi har forresten denne også:



https://www.google.no/amp/s/electrek.co/2020/04/09/elon-musk-tesla-model-y-europe-gigafactory-berlin/amp/



Her tweetet Musk at leveransene fra Berlin (til Sveits) begynner om ca ett år. Tweet fra april

Vi har denne også:
https://twitter.com/elonmusk/status/686279251293777920

Ikke alltid tweetene til herr Musk er like pålitelige.

Tweeten du linker til har ingenting med saken å gjøre. Det handler om noe helt annet, og Tesla har faktisk levert før tiden på både fabrikker og leveringsstart i det siste. Det går også rykter om at produksjonen av Cybertruck vil bli fremskyndet.

_Julie

Et lite spekulerende spørsmål om jeg bør forhåndsbestille ift når Model Y forventes levert:
Jeg skal kjøpe bil neste år pga flytting. Kapitalen ligger derfor bundet i leiligheten som skal selges en gang i Q2 2021. Er det lurt å forhåndsbestille allerede nå? Eller bør jeg vente til neste år? Er det et begrenset antall biler som kan forhåndsbestilles? Alle spekulasjoner og tips settes pris på

Thalgar

Vent. Erfaringa med Model 3 var at du ikkje vant noko som helst på å vera tidleg ute. Og akkurat nå er prisen alt for høg vis-a-vis prisen i USA, så det er ikkje noko poeng i å bestilla nå for ein "god pris".
Model Y LR Quicksilver, 2023

fonberg

En eventuell gevinst ved å bestille tidlig, er dersom en spekulerer i at prisen vil stige fra man bestiller til man henter ut bilen, siden man erfaringsvis får laveste pris av de to.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

_Julie

Takk for svar! Mhp pris så kan jeg forstå at det ikke lønner seg å bestille enda, men hva med tilgang på bil? Spørsmålet er hvis jeg venter med å bestille til etter påske eller seinere, vil leveringstiden bli betydelig lenger?

Thalgar

Umuleg å sei. Men for M3 var det veldig kort ventetid. Bestilte sjølv i februar 2019, og fekk bilen i mars som del av masseutleveringa våren 2019. Men kva som skjer med Y er det umogeleg å vita, spesielt fordi den skal produserast i Berlin. Kan uansett vera smart å venta for å sjå om dei bilane er "på greip".
Model Y LR Quicksilver, 2023

ToWalkOrDrive

Sitat fra: _Julie på onsdag 30. september 2020, klokken 13:39
Takk for svar! Mhp pris så kan jeg forstå at det ikke lønner seg å bestille enda, men hva med tilgang på bil? Spørsmålet er hvis jeg venter med å bestille til etter påske eller seinere, vil leveringstiden bli betydelig lenger?
Akkurat disse spørsmålene er det ingen som helt har svar på. På bestillingssiden står det at produksjonen starter "early 2021", mens Tesla-representanter går ut og sier at Model Y skal produseres på Berlin-fabrikken. Andre steder står det at Berlin-fabrikken skal begynne å produsere i juli 2021. Noen sier at Model Y fra Berlin-fabrikken skal få batterier fra den nye teknologien. Noen sier at den nye teknologien ikke blir masseprodusert før 2022...så for å oppsummere: "Nothing adds up".

Hvis du f.eks. er fornøyd med å få bil f.eks. i september 2021 tror jeg ikke du kommer til å bomme med å bestille rundt påsketider 2021, fordi jeg tror Norge kommer til å få masse biler på en gang det kvartalet. Det kan og være de kjøper inn til lager, sånn at når du har solgt leiligheten kan du sjekke på Tesla.com om det er noen ferdigbygde biler tilgjengelig. Hvis du bestiller nå så kan du risikere at du plutselig får bil på slutten av 1. kvartal 2021, men du kan og be om å få utsatt levering tror jeg. Det bør du snakke med en Tesla-selger om....men da må du ut med noen tusen i depositum nå...
Tesla Model Y                         2021-

kodax

Har du 15000,- å "låne" Tesla, så gir det deg:
1. En trygghet ift pris. Dersom prisen går opp, så får du bilen til det prisen var da du bestilte. Dersom prisen går ned, så får du bilen til den nyere lavere prisen.
2. Kanskje en plass lenger foran i køen. (Med TM3 hadde det vel ingenting å si, med TMY kan det ha mer å si hvis produksjonen i Berlin starter tregt.)
De 15000,- kan du få tilbake når som helst (evt så går de inn som delbetaling av bilen du får). Bilen kan du forøvrig returnere innen 7/14 dager.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

trykkertor

Én faktor som kan bli viktig er hvis regjeringen annonserer moms og eller avgift.
Da får mange folk "panikken" og skal bestille med det samme. Selv om det blir en mindre sats, blir det massebestilling.
La oss si de faser inn fra januar 2022. Hvis leveringene kommer tregt i gang, og køene blir massive, så er det godt mulig de som bestiller får levering i 2022. Så skader ikke å ligge inne med en reservasjon hvis du har råd til det.

Vaduz

Tipper tesla ikke justerer priser noe særlig nå slik at de kan redusere pris senere i takt med moms og reduserte elbil-fordeler, og melke hardt de som panikk-kjøper frem til da;) Tror de har gode marginer på model Y og model 3.

lirekassa

Sitat fra: Vaduz på onsdag 30. september 2020, klokken 20:53
Tipper tesla ikke justerer priser noe særlig nå slik at de kan redusere pris senere i takt med moms og reduserte elbil-fordeler, og melke hardt de som panikk-kjøper frem til da;) Tror de har gode marginer på model Y og model 3.

Tror ikke det går mot innføring av moms på biler som Model Y med det første. EU følger nok heller etter Norge - det er et grønt skifte på gang nå.

Handyman

Sitat fra: kodax på onsdag 30. september 2020, klokken 14:05
Har du 15000,- å "låne" Tesla, så gir det deg:
1. En trygghet ift pris. Dersom prisen går opp, så får du bilen til det prisen var da du bestilte. Dersom prisen går ned, så får du bilen til den nyere lavere prisen.
2. Kanskje en plass lenger foran i køen. (Med TM3 hadde det vel ingenting å si, med TMY kan det ha mer å si hvis produksjonen i Berlin starter tregt.)
De 15000,- kan du få tilbake når som helst (evt så går de inn som delbetaling av bilen du får). Bilen kan du forøvrig returnere innen 7/14 dager.
+1 Har du 15 00,- å låne Tesla så er det en nobrainer, og du har alle muligheter.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Vaduz

Sitat fra: lirekassa på onsdag 30. september 2020, klokken 21:43
Sitat fra: Vaduz på onsdag 30. september 2020, klokken 20:53
Tipper tesla ikke justerer priser noe særlig nå slik at de kan redusere pris senere i takt med moms og reduserte elbil-fordeler, og melke hardt de som panikk-kjøper frem til da;) Tror de har gode marginer på model Y og model 3.

Tror ikke det går mot innføring av moms på biler som Model Y med det første. EU følger nok heller etter Norge - det er et grønt skifte på gang nå.

Det er sant. Over 600k kan det vel bli noe avgifter, og det er vel greit nok, men viktig å huske på at de dyreste bilene driver utviklingen forover av betalingsvillige early adopters, så er litt i tvil om det er optimalt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA