Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Optimal ladetid på langtur til sommeren

Startet av Simen1, lørdag 16. mars 2019, klokken 13:49

« forrige - neste »

Simen1

Det finnes en rekke grafer over kW per %SOC og sånt, men %SOC kan jo ikke enkelt oversettes eller enkelt sammenlignes med antall km. Derfor prøver jeg å lete etter en annen og mer praktisk tilnærming. Rettere sagt vil strategien ved langkjøring være omtrent slik: Hver SC står ca 200 km fra hverandre på mange av de lengre strekningene i Skandinavia. Ved ankomst bør man ha ca 50 km margin. Ved avgang bør man ha nok til at det blir 50 km margin ved neste superlader. Altså 250 km ved avgang. Ok, la oss si vi har dette som strategi og tar utgangspunkt i 200 km mellom hver lader og ankomst med akkurat 50 km margin hver gang.

Det jeg vil fram til er en liste over ladetid med ulike biler:

Model 3 med SC v3: fra 50 til 250 km EPA
Model 3 med SC v2: fra 50 til 250 km EPA

Det gjenstår å se om model S og X får høyere ladeeffekt på SC v3, men ta gjerne utgangspunkt i at de ikke får det:

Model S og X med de ulike batteripakkene: fra 50-250 km EPA

Se foreløpig bort fra uøkonomiske hastigheter (autobahn-racere osv), ekstreme temperaturer (kulde eller hete) og andre ting som endrer forbruket mellom laderne drastisk. Se foreløpig bort fra andre bilmerker også. Ønsker å holde sammenligningen enkel nå i starten så får vi heller utvide etter hvert.

Linker:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/supercharging-curve-is-there-an-issue-with-my-battery-bms.142751/
https://cleantechnica.com/2019/03/08/supercharger-v3-shocking-power-smart-strategy-by-tesla-charts/
https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/6-tesla-battery-charging-data-from-801-cars/
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Vhagar

Ok, jeg hiver meg på her. Mulig jeg misforstår.

Jeg skjønner ikke behovet for en teoretisk øvelse som dette all den tid du ønsker å se vekk fra parameter som helt klart påvirker verdiene dine.

Det første jeg tenker er at du ikke kan lade til 250km med tanke på å ha 50km i reserve og at det skal stemme for hvert tilfelle. I teorien ja, men i praksis nei. Kjørestil og føreforhold (alle tenkelige variabler i den potten der) spiller inn her. Og selv om ekstremklima er utelatt så foregår ferieturer i varmere klima som fører til økt bruk av AC. Jeg aner ikke hva det vil ha å si. La oss si at temperatur ikke har så mye å si, hva da med særlig mye (mot)vind og/eller regn? Uten at du tar hensyn til dette så kjører du i blinde om du stoler blindt på de teoretiske tallene du kommer frem til, er nå min mening.

Bjørn (teslabjørn) har jo noen tanker rundt dette når han sitter og lader og beregner hvor mye han trenger til neste stopp. Som han sier, bilen vet hvor du har vært men ikke hvor du skal (i forhold til høydemeter, føreforhold, fart og kjørestil etc).

Og %SOC vil jo fortelle deg litt om rekkevidde vel? Gitt at du har kontroll på forbruket. Frem med kalkisen bare.

Ladetiden du er ute etter finner du vel ut fra kurvene i første linken din? Når du vet hvor mange % SOC du trenger på akkurat din bil/batteristørrelse for å nå 250km så vet du hvor lang tid det tar å nå dit også. Uten at det er noen garanti for at du når frem om du ikke har et buffer som tar hensyn til yttre påvirkninger som nevnt over.

Til slutt er det ingenting som slår erfaring.

Selv har jeg en tanke om å kjøre fra Supercharger til Supercharger og overnatte ved behov uten tanke på nattlig lading. Eller, time kjøringen til et hotell med destinasjonslader og tilpasse superchargerene delvis til det i tilegg. (Trolig mest optimalt, men minst aktuelt). Og vurderer totalt 10 timers dagsetapper inkl. ladestoppene. Det bør være mulig gitt man får så mye kvile underveis. Mulig jeg kan drøye det lenger også? Stoppene vil jo bestå av kjappe ladesessjoner og lengre stopp der mat inntas og bilen venter på meg. Som førstereisegutt (med elbil) vil jeg nok ikke dra den for langt ned mot null (under 20 men trolig ikke helt ned mot 10) første etappene. Og lade "nødvendig", som betyr avstand pluss hensynstatt estimert forbruk, føreforhold og ønsket buffer.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Simen1

Jeg er ikke helt enig i at det er en teoretisk øvelse. Jeg mener det er mer praktisk når man skal kjøre langt å legge opp strategien etter et sånt mål, men vi må være realistiske og ikke komplisere det så mye at vi mister tråden. La oss heller legge på flere parametere etter hvert, hvis det er interesse for å gå dypere i detaljene.

Joda, jeg får nok ta fatt i kalkulatoren og gjøre noen anslag.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

daktari

SitatDet finnes en rekke grafer over kW per %SOC og sånt, men %SOC kan jo ikke enkelt oversettes eller enkelt sammenlignes med antall km.
Tror du bare må regne på dette. Du bør vite omtrent hvor
mye kWh utbyttbart du har Max på batteriet.
Bruk så følgende estimat på forbruk tørt føre, 0 vind, da bør du være trygg. (Model S)
100 km/t 2 kWh/mil
140 km/t 3 kWh/mil
Teslabjørn har videoer fra autobahn der han har regnet på optimal kjørehastighet mellom lading.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Trenger ikke regne så mye på det. Plott inn neste SuC på navigasjon i bilen så forteller bilen deg hvor mange prosent du har igjen når du kommer frem. Legg så til det du trenger for å være komfortabel og kjør. På en langtur lærer du fort hva som skal til for at det blir optimalt. Vi har stort sett en kort, en lang (lunsj), og en kort ladestopp til + destinasjonslading (enten SuC eller noe annet) på de lengste dagsetappene på motorvei. Blir ca ti timer kjøring + ladestopp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

fonberg

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. mars 2019, klokken 06:35
Trenger ikke regne så mye på det. Plott inn neste SuC på navigasjon i bilen så forteller bilen deg hvor mange prosent du har igjen når du kommer frem. Legg så til det du trenger for å være komfortabel og kjør. På en langtur lærer du fort hva som skal til for at det blir optimalt. Vi har stort sett en kort, en lang (lunsj), og en kort ladestopp til + destinasjonslading (enten SuC eller noe annet) på de lengste dagsetappene på motorvei. Blir ca ti timer kjøring + ladestopp.

Akkurat som jeg gjør det :+1:
Langkjøring med Tesla er enklere enn man gjerne tror før man har prøvd det, særlig når man har SuC langs ruta man kjører. Estimatene man får når man legger inn destinasjon i NAV er imponerende gode, både på antatt ladetid, og antatt restkapasitet når man kommer til neste SuC. Står man lengre på en SiC f.eks pga. måltid så tilpasser NAV seg, og man kan gjerne hoppe over neste SuC nedi løypa.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Estimer varigheten av stoppet: bare lading/venting eller kanskje mat/ærender. Basert på dette får du en antagelse om hvor lenge du vil stå; kortest mulig eller kanskje 40 minutter? Plott så inn en hensiktsmessig lader i navien; kanskje lønner det seg å hoppe over en eller to hvis det er matpause og du skal stå en stund hvor du er? Bruk energy-appen, så får du som det nevnes en indikasjon.

Jeg bruker alltid denne metoden når jeg er på ekspresstur gjennom EU og ønsker å stå parkert kortest mulig; plotter inn neste lader og kjører når navi sier jeg har 15% igjen på den neste. Så regulerer jeg forbruket med høyrefoten. Tillater at det faller ned mot 10% om det er et stykke igjen til neste stopp før jeg modererer meg. Er det 3-4 mil igjen kjører jeg på og kommer ofte inn med 5-10% på laderen.

Har man familien med er det som regel ikke ladingen som begrenser. Da er bilen nesten alltid ferdig først.

Simen1

#7
Jeg har langkjørt en del, ca 8000 km til sammen, så jeg er ikke helt fersk lengre. Så jeg får vel forklare litt bedre motivasjonen for å lage en slik tabell: Jeg har sett model 3 sine ladekurver på supercharger v3 og synes det er fascinerende hva de har fått til. Det jeg lurer på er hva det vil si i praktiske tidsbesparelser om jeg

A. Oppgraderer til en annen model S (fra P85)
B. Velger model 3 LR

Jeg er fult klar over at eventuelle tidsbesparelser forutsetter at det kun er voksne i bilen (med unger tar det gjerne lengre tid per ladestopp enn det ladingen trenger). Jeg er også klar over at utrullingen av superlader v3 har en del å si dersom jeg velger model 3.

Jeg kan godt detaljere motivet ennå mer, selv om det tilsynlatende vil redusere den praktiske verdien for folk som skal kjøre andre strekninger. Jeg har tenkt til å kjøre t/r Tromsø-Oslo i sommer med P85-en, men klarer ikke la være å tenke på hva en annen model S eller model 3 ville betydd for tidsbruken. Om så bare som akademisk øvelse fordi det er interessant. Jeg har kjørt samme strekning med dieselbil før og brukt omtrent samme tid som de to gangene jeg har kjørt den turen med model S.

Jeg kommer sikkert til å kjøre t/r Tromsø-Oslo neste år også osv. Muligens via Sverige men det er nå en annen sak. Det kunne også vært interessant å sammenligne god vs dårlig ladestrategi for å kunne formidle til andre hvordan og hvorfor man burde velge den ladestrategien vi er kjent med.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Vhagar

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. mars 2019, klokken 06:35
Vi har stort sett en kort, en lang (lunsj), og en kort ladestopp til + destinasjonslading (enten SuC eller noe annet) på de lengste dagsetappene på motorvei. Blir ca ti timer kjøring + ladestopp.

Hvilken bil/batteri har du? Og hvor/hvilke type veier/fart har du når du kun trenger 3 ladestopp på 10 timers effektiv kjøring?

Jeg har X75D og beregner at jeg på 10 timers effektiv kjøring nedover Europa i 120km/t hvertfall trenger langt flere enn 3 ladestopp. Men mulig du tenkte andre hastigheter og på andre veier? Her i Norge har jeg stort sett kjørt nesten 4 timer pr "batterikapasitet", men igjen det avhenger jo av strekning/fart etc. Så 3 stopp er jo mulig, bare avhengig av type veier/fart.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Simen1

Man kunne jo gjort det veldig praktisk og bare tatt tida på noen som har kjør samme strekning og sammenlignet sånn, tilsvarende det TV2 broom gjorde i fjor(?) med en model S og en fossilbil, men da har vi en rekke "støykilder" som trafikkforhold, ulike kjørestiler osv. som overskygger "signalet".
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

turfsurf

Sitat fra: Vhagar på tirsdag 19. mars 2019, klokken 09:14
Hvilken bil/batteri har du? Og hvor/hvilke type veier/fart har du når du kun trenger 3 ladestopp på 10 timers effektiv kjøring?
Vi har en X100 nå, og har hatt S85(D) som vi har kjørt med. Ble ganske likt mellom disse bortsett fra at X100 lader fortere. Typisk ligger vi i 150-180 på motorveien der det er åpen fartsgrense, og fartsgrensen+litt andre steder. Men i Tyskland er det en del veiarbeid, så snittfarten ender stort sett på 100-120km/t. Første stint og det etter lunsj er som oftes start med fullt batteri, og man får lengre etapper. Sikter vanligvis på å komme til SuC med 10% på batteriet, men blir ofte ned i 5-6% og. Det er mye lavere snittforbruk i Tyskland, så man kan kjøre langt på en dag. Men jeg skulle gjerne hatt enda større batterikapasitet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vhagar

Turfsurf, hm, jeg må revurdere ladestoppene nedover Tyskland altså. Abetterrouteplanner føler jeg stopper alt for ofte. Takk for innspill!
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Lynet

Her har du ett diagram du kan bruke som en pekepinn. Men min erfaring er at det er bare å kjøre uten å tenke på fart og ladetid. Trafikken er veldig uforutsigbar med mye kø på sommeren.
Jeg la inn neste SuC og kjørte når den sa 20% igjen på neste. Justerte farten på slutten slik at jeg kom frem på ca 10%
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Jeg klarer ikke å komme over 100km/t i snitt gjennom en lang dag uansett hvordan jeg vrir og vender på det i praksis, selv om trafikken ikke begrenser. Her er det rett og slett snitteffekten ved supercharging som begrenser - de gamle 85-pakkene trapper effekten svært raskt ned. En 100-pakke vil ligge over 100kW inntil den inneholder like mye energi som en 85 pakke ved ca 75%, og da er det ikke mye fres igjen på sistnevnte. Begge våre bikker under 100kW rett over 30%. Merk at om man starter ladingen et stykke opp på skalaen kan man få kortvarig høyere effekt i starten enn om man "kommer" nedenfra og passerer samme soc.

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 19. mars 2019, klokken 21:09
Jeg klarer ikke å komme over 100km/t i snitt gjennom en lang dag uansett hvordan jeg vrir og vender på det i praksis, selv om trafikken ikke begrenser.
Jeg har kjørt 78 mil i Norge på 8 timer og 20 minutt. 100 pakken gjør mye for snittfart på tur ja, så lenge man er heldig med ladestoppene.  I Tyskland er forbruket lavere på motorvei, så gjør det litt enklere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA