Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høyres landsmøte i Aftenposten idag

Startet av hkaspenberg, lørdag 16. mars 2019, klokken 07:20

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: Burger på søndag 17. mars 2019, klokken 19:05

Jeg ville begynt med å reversert skattelette til de rike, reversert NAV reform og tvunget NAV til å høre på hva leger og forskning sier.

Lønningene på Stortinget burde betales ut via NAV. Og politikerne får ikke lønn utbetalt før alle skjemaer er utfylt korrekt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

xyzzy

Sitat fra: Gardin på lørdag 16. mars 2019, klokken 13:01
Jeg forstår ikke hvorfor Høyre er bekymret for at de har klart å gjennomføre sin egen politikk?

Reduserte bilavgifter har lenge vært en målsetning for både Høyre og FRP. Høyre skryter på egne nettsider at de har senket bilavgiftene med 1,5 milliarder. Det har vært en viktig målsetning for regjeringen å gjennomføre dette, så de har ingen rett til å klage når de har oppnådd sin egen målsetning.

Frp har profilert seg på lavere bilavgifter, men jeg kan ikke huske at Høyre har gjort det? De har ønsket å bruke avgiftene til å vri bilparken i miljøvennlig i parken, men utover det ønsker vel Høyre primært å senke skatt på arbeid og fjerne særskatten for norskeide bedrifter.

Som et sammenligningsgrunnlag er vel de 14 milliardene som er borte i bilavgifter mer enn den totale formuesskatten som blir betalt i Norge.


xyzzy

Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. mars 2019, klokken 16:29
Sitat fra: arthur på lørdag 16. mars 2019, klokken 15:37
Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. mars 2019, klokken 13:41
Fram til ca 1980 var det en selvfølge at staten sto for utbygging og kostnad på infrastrukturen. Da ble utgiftene fordelt rettferdig over skatteseddelen.

Hvorfor er det mest rettferdig at man IKKE skal bidra i forhold til den enkeltes bruk?

Rettferdighet oppnås enklere via drivstoffavgift som favoriserer lavt forbruk og nøysomhet, samt via skatteseddelen som tar progressiv skatt i motsetning til den flate skatten som bompenger tross alt er.

I stedet for minstefradrag har vi nå minste avgift på 75 passeringer som alle må betale, men så er det gratis å kjøre så mye en vil etter det. Hål i håve kalles det på godt Stavangers

Drivstoffavgift er på vei ut - det kunne fungert i gamle dager, men ikke nå lenger.  Det begynner å nærme seg at halvparten av bilene ikke kjøper drivstoff lenger...

I tillegg har bommer flere effekter:

1) De skaffer inntekter. Det kan man potensielt skaffe over skatteseddelen isteden, men da avhenger rettferdigheten av at skattepengene brukes der skattebetalerne kjører. Fordelen er en bedre sosial profil, og at man ikke straffes hardt ved å bo rett utenfor en bom f.eks.

2) Trafikkregulering. Det er ikke plass i Oslo, og også i mindre byer som Bergen og Trondheim, til at alle kan kjøre inn og parkere ved jobben. Bompenger har en effekt der. Med det som hovedformål kunne man droppe bomavgiften i lavtrafikkperioder.

Veiprising har en stor fordel fremfor bompenger - bommer er binært, om man bor rett utenfor en bomstasjon og skolen/fritidstilbudene ligger rett innenfor blir man uforholdsmessig hardt belastet. Veiprising kan gi en mer rettferdig fordeling av prisene, i forhold til hvor mye veikapasitet man faktisk bruker. En stor ulempe er personvern.

arthur

Sitat fra: xyzzy på søndag 17. mars 2019, klokken 21:50
Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. mars 2019, klokken 16:29
Sitat fra: arthur på lørdag 16. mars 2019, klokken 15:37
Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. mars 2019, klokken 13:41
Fram til ca 1980 var det en selvfølge at staten sto for utbygging og kostnad på infrastrukturen. Da ble utgiftene fordelt rettferdig over skatteseddelen.

Hvorfor er det mest rettferdig at man IKKE skal bidra i forhold til den enkeltes bruk?

Rettferdighet oppnås enklere via drivstoffavgift som favoriserer lavt forbruk og nøysomhet, samt via skatteseddelen som tar progressiv skatt i motsetning til den flate skatten som bompenger tross alt er.

I stedet for minstefradrag har vi nå minste avgift på 75 passeringer som alle må betale, men så er det gratis å kjøre så mye en vil etter det. Hål i håve kalles det på godt Stavangers
Veiprising har en stor fordel fremfor bompenger - bommer er binært, om man bor rett utenfor en bomstasjon og skolen/fritidstilbudene ligger rett innenfor blir man uforholdsmessig hardt belastet.

Er det helt slutt på å gå, eller sykle, til skolen for dagens ungdom?

https://miljoagentene.no/nyheter/ga-til-skolen-aksjonen-25-september-article2620-6.html
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

cra

Sitat fra: elektrolux på søndag 17. mars 2019, klokken 15:04
Om svært kort tid kommer autonome elferger og eliminerer behovet for disse.

Om ferger er elektriske eller dieseldrevet, autonome eller bemannet er fullstendig uinteressant i diskusjonen om ferge eller tunnel. Ferger er en belastning på alle vis for oss som er avhengige av dem, ikke minst i tidsbruk! Å komme seg hjem fra nærmeste by på kveldstid og nattestid kan fort ta dobbelt så lang tid pga en ferge. De går sjeldnere på nattestid (selv om det nå er bedre enn da siste ferga gikk ved midnatt, og neste ikek før kl 6 om morgenen). Verdien av friheten ved å kunne velge selv når man vil krysse en ford skal man ikke kimse av.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

arthur

Og hvor man selv velger å bo er uten interesse for det er samfunnet som skal ordne opp?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Historien er full av eksempler på tvangsflytting. Det "nye" nå er at man skal bruke økonomien som tvangsmiddel. Jeg synes personlig at folk skal kunne velge selv hvor de ønsker å bo,og at et samfunn som velger å ta vare på alle er et ideal en bør forsøke å leve opp til.

cra

Sitat fra: arthur på mandag 18. mars 2019, klokken 09:09
Og hvor man selv velger å bo er uten interesse for det er samfunnet som skal ordne opp?

Vel, nå er det ikke slik at jeg er bosatt på ei øy i en utkant. Å ta ferga og kjøre via nærmeste by vil faktisk være en lang omveg for meg hvis jeg vil til det sentrale østland, der det kanskje er ønskelig at alle skal bo.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

NilsG

Gjelder ikke denne lenger når de beskriver at "en stor del skyldes elbiler"?

https://www.dn.no/motor/bilavgifter/elbiler/zero/statens-inntekter-fra-bilsalget-er-halvert-pa-ti-ar-og-det-skyldes-ikke-elbiler/2-1-322665

Her dokumenteres det jo at det største "inntektstapet" skyldes lavere avgifter for ICE-biler...
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA