Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høyres landsmøte i Aftenposten idag

Startet av hkaspenberg, lørdag 16. mars 2019, klokken 07:20

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. mars 2019, klokken 17:07
Vann betaler vi da pr. liter (eller egentlig kubikk) allerede i dag. Ihvertfall vi som har vannmåler, og det er da svært vanlig.

Vannforbruk er noe vi tildels kan styre selv, og det er miljømessig gunstig å bruke mindre. Mao. bra å betale pr. liter.
Timer i sykeseng er ikke noe man kan styre på samme måte selv, annet enn for enkelte livsstilssykdommer. Og det styres med avgifter på de tingene som skaper livsstilssykdommene (alkohol, tobakk, sukker osv.).
Vannmåler er noe man kan velge, men jeg kjenner pr dags dato ingen som har det.

Timer i sykeseng er påvirket veldig av livsstil. Beskatning av matvarer er ikke veldig gjennomført, f.eks er ikke den berømte sukkeravgiften på sukker en gang... og hva med fet mat? Og hvorfor skal man da betale moms på grønnsaker? Og hvorfor er det ikke avgiftsfritak på sykler, joggesko osv? Kanskje man skal betale for hjerte og kar sykdommer hvis man har en høy bmi/fettprosent? De som røyker bør ikke få lungekreftoperasjoner osv.

Avgifter og skatt i Norge er ett sammensurium av kapitalisme og sosialisme, og noe av det er bra, men visse ting er helt på jordet. F.eks høye avgifter på strøm, som er miljøvennlig, men støtte til å bygge bensinstasjoner.

Hele poenget med skattesystemet er å fordele kostnader som enkeltpersoner ikke kunne betale for ut på alle. Alle spesialavgifter er ikke noe annet en skjult beskatning, og slår alltid uheldig ut for de som har lavest inntekt. For en som drar inn ett par millioner i året så er jo ikke en tusenlapp tur retur hytta store utfordringen, men for en lavtlønnet som må pendle til jobben hver dag så svir det godt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. mars 2019, klokken 17:24
Vannmåler er noe man kan velge, men jeg kjenner pr dags dato ingen som har det.

Her er det ikke valgbart på nye boliger, der er det påkrevd. De med eldre kan ettermontere, og svært mange har gjort det da det er mye penger å spare. Vi måtte betalt for 240m3 om vi ikke hadde hatt vannmåler. Med vannmåler betaler vi for ca. 160m3.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: bno på lørdag 16. mars 2019, klokken 16:01
I samfunnet nå er velferdsstaten blitt en melkeku for fremmedfolk.

Jeg kjenner ikke en så veldig stor andel av Norges befolkning, så nesten alle skattepengene jeg betaler går til fremmedfolk. Synes i grunnen det er helt greit.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. mars 2019, klokken 17:29
Her er det ikke valgbart på nye boliger, der er det påkrevd. De med eldre kan ettermontere, og svært mange har gjort det da det er mye penger å spare. Vi måtte betalt for 240m3 om vi ikke hadde hatt vannmåler. Med vannmåler betaler vi for ca. 160m3.
Interessant, det var jeg ikke klar over. Blir bygget lite nye hus her i området. Noe å se på når tre jenter flytter ut :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

02jan

Nabokommune til oslo, vi har hatt vannmåler i mange år(gammelt hus), betaler for hver liter brukt pr.år.

Reduksjon av bompenger og bilavgift, er vel en naturlig konsekvens av ønske om redusert personlig bilbruk.

«Hvorfor skal jeg betale for infrastruktur ,når jeg ikke kjører bil selv ? Når jeg kan sitte hjemme og bestille varer fra asia, levert på døren ? Det kollektive sleger for at det går en buss eller bane til et hvert hjørne hvert 5 minutt «.

Det er mer rettferdig at Oddvar på 78, som kjører sin 98 corolla 1.3 en gang i uken betaler for kostnadene med vedlikehold og co2 rensingen.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

arthur

Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. mars 2019, klokken 16:06
Sitat fra: arthur på lørdag 16. mars 2019, klokken 15:37

Hvorfor er det mest rettferdig at man IKKE skal bidra i forhold til den enkeltes bruk?
Rettferdig er ikke veldig målbart, men hvorfor skal vei være annerledes enn annen infrastruktur og offentlige tjenester?

Vil du betale pr time i sykeseng? Hver liter vann du tapper?

Ja, betaler for hver liter vann vi tapper både inn i huset og ut fra huset. Det heter vannmåler. Alle nye hus har det og hvis man gjør ombygninger så må man også (gitt visse vilkår) montere det. Har faktisk tre boliger hvor vi har det i alle sammen og det sparer oss for mye penger. Hjemme bruker vi rundt 90 kubikkmeter mens sjablongforbruket er 240. I en leilighet vi har betaler/bruker vi rundt 35 kubikkmeter mens sjablongforbruket er 220.
Kan ikke helt sammenligne vannforbruk, eller forbruk av bensin med ufrivillig sykdom, men de som tjener mest/best betaler langt mer i skatt uten at de derved får noen rabatt på sykesengen så der kommer de med lavest inntekt reelt sett best ut hvilket er helt greit for min del.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. mars 2019, klokken 16:29
Sitat fra: arthur på lørdag 16. mars 2019, klokken 15:37
Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. mars 2019, klokken 13:41
Fram til ca 1980 var det en selvfølge at staten sto for utbygging og kostnad på infrastrukturen. Da ble utgiftene fordelt rettferdig over skatteseddelen.

Hvorfor er det mest rettferdig at man IKKE skal bidra i forhold til den enkeltes bruk?

Rettferdighet oppnås enklere via drivstoffavgift som favoriserer lavt forbruk og nøysomhet, samt via skatteseddelen som tar progressiv skatt i motsetning til den flate skatten som bompenger tross alt er.

I stedet for minstefradrag har vi nå minste avgift på 75 passeringer som alle må betale, men så er det gratis å kjøre så mye en vil etter det. Hål i håve kalles det på godt Stavangers

Hvor mye mener du at prisen på bensin/diesel bør økes?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektrolux

Enkelt. Prisen må dobles.

I dag koster fossilt drivstoff så lite at 5 personer kan kjøre Stavanger til Kristiansand for 15 kr x 0,6 l/ mil x 25 mil / 5 personer = 45 kr / person 

Det er så rimelig at det blir foretrukken reisemåte. Selv med dobbel drivstoffpris ville det vært foretrukken reisemåte på en slik tur, samtidig som det ville vært problematisk å ta SUV'en til butikken grunnet høyt forbruk på korte turer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

#23
Jeg er faktisk helt enig med deg, og det gjør at jeg mer og mer lurer på om jeg skal bruke 400.000 på en elbil som gir meg alt jeg trenger (bortsett fa hengerfeste) når man får en tilsvarende bensin/dieselbil langt billigere. Dette skyldes jo også mitt/vårt kjøremønster hvor bruk av kollektivfelt ikke er viktig og heller ikke bompenger.

Nå har jeg ingen tro på at prisen på bensin/diesel vil gå opp noe særlig hvilket skyldes at de to regjeringsalternativene vil være helt avhengig av FrP og SP og ingen av disse partiene vil gå med på noe slikt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rollep

Sitat fra: arthur på lørdag 16. mars 2019, klokken 12:02
Med tanke på at det er bruken av bilen, ikke at bilen eksisterer/er produsert, som er problemet så bør det også her i langt større grad være nettopp bruken som skattelegges hardere. Bompenger er en slik brukeravgift som jeg mener er riktig(ere) enn å ha så høye avgifter på kjøpet som vi har i Norge.
Hverken bompenger eller vanvittige engangsavgifter er riktig. Moms på bilkjøpet og avgift på drivstoffet holder i massevis. Slik er det i Sverige og de fleste andre land, funker helt fint.

arthur

Noen tanker om hvor mange milliarder det reduserer statens inntketer med og hvor kuttene skal komme?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektrolux

Første post på min kuttliste er bussveier. Kollektivfelt fungerer bedre, og er utrolig mye rimeligere. Deretter tunneller under havet. Om svært kort tid kommer autonome elferger og eliminerer behovet for disse.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Troald

Jeg vil kutte all støtte til dieselmafiaen på landet, også kalt bønder.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

OhmPaPa

Om prisen på fossilt drivstoff:

Sitat fra: elektrolux på søndag 17. mars 2019, klokken 09:39
Enkelt. Prisen må dobles.

Tror ikke det er så enkelt. Mange typer kjøretøy får du enda ikke kjøpt med elektrisk motor. Er enig i at fossil-personbiler kan få svi - men det finnes nesten ikke alternativer for kjøretøy over 3.5 tonn, mange nyttekjøretøy, utrykningskjøretøy etc.

Da er det bedre å "ta" de vi ikke vil ha over årsavgift og avgifter ved kjøp. Heller enn å straffe alle de som ikke har noe alternativ.

Burger

Tror transportnæringen vil lide under økt drivstoffavgift og vil tape mot utenlandske trailere. Selv om jeg er enig i økt drivstoffavgift. I tilfelle så måtte man innført kontrollsystem på trailere inn og ut av landet uten om jeg vet om det er mulig juridisk og praktisk.

Jeg ville begynt med å reversert skattelette til de rike, reversert NAV reform og tvunget NAV til å høre på hva leger og forskning sier.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA