Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høyres landsmøte i Aftenposten idag

Startet av hkaspenberg, lørdag 16. mars 2019, klokken 07:20

« forrige - neste »

hkaspenberg

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/Mg4md5/Na-vil-Hoyre-ta-godsakene-fra-el-bileierne-Alle-ma-betale-for-a-kjore-pa-veien

Sitat «I perioden 2012–18 har staten tapt 14 milliarder i bilavgifter. Grunnen er i stor grad lavere avgifter på elbiler. Nedgangen er på 27 prosent. Dette er et resultat av at tiltakene for å få folk til å kjøre utslippsfrie biler virker, men fra en finanspolitikers synspunkt er inntektstapet bekymringsfullt.»

Tenker ikke politikerene på at de som har anskaffet elbil, og på denne måten har parkert en eldre fossilbil, ikke ville kjøpt en ny fossilbil men beholdt den gamle noen år til istedenfor å kjøpe en ny elbil? Jeg bare spør...

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Troald

For noen måneder siden varslet Fremskrittspartiet at de ønsket endringer, nå altså Høyre. Venstre digger hydrogenbiler. Nei, denne Regjeringen er ikke elbilvennlig.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Motorwatt

Kanskje man skal øke avgiftene på fossilbiler tilsvarende for kjøpere som bor i bynære strøk?  :D

Nå blir det vel ikke noe særlig mindre fossilbiler dersom den gamle da ikke vrakes. De fleste selger eller bytter nok inn den "gamle" bilen?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Orbit

Det blir veldig hypotetisk å regne på hvordan bilsalg hadde vært i volum og fordeling uten insentiver. Fremover vil mye av inntektsreduksjonen komme fra elbiler (gitt dagens høye andel fortsetter), men for perioden Høyre snakker om er det fossilbilene som samlet har fått størst avgiftskutt. Elbiler har fått mer per bil, men har (til nå) vært i mindretall:

Sitat fra: https://www.faktisk.no/faktasjekker/LAN/vi-har-ni-milliarder-kroner-mindre-i-inntekt-til-statsbudsjettet-fra-engangsavgiftenStimulering til mer miljøvennlige bensin og dieselbiler har imidlertid kostet nesten 3 ganger så mye [som elbilene], det vil si 6,7 mrd i potensielt inntektsbortfall sammenlignet med nivået i 2008.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

arthur

Med tanke på at det er bruken av bilen, ikke at bilen eksisterer/er produsert, som er problemet så bør det også her i langt større grad være nettopp bruken som skattelegges hardere. Bompenger er en slik brukeravgift som jeg mener er riktig(ere) enn å ha så høye avgifter på kjøpet som vi har i Norge.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Gardin

Jeg forstår ikke hvorfor Høyre er bekymret for at de har klart å gjennomføre sin egen politikk?

Reduserte bilavgifter har lenge vært en målsetning for både Høyre og FRP. Høyre skryter på egne nettsider at de har senket bilavgiftene med 1,5 milliarder. Det har vært en viktig målsetning for regjeringen å gjennomføre dette, så de har ingen rett til å klage når de har oppnådd sin egen målsetning.

bno

#6
Det er da det som er politikk. Det innebærer å føre folket bak lyset og å lyve. Viser bare hykleriet vi som velgere har vært med å skapt. H/V akse finners da ikke lengre. Det er samme ull alle. Nå begynner livet for produsentene å bli vanskelig fordi de har trenert introduksjon av elbiler som kan ta opp konkurransen med x.vis Tesla. I stedet for å ha gjort noe som helst i et hvert av de styrerommene i inn og utland så tyr man til lobby. De snakker hele tiden om det frie markedet og at markedet er den beste regulator. Men det gjelder da for alle andre (vel?) ikke meg. Så da setter man igang ballet og det starter med syting i klubben og så blir det som det fremgår her. Er det ikke slik da? Tar jeg feil eller?

elektrolux

Fram til ca 1980 var det en selvfølge at staten sto for utbygging og kostnad på infrastrukturen. Da ble utgiftene fordelt rettferdig over skatteseddelen. Vi må tilbake til den tanken og slutte å belaste dette på utvalgte grupper som en flat skatt. Vi opplever til og med at de som bruker veiene aller mest kjører gratis 1/2 måneden grunnet maks regelen. Det går mot et spennende valgår der Bergensere i alle fall ser ut til å være bevisste: https://www.abcnyheter.no/amp/nyheter/norge/2019/03/16/195561685/ny-maling-bompengepartiet-like-stort-som-frp-i-bergen
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bno

Lille kommentar. Det med Bergen er gledelig nyhet. :D

Ketill Jacobsen

Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. mars 2019, klokken 13:41
Fram til ca 1980 var det en selvfølge at staten sto for utbygging og kostnad på infrastrukturen. Da ble utgiftene fordelt rettferdig over skatteseddelen. Vi må tilbake til den tanken og slutte å belaste dette på utvalgte grupper som en flat skatt. Vi opplever til og med at de som bruker veiene aller mest kjører gratis 1/2 måneden grunnet maks regelen. Det går mot et spennende valgår der Bergensere i alle fall ser ut til å være bevisste: https://www.abcnyheter.no/amp/nyheter/norge/2019/03/16/195561685/ny-maling-bompengepartiet-like-stort-som-frp-i-bergen

Fint at Bompengepartiet tar Høyres og FrP's velgere!

arthur

Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. mars 2019, klokken 13:41
Fram til ca 1980 var det en selvfølge at staten sto for utbygging og kostnad på infrastrukturen. Da ble utgiftene fordelt rettferdig over skatteseddelen.

Hvorfor er det mest rettferdig at man IKKE skal bidra i forhold til den enkeltes bruk?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

bno

#11
Man må nå sette foten ned. Man må stille ? ved pengebruk, hvordan de brukes og til hvilke behov. I samfunnet nå er velferdsstaten blitt en melkeku for "fremmedfolk." Man kan ikke late som om dette faktum er ikke eksisterende lengre når det brukes mer enn 250 000 000 000 i året  på dette. Det er ikje bærekraftig. Da blir det veldig søkt å snakke om 10 milliarder på vegprising som bom. Sannheten er at man nå løper beina av seg for å finne muligheter til å hente inn mer penger til dette sluket (les vannviddet.)
På den ene siden hentes det inn for så å kastes uhemmet ut på den andre.
Det, det er sannheten like it or not.
Da er ikke engang bonus reiser fredet. Nå har politikerne begynt å få kalde ben når det ser at sannheten blir mer og mer åpenbar for folket. Bil og bomavgifter meg midt på ryggen. Våkne opp fra skuespillet. Det er ikke det det handler om. Det grønne skifte er så fake news som det kan få bli. Bildeling og null eierskap på bil vil på sikt uansett slå hull på "melkespannet."

turfsurf

Sitat fra: arthur på lørdag 16. mars 2019, klokken 15:37

Hvorfor er det mest rettferdig at man IKKE skal bidra i forhold til den enkeltes bruk?
Rettferdig er ikke veldig målbart, men hvorfor skal vei være annerledes enn annen infrastruktur og offentlige tjenester?

Vil du betale pr time i sykeseng? Hver liter vann du tapper?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Sitat fra: arthur på lørdag 16. mars 2019, klokken 15:37
Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. mars 2019, klokken 13:41
Fram til ca 1980 var det en selvfølge at staten sto for utbygging og kostnad på infrastrukturen. Da ble utgiftene fordelt rettferdig over skatteseddelen.

Hvorfor er det mest rettferdig at man IKKE skal bidra i forhold til den enkeltes bruk?

Rettferdighet oppnås enklere via drivstoffavgift som favoriserer lavt forbruk og nøysomhet, samt via skatteseddelen som tar progressiv skatt i motsetning til den flate skatten som bompenger tross alt er.

I stedet for minstefradrag har vi nå minste avgift på 75 passeringer som alle må betale, men så er det gratis å kjøre så mye en vil etter det. Hål i håve kalles det på godt Stavangers
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. mars 2019, klokken 16:06
Sitat fra: arthur på lørdag 16. mars 2019, klokken 15:37

Hvorfor er det mest rettferdig at man IKKE skal bidra i forhold til den enkeltes bruk?
Rettferdig er ikke veldig målbart, men hvorfor skal vei være annerledes enn annen infrastruktur og offentlige tjenester?

Vil du betale pr time i sykeseng? Hver liter vann du tapper?

Vann betaler vi da pr. liter (eller egentlig kubikk) allerede i dag. Ihvertfall vi som har vannmåler, og det er da svært vanlig.

Vannforbruk er noe vi tildels kan styre selv, og det er miljømessig gunstig å bruke mindre. Mao. bra å betale pr. liter.
Timer i sykeseng er ikke noe man kan styre på samme måte selv, annet enn for enkelte livsstilssykdommer. Og det styres med avgifter på de tingene som skaper livsstilssykdommene (alkohol, tobakk, sukker osv.).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA