Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feiljusterte hovedlys!!! Fiks det selv.

Startet av Handyman, lørdag 16. mars 2019, klokken 01:34

« forrige - neste »

Handyman

På vei hjem etter å ha hentet bilen idag blinket noen møtende biler på meg, selv på lyse dagen.
Da det ble skumring blinket "alle", og det var lett å se at lysene mine lyste alt for høyt opp. Høye skilt ol. ble lyst opp av nærlysene.
Har lest i andre poster at flere har dette problemet. Problemet kan skyldes at en del biler har fått USA-lykter, og det er utrolig at Tesla ikke sjekker dette ved sluttkontrollen av bilene.
Løsning:
Problemet er heldigvis svært enkelt å ordne selv; Stopp bilen et sted lysene treffer en vegg el. gå inn i servicemenyen og juster lyktene der.
Du merket fort om lysene er riktig justert dersom du kjører på en mørk vei.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Asarin

Sitat fra: Handyman på lørdag 16. mars 2019, klokken 01:34
På vei hjem etter å ha hentet bilen idag blinket møtende biler på meg, selv på lyse dagen. Da det ble skumring blinket "alle".
Det var lett å se at lysene mine lyste alt for høyt. Høye skilt ol. ble lyst opp av nærlysene.
Har lest i andre poster at mange har dette problemet.
Utrolig at Tesla ikke justerer lysene. Det er heldigvis svært enkelt å ordne selv.
Stopp bilen slik at lysene treffer en vegg el. gå inn i servicemenyen og juster lyktene der.
Du merket for om det er riktig dersom du kjører på en mørk vei.

Kan hende at du har fått USA-lykter. Disse er sterkere/har en annen vinkling av lyset enn de lyktene som er godkjent i Norge. Ta kontakt med Tesla Service.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Handyman

Sitat fra: Asarin på lørdag 16. mars 2019, klokken 09:37
Kan hende at du har fått USA-lykter. Disse er sterkere/har en annen vinkling av lyset enn de lyktene som er godkjent i Norge. Ta kontakt med Tesla Service.
Det er jeg klar over, og det er meldt til Tesla.
Poenget var at det virker som at det er flere/mange som har det samme problemet, og det er enkelt å ordne selv.
Lagt til info om US-lykter i innlegget ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: Asarin på lørdag 16. mars 2019, klokken 09:37
Sitat fra: Handyman på lørdag 16. mars 2019, klokken 01:34
På vei hjem etter å ha hentet bilen idag blinket møtende biler på meg, selv på lyse dagen. Da det ble skumring blinket "alle".
Det var lett å se at lysene mine lyste alt for høyt. Høye skilt ol. ble lyst opp av nærlysene.
Har lest i andre poster at mange har dette problemet.
Utrolig at Tesla ikke justerer lysene. Det er heldigvis svært enkelt å ordne selv.
Stopp bilen slik at lysene treffer en vegg el. gå inn i servicemenyen og juster lyktene der.
Du merket for om det er riktig dersom du kjører på en mørk vei.

Kan hende at du har fått USA-lykter. Disse er sterkere/har en annen vinkling av lyset enn de lyktene som er godkjent i Norge. Ta kontakt med Tesla Service.

Hvilken mailadresse brukes til slikt?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Slettet profil

Jeg ble også blinket på på veien etter å ha hentet bilen.

Løsningen er MEGET ENKEL, som nevnt av bl.a. Handyman ovenfor: Det er en «adjust headlights» justeringsknapp i menyen «Service». Da jeg trykket på denne justerte bilen lysene selv, og jeg så at de da ble satt en god del lavere. Man kan også justere de ned manuelt i samme meny.

Siden har INGEN blinket på meg. Problem solved!  :+1:

Handyman

Sitat fra: RuneW på lørdag 16. mars 2019, klokken 10:57
Hvilken mailadresse brukes til slikt?
Har brukt talekommandoen "Bug repport" og skrevet epost til en person hos Tesla lokalt.
Ikke bra for renommeet når de sender ut ulovlige biler på veien, spesielt når det er så enkelt å fikse.
Å bytte lyktene er jo litt mer komplisert, men justering funker godt i en mellomperiode.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: Handyman på lørdag 16. mars 2019, klokken 15:17
Sitat fra: RuneW på lørdag 16. mars 2019, klokken 10:57
Hvilken mailadresse brukes til slikt?
Har brukt talekommandoen "Bug repport" og skrevet epost til en person hos Tesla lokalt.
Ikke bra for renommeet når de sender ut ulovlige biler på veien, spesielt når det er så enkelt å fikse.
Å bytte lyktene er jo litt mer komplisert, men justering funker godt i en mellomperiode.

Jeg har kjørt mot en vegg og testet nærlysene og de ligner ikke på "norske" lys. Lysene på min TM3 er ikke asymmetriske som på de andre bilene jeg har hatt. Tror nok Tesla bør ta en titt på dem...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Har lagt merke til at når man setter på fjernlys så justeres også nærlysene litt opp.
De justeres tilbake når man skrur av fjernlysene.
Andre som har lagt merke til det?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

#8
Sitat fra: Asarin på lørdag 16. mars 2019, klokken 09:37
Kan hende at du har fått USA-lykter. Disse er sterkere/har en annen vinkling av lyset enn de lyktene som er godkjent i Norge. Ta kontakt med Tesla Service.

Er det noen lys-nerder som kan se om mine lys er "norske" eller "amerikanske"?

Du kan ikke vise dette vedlegget.

(bilen står ikke helt plant (lavere på venstre side))

Det er godt mulig at jeg står for nærme til at dette går an å se. Det ser jo helt ille ut.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ok67

Enig i at det ser ille eller i alle fall rart ut, kanskje du er litt nærme, men likevell...
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Handyman

Sitat fra: RuneW på lørdag 16. mars 2019, klokken 20:10
Sitat fra: Asarin på lørdag 16. mars 2019, klokken 09:37
Kan hende at du har fått USA-lykter. Disse er sterkere/har en annen vinkling av lyset enn de lyktene som er godkjent i Norge. Ta kontakt med Tesla Service.

Er det noen lys-nerder som kan se om mine lys er "norske" eller "amerikanske"?

(bilen står ikke helt plant (lavere på venstre side))

Det er godt mulig at jeg står for nærme til at dette går an å se. Det ser jo helt ille ut.
Hvis det er nærlys og bilen ikke står i oppoverbakke, så synes jeg det så velig høyt ut.
Jeg ville sagt at det ser ut som US-lys.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Her er en illustrasjon på omtrent hvordan lysene skal se ut:


Fra denne diskusjonen:
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1739843
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

creal

Det virker som det foretas en ny, automatisk justering hver gang man går inn i "adjust headlights"? Med andre ord: om man har foretatt en manuell justering, så må man holde seg unna knappen for å unngå "reset" tilbake til det datamaskinen ønsker?

Sitat fra: Teslamats på lørdag 16. mars 2019, klokken 11:13
Jeg ble også blinket på på veien etter å ha hentet bilen.

Løsningen er MEGET ENKEL, som nevnt av bl.a. Handyman ovenfor: Det er en «adjust headlights» justeringsknapp i menyen «Service». Da jeg trykket på denne justerte bilen lysene selv, og jeg så at de da ble satt en god del lavere. Man kan også justere de ned manuelt i samme meny.

Siden har INGEN blinket på meg. Problem solved!  :+1:

Handyman

Sitat fra: creal på lørdag 16. mars 2019, klokken 22:59
Det virker som det foretas en ny, automatisk justering hver gang man går inn i "adjust headlights"? Med andre ord: om man har foretatt en manuell justering, så må man holde seg unna knappen for å unngå "reset" tilbake til det datamaskinen ønsker?

Sitat fra: Teslamats på lørdag 16. mars 2019, klokken 11:13
Jeg ble også blinket på på veien etter å ha hentet bilen.

Løsningen er MEGET ENKEL, som nevnt av bl.a. Handyman ovenfor: Det er en «adjust headlights» justeringsknapp i menyen «Service». Da jeg trykket på denne justerte bilen lysene selv, og jeg så at de da ble satt en god del lavere. Man kan også justere de ned manuelt i samme meny.

Siden har INGEN blinket på meg. Problem solved!  :+1:
Ja har sett det jeg også, men hos meg er det kun små justeringer, og ikke tilbake til "flysøkelys".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

Mine har skarp 40°-ish knekk mot høyre på begge lykter, så dette ser ut som US lykter helt klart.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA