Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Leaf mistet litt fotfeste?

Startet av EV-FTW, fredag 15. mars 2019, klokken 22:53

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 26. mars 2019, klokken 14:15
Men ja, det vil bli masse leveranser utover året. 10.000 tror jeg er forsiktig estimert for 2019. 20.000 er kanskje mer optimistisk. Det kan forsåvidt også bli høyere enn 20.000, men tror ikke på det før jeg ser det. ;)
Har en tendens til å være enig. Opp mot 20k kan de nok greie. Men håper de får sving på service og QA.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lars C. Krogenæs

Det som er dramatisk for Nissan og Leaf er egentlig ikke salget i Norge, men salget i andre markeder.

I USA solgte Nissan kun 717stk av LEAFs i januar og kun 654 i februar. I Japan er det ikke stort bedre med hhv. 2833 og 1867 for jan/feb.

Trolig er det litt rolig før e+ blir levert i Japan, men i USA bør M3 være et klart bedre valg enn Leaf e+, da de ikke har samme problemer med servicesentrene som i Norge.

Hadde jeg vært Nissan hadde jeg vært ganske urolig for fremtiden til Leaf, samtidig som det ikke er noen ny elektrisk modell som står klar til å overta. Nissan har dermed greid å rote bort overtaket de hadde på det elektriske markedet ved introduksjonen av Leaf. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Marzo

Regner med Nissan forhandlere ønsker å tømme lager (i den grad de har biler på lager) frem til 62kWt versjonen kommer til sommeren.

Ikke utenkelig at de lander på 12.000 solgte biler også i 2019.

Espen Hugaas Andersen

Jeg ville heller ikke undervurdert virkningen av CHAdeMO kontra CCS/supercharger. CHAdeMO er supert i Japan, og fortsatt ganske bra i Europa/Norge. Men det er helt ubrukelig i USA - det finnes knapt ladere, og de blir ikke flere.

Bytte til CCS bør gjennomføres så snart som mulig. Om det gjøres om et år så er det kanskje for sent.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Lars C. Krogenæs

Morsomt med statistikk, så jeg fortsetter...

En annen bil som skuffer veldig må vel være ZOE. Her er prisene redusert med 40.000kr. Det reklameres tungt og biler kan leveres på dagen. Likevel her de ikke greid å levere flere enn 220 biler hittil i mars, en halvering siden november. Det er jo ingenting som tyder på at etterspørselen etter elbiler har blitt redusert, men igjen viser det kanskje at kundene begynner å få flere biler å velge blant.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 26. mars 2019, klokken 14:45En annen bil som skuffer veldig må vel være ZOE. Her er prisene redusert med 40.000kr. Det reklameres tungt og biler kan leveres på dagen. Likevel her de ikke greid å levere flere enn 220 biler hittil i mars, en halvering siden november. Det er jo ingenting som tyder på at etterspørselen etter elbiler har blitt redusert, men igjen viser det kanskje at kundene begynner å få flere biler å velge blant.
En annen bil som skulle hatt CCS for flere år siden...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 26. mars 2019, klokken 14:46
En annen bil som skulle hatt CCS for flere år siden...
Men i motsetning til Leaf så har vel Renault uttalt at Zoe skal få CCS?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. mars 2019, klokken 14:59Men i motsetning til Leaf så har vel Renault uttalt at Zoe skal få CCS?
Ja, det er vel planlagt for i år, tror jeg.

Vi får se hvordan det påvirker salget. Det kan hende salget fortsetter å være tregt, ettersom ryktet for å være ukurrant elbil allerede er godt etablert. Men det bør i hvert fall tendere opp.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 26. mars 2019, klokken 15:03
Vi får se hvordan det påvirker salget. Det kan hende salget fortsetter å være tregt, ettersom ryktet for å være ukurrant elbil allerede er godt etablert. Men det bør i hvert fall tendere opp.
Ja, Renault generelt er jo heller ikke det mest populære merket i Norge, og så er det jo spørsmål om de rydder opp i IT nett problemet samtidig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Ser for øvrig ut som i3 puster Leaf i nakken: https://www.tek.no/artikler/tesla-slar-knockout-pa-alt-og-alle-har-levert-over-3000-model-3-denne-maneden/461366

Per 24. mars sier OFV at Leaf var på 1580 og i3 var på 1502. Så mulig Leaf havner på 4. plass for året.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TJV

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 26. mars 2019, klokken 15:37
Ser for øvrig ut som i3 puster Leaf i nakken: https://www.tek.no/artikler/tesla-slar-knockout-pa-alt-og-alle-har-levert-over-3000-model-3-denne-maneden/461366

Per 24. mars sier OFV at Leaf var på 1580 og i3 var på 1502. Så mulig Leaf havner på 4. plass for året.

Nissan har jo en 60kWh utgave som skal begynne å leveres i neste kvartal, så salget vil nok ta seg opp for Leaf. Har ingen tro på Leaf setter ny rekord i år, selv med 2 batteripakker de kan levere samme år.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Tiger123

Sitat fra: Marzo på tirsdag 26. mars 2019, klokken 13:16
Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 26. mars 2019, klokken 12:52
Reservasjonslister har det vært og er på mange elbiler, og det forplikter ingenting. Salg er når varen betales og mottas. Tesla har vært desidert best/villigst på å levere, og er den desidert mest solgte bilen hittil i år.

Det er ingen her som er uenige i at Model 3 har levert ut/solgt flest biler de siste 6 ukene av alle merker i landet.
Det er jo nettopp taktikken til Tesla, enten det er for logistikken sin del eller kvartalsrapporten.

Men det betyr ikke at Nissan har solgt 4364stk mindre Leaf enn de skulle i samme periode.
Dette ser det ut til å være vanskelig å forstå for flere her inne.

Neida, helt enig i det. Jeg kjøpte ny Leaf i fjor vår jeg, og synes det var en super bil. Jeg var ganske uvitende rundt dette med elbiler og ble nok som mange andre(generelt, ikke bare leaf) skuffet over rekkevidden, da jeg kjører mye motorvei. Og for litt siden fikk jeg et tilbud på en Tesla som fristet så da ble det det. Faktisk to ting jeg savner fra Leafen, 360 kamera og at bilen med e-pedal stopper helt.

Men nå som utvalget blir bedre vil selvsagt Leaf salget preges av det.

Tiger123

Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 26. mars 2019, klokken 13:33
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 26. mars 2019, klokken 12:05
Statistikken fra vegvesenet som oppdateres fortløpende:

https://elbilstatistikk.no/?sort=2


Denne statistikken er opplagt helt feil, og fremstår både i innhold og utforming som useriøs. Hvordan fremkommer disse tallene? De er fullstendig misforhold med ovf.no, som er den offisielle registreringsstatistikken.

Mvh

Ole Irgens

Se her da, her er YTD, eller til 24 mars, (bilde litt ned i artikkelen hvis du ikke vil lese teksten):

https://www.tek.no/artikler/tesla-slar-knockout-pa-alt-og-alle-har-levert-over-3000-model-3-denne-maneden/461366

Joltus

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 26. mars 2019, klokken 13:57Det er ikke overraskende om Leaf havner på tredjeplass for året.
Så er da spørsmålet om det er nok til å "ha mistet fotfestet" som er diskusjonen her.

Personlig tror eg de er fornøyd med et slikt salg.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 26. mars 2019, klokken 13:33
....De er fullstendig misforhold med ovf.no, som er den offisielle registreringsstatistikken.

Forøvrig utgir ikke OFV noen offisiell statistikk. Akkurat som VGs handlekurv ikke er Norges offisielle matpris-statistikk.

OFV henter sine tall fra databasen til vegvesenet sin database, akkurat som elbilstatistikk.no.

OFV er en lobby-organisasjon som jobber for i ivareta sine medlemmers interesser. Medlemmene er stort sett bilimportører og næringslivsorganisasjoner innen bilindustrien og oljeindustrien. Målet er å legge til rette for så mye bil og vei som mulig. Dette gjenspeiler også alle analyser de gjør.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA