Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Leaf mistet litt fotfeste?

Startet av EV-FTW, fredag 15. mars 2019, klokken 22:53

« forrige - neste »

EV-FTW

Nå begynner det å stramme seg til på markedet. Det kommer flere og flere modeller, med lengre rekkevidde og prisene blir presset. Bruktmarkedet viser også at tiden for å tjene grovt på å overprise elbiler er litt over. Leaf 40 kWt LE går tregere å selge, og ser at prisene begynner å droppe under 250 000.
Hyundai Kona, som har lang venteliste, der går det også tregere på bruktmarkedet, og prisene begynner å falle ned på 370-380 000 for godt utstyrte, lite brukte biler. Tesla Model 3 kommer i lassevis til kai, og vil dominere salgsstatistikkene fremover.

Når jeg er på forumet her er det enorm aktivitet på Tesla sidene. Det er god aktivitet også på Kia. Hyundai litt mindre. Mens her på Leaf forumet er det nesten helt dødt. Og da begynner jeg å lure. Kan det tenkes at Leaf begynner å sakke akterut? At det er så mye annet på markedet nå, at selv om Leaf kommer i en 62 kWt versjon, er det begrenset interesse?

Det virker som det ikke vil være noe enorm ventetid på en 62 kWt Leaf, så det blir spennende å se hvor godt den vil bite fra seg. Akkurat nå ser det ut til at Tesla feberen herjer, og bedre vil det ikke bli når de nå har lansert Model Y.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Zuexi

Har vel ikke mistet fotfeste, men kanskje mere nyhetens interesse...

Counterpointer

De har jo også mistet sin CEO som var en viktig drivkraft. Goshn var nok nesten like viktig for Nissan sin elbilsatsning som Elon er for Tesla.

Troald

Jeg tror Øysteinen observerer rett. Jeg har en LE, men neste gang blir det ikke Nissan. Mye bra med bilen, men Rapidgate, ikke-fungerende app og Chademo gjør st jeg vender tommelen. Den nye 60 er dessuten for dyr.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Samco

Chademo pluggen. Ingen aktiv kjøling av batteri pakken og en bil som bare er en Face liftet leaf gen 1 .... ikke attraktivt for min del.

turfsurf

Leaf er rett og slett ingen spesielt god elbil. Det Leaf har vært god på er relativt god plass til en relativt lav pris. Og var tidlig ute med økt batterikapasitet uten at det egentlig utgjorde noen større fordel på langtur. Nå er konkurransen større, de var ikke først ute med 60kWh, den har absolutt dårligst rekkevidde av disse, og ikke  er den spesielt billig heller. I tillegg er de eneste som gjenstår med CHAdeMO, og vil ikke få tilgang til Ionity nettverket. Eneste salgsargumentet som står igjen er leveringstid.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Zuexi

Leaf gir jo mye elbil for pengene, ihvertfall hvis man var tidlig ute med kjøp av 40 kWh. Bilen er ikke perfekt på alle områder, men dekker behovet til "folk flest".

roger1111

Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. mars 2019, klokken 08:33
Leaf er rett og slett ingen spesielt god elbil.
Dette synes jeg blir feil. For mitt bruk er Leaf 40 perfekt. Jeg er veldig fornøyd med bilen. Har nå kjørt 20000 km og det har aldri vært noe tull. Bilen har fungert upåklagelig, så hvor "god" bilen er kommer jo an på bruken. Pris, kvalitet og leveringstid var avgjørende for mitt valg av Leaf.

EV-FTW

Jeg er enig i at kvaliteten på min Leaf har vært upåklagelig. Det er en veldig kjedelig bil når det kommer til interiør og slikt. Men den er driftssikker. Har nå kjørt min snart 75 000 km, og foruten at de måtte bytte DAB antenne, har det ikke vært noe klatt.
Derimot har jo omtrent 1/3 Tesla Model 3 problemer, allerede ved utlevering av ny bil. Lakkfeil, karosseri skjøter som er helt på tur, pakninger som mangler, glasstak som er satt skeivt på osv. Likevel selger de som hakka møkk.

Og det er der jeg er redd Leaf nå faller bakover. Den blir rett og slett for gammel i dagens marked. Det kommer så mange nye biler, som er bedre, mer spennende, lengre rekkevidde og bedre pris. Andre bilmerker er nyskapende, mens Nissan sitter med er produkt som i bunn og grunn har vært likt siden 2011. Da hjelper det ikke så mye at den er driftssikker. De må gjøre noe, for å henge med. Kanskje som det blir sagt lengre oppe, at når Gohsn forsvant, forsvant også drivkraften i Nissan konsernet?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

DagfinnN

Sitat fra: Øysteinen på lørdag 16. mars 2019, klokken 11:15
Derimot har jo omtrent 1/3 Tesla Model 3 problemer, allerede ved utlevering av ny bil. Lakkfeil, karosseri skjøter som er helt på tur, pakninger som mangler, glasstak som er satt skeivt på osv.
Link til fakta eller misbruker du tall for å synse?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

leafnor

#10
Leaf har ikke mistet fotfestet. Den har vært lenge på markedet og produsert i linjer og med vellprøvd teknikk som setter Nissan i unik situasjon. Nedbetalt produksjonsutstyr, vellprøvd teknikk.
For å gjenta meg selv, så er det fortsatt slik at markedet følger denne utviklingen:


Mange av de omtalte bilene som er kommet som nye treffer ikke den siste halen av markedet. Det er denne Nissan sikter seg inn på og blir så og si alene om.
De andre merkene kjemper stort sett om Early Adoptors, Nissan med Leaf boltrer seg stor sett alene blant Late Majority og Laggards.
Inne i dette forumet er vi nok overvektet medlemmer blant de til venstre i figuren, og måler Leaf ut fra det, og da vil Leaf oppleves som en med tapt fotfeste.
Så det stemmer i det perspektivet, for den har flyttet fotfestet fra de som er "tidlig på", over på de som er "følgere". Presis som tatt ut av læreboken.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Løve

Leaf er en bra bil, unntatt når du skal kjøre langt. Å bruke 2,5 timer mer på Stavanger Oslo sammenlignet med en fosilbil er ikke akseptabelt! Så her venter en på 8-mai og reservering av en I.D.

EV-FTW

#12
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 16. mars 2019, klokken 11:25
Sitat fra: Øysteinen på lørdag 16. mars 2019, klokken 11:15
Derimot har jo omtrent 1/3 Tesla Model 3 problemer, allerede ved utlevering av ny bil. Lakkfeil, karosseri skjøter som er helt på tur, pakninger som mangler, glasstak som er satt skeivt på osv.
Link til fakta eller misbruker du tall for å synse?

Traff jeg en hårsår Tesla eier?

Jeg synser ja. Skrev som sagt omtrent!
Leser du på Model 3 forumet, så er det enormt med feil på nye Model 3. Og er forsåvidt ingen fora her som har så mange innlegg om feil på bilene som Tesla sitt forum.

Videre kan du gå på utenlandske forum, lese på nett, se på youtube, eller bare lese Consumer Reports sin artikkel, hvor de ikke lengre kan anbefale Model 3 grunnet feil.

Som en skrev på Model 3 forumet, han hadde gått til lokal Tesla leverandør, sett på alle Model 3 som stod der, og 50 prosent av bilene hadde skeivt påsatt glasstak, noe som er en feil som går igjen. Ok, så er det veldig lite å bygge på, at en person har observert dette. Likevel er det etterhvert utallige innlegg på forumet til Model 3 som omtaler en mengde problem, med flunk nye biler!

Så ja, synsing, men likevel nok dessverre ikke så langt fra sannheten heller.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Løve

Det som og er litt interessant er hvor mange og store tesla-kirkegårder som finnes. Har hørt om flere og har sett to med egne øyne (Trondheim og Bergen). Godt over 100 Model S og X begge steder som bare stod der, og som hadde tegn på å ha stått der lenge.

En finner ikke tilsvarende for Leaf, på tross av over 50k solgte i Norge alene. Så nå lurer jeg bare på når i 2020 en vil observere de første Model 3-kirkegårdene rundt om. For det er ingenting som tyder på at Tesla har jobbet med å forhøye produktkvaliteten.

kaiat

Sitat fra: Øysteinen på fredag 15. mars 2019, klokken 22:53
Når jeg er på forumet her er det enorm aktivitet på Tesla sidene. Det er god aktivitet også på Kia. Hyundai litt mindre. Mens her på Leaf forumet er det nesten helt dødt. Og da begynner jeg å lure. Kan det tenkes at Leaf begynner å sakke akterut? At det er så mye annet på markedet nå, at selv om Leaf kommer i en 62 kWt versjon, er det begrenset interesse?

Tror nok de som er her inne, er stort sett entusiastene. Leaf selger mye til de som egentlig ikke er så interessert i bil, og som bare vil ha en enkel og pålitelig bil. Tviler faktisk på om disse noensinne har hørt om Rapidgate f.eks - og dersom de har gjort det, tror jeg ikke at de bryr seg. De fleste elbileiere jeg kjenner til, ender stort sett på en Leaf. Og de bryr seg egentlig ikke så mye om elbiler, stort sett er det bompengene som er grunnen. Jeg har litt inntrykk når jeg prater med enkelte at de glatt hadde gått tilbake til fossilbil om det f.eks. blir bompenger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA