Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trygt å kjøpe taxikjørt 90D?

Startet av PGH, fredag 15. mars 2019, klokken 20:40

« forrige - neste »

PGH

Hei.
Er på jakt etter en "ventebil" til model Y kommer om ett år eller tre. Ser det ligger en taxikjørt S 2016 90D på finn nå. Den er kjørt 320k km og begge DU er byttet. Batteri er såvidt eg vet originalt.
Ser dere på det som høy risiko for store utlegg med en slik km? Hva er reglene for garanti?
Hva tenker dere om prisen? Den ligger til 399 000,-. Virker kanskje noe høy for meg, men er ikke helt oppdatert på S priser.
Takker på forhånd for tilbakemeldinger
Link til annonse:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=142242763

Muffinman

Prisen virker stiv på meg. Få lest av canbusverdier; hva er nominell restkapasitet på batteriet og hvor mye er den DC-ladet. Denne har nok stått noen hundre timer på supercharger Klett/Stjørdal....

Joachim@sancon.no

Hadde heller kjøpt en CPO bil fra Tesla og fått garanti.

F.eks denne
https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7H26FFP70346

1år eldre bil, men du får 2år og/eller 50000km garanti. Pluss du har en bil med normal km når du skal selge den igjen.



Thor2014

Biler brukt i næring har vel kun 1 års garanti

Joachim@sancon.no

Når en taxi har kjørt 320k er den vel utenfor garanti uansett hvor gammel den er? Garanti er vel 5år/100k km.


Muffinman


Hyperstress

Og husk at du ikke har 5 års reklamasjonsrett når den har gått som taxi.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Sveinung1954

Vi som har eid Tesla noen år vet at å kjøpe Tesla utenfor garantiperioden kun er for machosister.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

spirrevipp

Jeg hadde ikke kjøpt en Taxikjørt Tesla med 320k km på telleren. Batteriet er neppe i tipp-topp stand, 320k km er mye, og Taxikjørt i seg selv er ikke akkurat pluss i margen.

Som Joachim foreslår så ville jeg sammenlignet med en CPO fra Tesla, og tenkt over hva er egentlig 200k lavere kmstand verdt i kroner.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

DagfinnN

Sitat fra: Geirr på lørdag 16. mars 2019, klokken 09:12
Vi som har eid Tesla noen år vet at å kjøpe Tesla utenfor garantiperioden kun er for machosister.
Har du personlig erfaring, eller er det bare noe du har lest/hørt?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Sveinung1954

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 16. mars 2019, klokken 09:58
Sitat fra: Geirr på lørdag 16. mars 2019, klokken 09:12
Vi som har eid Tesla noen år vet at å kjøpe Tesla utenfor garantiperioden kun er for machosister.
Har du personlig erfaring, eller er det bare noe du har lest/hørt?

Personlig erfaring.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Veggen

Sitat fra: Geirr på lørdag 16. mars 2019, klokken 09:12
Vi som har eid Tesla noen år vet at å kjøpe Tesla utenfor garantiperioden kun er for machosister.

Beklager Geirr, men du snakker ikke for meg eller flere andre jeg kjenner med gammel tesla.
Jeg har nå hatt min 2013 modell i over 5 år og planlegger å beholde den i 5 år til.
Etter at de normale barnesykdommene ble fikset gratis i løpet av de første par årene har bilen vært stabil og pålitelig.

Når det er sagt, en taxikjørt bil bør ha et realt prisavslag for å være et fornuftig alternativ.

RaBalder


Muffinman

Alle Tesla har åpen differensial, både rwd og awd.

geear

Svært få personbiler har diffsperre i det hele tatt. Hvis de har noe annet enn åpen diff er det som regel diffbrems.

Skulle jeg kjøpt en slik taxikjørt S måtte jeg visst litt om bruken. Er nok fare for at den kan ha blitt hyppig fulladet for å ha maks rekkevidde for eksempel, eller det kan ha vært en entusiast som har behandlet den utrolig pent. Noen taxisjåfører kjører også gris, mens andre søndagskjører så det holder.

Så en loaner jeg hadde stod på 100% limit, frykter at slik bruk kan være gjenganger på loanere, demobiler og taxier..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA