Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla tilbyr en annen bil enn den jeg bestilte. Bør jeg akseptere?

Startet av Nicky777, fredag 15. mars 2019, klokken 17:52

« forrige - neste »

Nicky777

Jeg skulle ta utlevering av Teslaen min 16.03 klokken 15, men to dager før ringer Tesla og sier at bilen er forsinket. Den må sjekkes osv sier salgsrepresentanten. I dag ringer Tesla tilbake og spør om jeg ønsker en annen bil, med samme spesifikasjoner som jeg har bestilt, men med et annet VIN-nummer. Begrunnelsen er at min bil står i Zeebrugge og ikke vil komme før 28.03. Tanken som da slår meg er hvorfor Tesla har biler stående som ikke noen andre skal ha. Er dette returnerte biler, skadede biler som er reservert eller hva er greia? Representanten sier selvsagt at denne bilen er helt lik den jeg har bestilt. Ville dere godtatt å få en annen bil?


Sverreo

Det kan hende en som var før deg i køen har avbestilt sin bil. Er jo flere som har avbestilt fordi de ønsker en annen AP/FSD pakke.

Jeg hadde takket ja og så tatt en god sjekk av bilen ved overlevering!:)

Lynkjapp

Sitat fra: Sverreo på fredag 15. mars 2019, klokken 18:00
Det kan hende en som var før deg i køen har avbestilt sin bil. Er jo flere som har avbestilt fordi de ønsker en annen AP/FSD pakke.
What he said. Jeg hadde takket ja.

fnatiC

Takk ja, sjekk over bilen, sjekk vin for tidligere registreringer. Finner du feil så sier du at du vil vente på den opprinnelige bilen din. Enkelt og greit.

Nicky777

Virker som om de fleste mener jeg bør godta en annen bil her ja :-) Det er vel bare jeg som er overnervøs for å få b-vare etter enkelte skrekkhistorier om ripete biler osv. Lurer også litt på om Tesla selger noen av de returnerte (de som har vært utlevert) bilene som nye.

Amatøren

Be om VIN på alternativ bil og sjekk det mot Vegvesenet.

Da ser du om den har vært registrert før. Slik unngår du overraskelse når du står der med bilen og har betalt den.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Nicky777

Sitat fra: Amatøren på fredag 15. mars 2019, klokken 19:10
Be om VIN på alternativ bil og sjekk det mot Vegvesenet.

Da ser du om den har vært registrert før. Slik unngår du overraskelse når du står der med bilen og har betalt den.

Takk for gode innspill fra flere. God idé! Skal gjøre det.

bno

Sitat fra: Thob på fredag 15. mars 2019, klokken 18:00
Ja!:)

Istemmr et  JA,JA det var det som hendte meg.  Bilen fant jeg ut sto over i Zeebrugge og den var transport skadet. Ta den andre min sterke anbefaling.

IKKE jeg sier IKKE betal up-front. Lær leksa fra meg. SE bilen først ta deg den tiden du kan få den ut samme dag om du sikrer deg ved å komme tidlig til kontroll og gå over bilen så overføre via bbs.
Tar det deg neste dag å få skilter på. Be it. Ikke la tesla bli sjef. DU er sjef.

Løve

Jeg ville vært veldig skeptisk. Uansett hva du gjør, ikke betal en dritt før du har inspisert bilen med lykt og lupe. Sjekk VIN som forslått over her, og km-stand. Det er ganske mange brukte biler Tesla prøver å pushe som nye.

knut3448

Er det noen som har fått møte til utlevering uten at bilen har vært betalt først?

Det er ikke nødvendigvis noe galt med bilen, det sendes TM3 til Norge som ikke er solgt.

NorBil

Som motbør til alle skrekkhistoriene. Jeg fikk utlevert en så og si feilfri bil. To ting å bemerke, litt feiljustert list på døren og bagasjeluke som var montert litt høyt i fremkant. Begge deler satt opp til å fikses hos tesla om et par uker. Flott service, hyggelig folk, kort ventetid. Så basert på egen erfaring fikser de i alle fall opp småfeil uten problemer og uten den horrible ventetiden jeg har lest om her. Vet at mange har andre opplevelser, og det skal man høre på, men greit å ha litt fokus på når de gjør en god jobb også. (men har kjøpt ny bil før, og ikke opplevd at ting er feilmontert/justert ved overlevering, men har heller ikke tidligere opplevd å motta en ny bil i en hall med 150 andre like biler som skal utleveres på noen timer). Så får vi se hvor fornøyd jeg er med eierskapet om 12-24 mnd  :o. Gratulerer med nært forestående bil.

Nicky777

Jeg er av den pliktoppfyllende typen, så jeg betalte oppskriftsmessig syv dager før det jeg fikk beskjed var leveringsdagen. Vet jo at jeg kan angre kjøpet, men har foreløpig ingen planer om det. Ønsker selvsagt å få en ny og strøken bil, og ikke en returnert bil.

geirci2

Sitat fra: NorBil på fredag 15. mars 2019, klokken 20:26
Jeg fikk utlevert en så og si feilfri bil. To ting å bemerke, litt feiljustert list på døren og bagasjeluke som var montert litt høyt i fremkant.

Enten er bilen feilfri eller så er den ikke feilfri.
Ingenting som heter "...så og si feilfri bil".

Du har ikke fått utlevert en feilfri fabrikkny bil.

Sitat fra: geirci2 på onsdag 13. mars 2019, klokken 20:49
Iflg. forbrukerkjøpsloven skal en fabrikkny bil være feilfri.

feilfri (adjektiv): som er uten en feil, perfekt, lytefri
flawless (engelsk): being entirely without flaw or imperfection
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

kirky

Sitat fra: geirci2 på fredag 15. mars 2019, klokken 20:35
Sitat fra: NorBil på fredag 15. mars 2019, klokken 20:26
Jeg fikk utlevert en så og si feilfri bil. To ting å bemerke, litt feiljustert list på døren og bagasjeluke som var montert litt høyt i fremkant.

Enten er bilen feilfri eller så er den ikke feilfri.
Ingenting som heter "...så og si feilfri bil".

Du har ikke fått utlevert en feilfri fabrikkny bil.

Sitat fra: geirci2 på onsdag 13. mars 2019, klokken 20:49
Iflg. forbrukerkjøpsloven skal en fabrikkny bil være feilfri.

feilfri (adjektiv): som er uten en feil, perfekt, lytefri
flawless (engelsk): being entirely without flaw or imperfection

Du kommer med ordboken din ja. Med den definisjonen er sikkert halvparten av alle nybilutleveringer i dag ikke fabrikknye biler... 
2019 Long Range S, HW3, CCS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA