Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla tilbyr en annen bil enn den jeg bestilte. Bør jeg akseptere?

Startet av Nicky777, fredag 15. mars 2019, klokken 17:52

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: geirci2 på fredag 15. mars 2019, klokken 20:35
Sitat fra: NorBil på fredag 15. mars 2019, klokken 20:26
Jeg fikk utlevert en så og si feilfri bil. To ting å bemerke, litt feiljustert list på døren og bagasjeluke som var montert litt høyt i fremkant.

Enten er bilen feilfri eller så er den ikke feilfri.
Ingenting som heter "...så og si feilfri bil".

Du har ikke fått utlevert en feilfri fabrikkny bil.

Sitat fra: geirci2 på onsdag 13. mars 2019, klokken 20:49
Iflg. forbrukerkjøpsloven skal en fabrikkny bil være feilfri.

feilfri (adjektiv): som er uten en feil, perfekt, lytefri
flawless (engelsk): being entirely without flaw or imperfection
Du må være en slitsom kunde..

Enn hvis Tesla justerer dette senere en gang?

Beste er vel bare å skrote bilen, den er jo ubrukelig

Lynkjapp

Sitat fra: Løve på fredag 15. mars 2019, klokken 20:16
Det er ganske mange brukte biler Tesla prøver å pushe som nye.

Det er en påstand du neste må dokumentere. Så langt kan jeg ikke se at én eneste av de 2500 som har fått utlevert sin Model 3 til nå har skrevet noe her eller på FB om at de mistenker at bilen har vært brukt. At den har vært ripet opp i transport og klønete fikset, ja. Men ikke brukt.

Det er to ting som skulle kunne indikere at Tesla prøver å selge tilbakeleverte biler som nye og det er en uvanlig høy målerstand og at bilen har vært registrert i mer enn en uke før utlevering. Men som sagt, noen slike rapporter har jeg ikke lest. Kan du vise oss dem?

geirci2

Sitat fra: 1000kwh på fredag 15. mars 2019, klokken 20:49
Du må være en slitsom kunde..

Ikke slitsom, men nøysom :-)

Har kjøpt fabrikknye biler før; Skoda Fabia, Skoda Octavia og Skoda Superb; Leaf 2 - alle feilfrie :-)

Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

emmern

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL


emmern

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

trykkertor

Sitat fra: kirky på fredag 15. mars 2019, klokken 20:47
Med den definisjonen er sikkert halvparten av alle nybilutleveringer i dag ikke fabrikknye biler...
Tenker du her på Tesla, eller biler generelt.
Jeg tenker, hvis NYBILEN etter overlevering må bookes inn til retting/justering så er ikke bilen feilfri.
Har selv kun kjøpt helt fabrikk ny bil selv 3 ganger. Alle de var feilfri, og ingen av dem måtte på verksted for å rette/justere feil etter utlevering.
Hvis dette er vanlig med Tesla, så har de en jobb å gjøre hva angår kvalitetskontroll, logistikk og siste klargjøring.

hobbybonden

Sitat fra: geirci2 på fredag 15. mars 2019, klokken 21:07
Sitat fra: 1000kwh på fredag 15. mars 2019, klokken 20:49
Du må være en slitsom kunde..

Ikke slitsom, men nøysom :-)

Har kjøpt fabrikknye biler før; Skoda Fabia, Skoda Octavia og Skoda Superb; Leaf 2 - alle feilfrie :-)

Noe sier meg at du mener *nøye* og ikke nøysom.
Nøysom: "Om person som er tilfreds med lite; fordringsløs; beskjeden | jf. sparsommelig

Du slår meg ikke som spesielt nøysom ;-)

Sverre Hasvold

Sjekk at den er hel og pen, km-stand, vin nummer så skal alt være i orden.

Ser ikke helt angsten her, liker du ikke det du ser så er det bare å si nei.

geirci2

Sitat fra: hobbybonden på fredag 15. mars 2019, klokken 22:53
Sitat fra: geirci2 på fredag 15. mars 2019, klokken 21:07
Sitat fra: 1000kwh på fredag 15. mars 2019, klokken 20:49
Du må være en slitsom kunde..

Ikke slitsom, men nøysom :-)

Har kjøpt fabrikknye biler før; Skoda Fabia, Skoda Octavia og Skoda Superb; Leaf 2 - alle feilfrie :-)

Noe sier meg at du mener *nøye* og ikke nøysom.
Nøysom: "Om person som er tilfreds med lite; fordringsløs; beskjeden | jf. sparsommelig

Du slår meg ikke som spesielt nøysom ;-)

Ok, nøye, tar ikke alt for gitt :-)
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

Handyman

Sitat fra: geirci2 på fredag 15. mars 2019, klokken 21:07
Sitat fra: 1000kwh på fredag 15. mars 2019, klokken 20:49
Du må være en slitsom kunde..

Ikke slitsom, men nøysom :-)

Har kjøpt fabrikknye biler før; Skoda Fabia, Skoda Octavia og Skoda Superb; Leaf 2 - alle feilfrie :-)
Nøysom....vel vel, heller nøye, pirkete, sirlig, nidkjær pedantisk el. ;-)
Når det gjelder definisjonen av feilfri, så er det veldig subjektivt. Noen vil alltid mene at ting kunne vært bedre!
Ved et sted vil noen mene at det går over i en diagnose, det vil være avhengig av hvem du spør.
Alt er jo relativt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

bno

Sitat fra: knut3448 på fredag 15. mars 2019, klokken 20:18
Er det noen som har fått møte til utlevering uten at bilen har vært betalt først?

Det er ikke nødvendigvis noe galt med bilen, det sendes TM3 til Norge som ikke er solgt.
Jeg betalte dagen før, men angret. Tesla hadde registrert den da uten at de hadde sett pengene på deres konto (før kl.10:00)...

tuono

Sitat fra: 1000kwh på fredag 15. mars 2019, klokken 20:49
Sitat fra: geirci2 på fredag 15. mars 2019, klokken 20:35
Sitat fra: NorBil på fredag 15. mars 2019, klokken 20:26
Jeg fikk utlevert en så og si feilfri bil. To ting å bemerke, litt feiljustert list på døren og bagasjeluke som var montert litt høyt i fremkant.

Enten er bilen feilfri eller så er den ikke feilfri.
Ingenting som heter "...så og si feilfri bil".

Du har ikke fått utlevert en feilfri fabrikkny bil.

Sitat fra: geirci2 på onsdag 13. mars 2019, klokken 20:49
Iflg. forbrukerkjøpsloven skal en fabrikkny bil være feilfri.

feilfri (adjektiv): som er uten en feil, perfekt, lytefri
flawless (engelsk): being entirely without flaw or imperfection
Du må være en slitsom kunde..

Enn hvis Tesla justerer dette senere en gang?

Beste er vel bare å skrote bilen, den er jo ubrukelig

Nybil eller reparasjonsobjekt. I disse utleveringstider er grensene uklare og muligens litt subjektive.
Grensene for å forsvare eget kjøp er ihvertfall pushet betraktelig sett i forhold til tradisjonelle forventninger rundt å hente ut nybil. I en annen tråd er det en som tilsynelatende i fullt alvor anbefaler fuging med Tec7. Noen som husker engelsk bilindustri fra 70-tallet...?  ;)

hELgenen

Tec7 på ny bil for å fikse en Fabrikkfeil?
Folk må begynne å sette krav og ikke oppføre seg som sjenerte høns i redsel for å skape bølger. Om folk læres/tilvennes til å se gjennom fingrene på åpenbare feil gjør en det  bare vondt verre for alle kunder. 

De få TM3 jeg har sett nøye på har alle tilsynelatende skjevt montert glass og ville krevd utbedring selv hadde de vært mine.  Har opplevd skjevt montert glass på en VW for mange år siden og de tok tak i det på strak arm,ingen spørsmål. Så dette regner jeg med Tesla ordner opp i. De er også tjent med å få tilbakemeldinger med tanke på forbedringer i produksjonen.

trykkertor

Sitat fra: tuono på lørdag 16. mars 2019, klokken 20:47
I en annen tråd er det en som tilsynelatende i fullt alvor anbefaler fuging med Tec7.
Det må da være en spøk. Fuger ikke en ny bil til en halv million med Tec7 etter henting.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA