Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 er finere enn Y

Startet av Lynkjapp, fredag 15. mars 2019, klokken 10:04

« forrige - neste »

S4e

Hvis vi forutsetter at TM3 får hengerfeste tror jeg mange vil heller ha denne. Ikke barnefanilier og andre som ofte må ha mye plass, men for alle oss andre som i 90% av tilfellene ikke trenger så stor bil, men av og til skal frakte to sykler, trekke en henger mm. TM3 er en vakker bil...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

eraser

[quote aut8hor=S4e link=topic=45041.msg781901#msg781901 date=1552691527]
Hvis vi forutsetter at TM3 får hengerfeste tror jeg mange vil heller ha denne. Ikke barnefanilier og andre som ofte må ha mye plass, men for alle oss andre som i 90% av tilfellene ikke trenger så stor bil, men av og til skal frakte to sykler, trekke en henger mm. TM3 er en vakker bil...
[/quote]

Helt enig! (men hadde likt henger)

La oss vente til model (n), denne blir den perfekte el-bil, bare så det er sagt.

Jon65

Sitat fra: eraser på lørdag 16. mars 2019, klokken 02:41
La oss vente til model (n), denne blir den perfekte el-bil, bare så det er sagt.

Jeg venter på model (n+1), den har nok noen forbedringer  ;)

DagfinnN

Sitat fra: Jon65 på lørdag 16. mars 2019, klokken 08:04
Sitat fra: eraser på lørdag 16. mars 2019, klokken 02:41
La oss vente til model (n), denne blir den perfekte el-bil, bare så det er sagt.
Jeg venter på model (n+1), den har nok noen forbedringer  ;)
Jeg skal også vente på neste modell. Venter helt til ... ups nå kom jeg på gamlehjemmet gitt og har enda ikke skaffet bil. Du og du hvor fort tida går....
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Handyman

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 15. mars 2019, klokken 18:30
Sitat fra: knut3448 på fredag 15. mars 2019, klokken 18:13
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 15. mars 2019, klokken 17:52Flere eiere sier bilen trekker 10A@240V = 2400kW når de skal lade i kulda før lading starter og de hører motoren som durer, mulig den kan levere mer, men de jeg har snakka med rapporterer det samme. Hvordan den går til å levere varme annet enn ren spillvarme under kjøring vet jeg ikke da meg bekjent kan ikke motoren være igang for å levere varme uten framdrift. Det er mulig det har kommet softwareoppdateringer nylig som har endra noe, men pr når skjønner jeg ikke hvordan motoren skal kunne levere ekstra varme under kjøring med mindre den gir mer ved forvarming. En eier jeg snakka med sa at han fikk mer regen nå ved samme temp ved forvarming enn for et par måneder siden etter et par SWUD.

Dette diskuteres på TMC, og forvirringen råder, men Big Earl virker ganske overbevisende.
SitatThere is still so much confusion about battery heating and cooling...

    If you activate pre-heating, the battery will also heat if the BMS determines that it's required (the temperature is low enough). There is no way to specifically command battery heating to begin unless you have an S or X with Ludicrous mode and you activate Max Battery Power.

    Battery cooling will happen automatically any time the BMS determines that it's required (the temperature is too high). There is no way to specifically command battery cooling unless you turn on Track Mode in a Model 3 Performance.

Model S & X have a bespoke battery heater - a resistive heater unit that is dedicated to the battery coolant loop. It can cycle on and off but not output variable power.

Model 3 uses the motor itself to generate heat for the battery. The inverter sends an inefficient wave form to the motor that generates up to 4 kW (13,600 BTU) worth of heat and sends that to the battery pack via the coolant loop. The Model 3's BMS can vary the amount of heat that it generates. You can see how much heat is being produced on the power bar below the speedometer - it will show some power being used even though you're stopped.

The heating process is what it is and there is no way to speed it up or pre-condition it beyond what the BMS wants to do.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-3-battery-heating.134326/#post-3183980
Det var omtrent sånn jeg hadde forstått det og. De gangene eiere får motoren til å gå ved lading eller forvarming er det fordi BMS vurderer det som så kaldt at batteriet ikke kan motta lading eller at ytelsene er for lave pga temp ved ren forvarming. Hva target-temp er vet vi ikke. En usikkerhet ligger i om motoren kan generere varme kun når bilen står i ro eller også ved kjøring, her har man så langt ikke greid å finne helt ut hva som skjer, men varmere etterhvert som man kjører blir det :)
Når det gjelder spillvarme fra motor og inverter under kjøring, sier minn kjennskap til dette at det bør kunne økes ved at BMS/inverter sender strøm til motorene som ikke bidrar til rotasjonsmoment, men som kun genererer varme i viklingene. Det samme som gjøres når bilen står stille.
Det krever nok en del tuning og testing før det lanseres, men bør være fult mulig.
Det handler om frekvens og rotasjonshastigheten på magnetfeltene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

Sitat fra: S4e på lørdag 16. mars 2019, klokken 00:12
Hvis vi forutsetter at TM3 får hengerfeste tror jeg mange vil heller ha denne. Ikke barnefanilier og andre som ofte må ha mye plass, men for alle oss andre som i 90% av tilfellene ikke trenger så stor bil, men av og til skal frakte to sykler, trekke en henger mm. TM3 er en vakker bil...
Skulle gjerne hatt hengerfeste, men tok valg ved bestilling. Det er litt særnorsk greie slo det meg. Når alt annet ved bilen frister, og en er i kjøpsmodus, slenger en på spørsmålet «Har den ikke hengerfeste?» på tampen. Etter hvert blir det en hype som alle «henger» seg på... ;D
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

JPM

Er vel ikke verre enn at man kjøper en model 3 i dag, og evt bytter den til en model Y om to år.

olavxxx

Sitat fra: MooCow på fredag 15. mars 2019, klokken 20:44
Sitat fra: z4rd på fredag 15. mars 2019, klokken 20:37
Jeg var litt «imot» varme i rattet før jeg fikk det selv. Bruker det hele tiden om vinteren. Når det er sagt, så hadde jeg ikke latt det bli en showstopper om bilen jeg ville ha manglet den funksjonen.

Ellers er Model Y for Model 3, det X er for S. Ikke noe å klage på. Akkurat som forventet og veldig bra for oss kunder. Noe å for enhver smak.

No har eg kaldare hender enn gjennomsnittet, samt at Polestar 2 har som eg lista opp fleire av dei tinga eg savnar på Tesla :) Har prøvekøyrt Performance og, var ikkje noko dårleg bil, men vart ikkje frelst. Ser an prisen på Polestar 2, men kjem jo og mykje anna spennandes dei neste åra :)
Polestar 2 ser fin ut den, men husk den bør sammenlignes med 3 LR, ikke 3P.

3 LR starter jo på ca 430'.
Polestar 2 har litt lavere teoretisk rekkevidde og jeg har ikke hørt at de skal matche superlader v3 hastighet som kommer hos Tesla.

Polestar 2 er også litt mindre enn Model 3, men jeg synes den er fin, men den er jo heller ei mulig å kjøre i dag.

MooCow

Sitat fra: olavxxx på søndag 17. mars 2019, klokken 12:14
Sitat fra: MooCow på fredag 15. mars 2019, klokken 20:44
Sitat fra: z4rd på fredag 15. mars 2019, klokken 20:37
Jeg var litt «imot» varme i rattet før jeg fikk det selv. Bruker det hele tiden om vinteren. Når det er sagt, så hadde jeg ikke latt det bli en showstopper om bilen jeg ville ha manglet den funksjonen.

Ellers er Model Y for Model 3, det X er for S. Ikke noe å klage på. Akkurat som forventet og veldig bra for oss kunder. Noe å for enhver smak.

No har eg kaldare hender enn gjennomsnittet, samt at Polestar 2 har som eg lista opp fleire av dei tinga eg savnar på Tesla :) Har prøvekøyrt Performance og, var ikkje noko dårleg bil, men vart ikkje frelst. Ser an prisen på Polestar 2, men kjem jo og mykje anna spennandes dei neste åra :)
Polestar 2 ser fin ut den, men husk den bør sammenlignes med 3 LR, ikke 3P.

3 LR starter jo på ca 430'.
Polestar 2 har litt lavere teoretisk rekkevidde og jeg har ikke hørt at de skal matche superlader v3 hastighet som kommer hos Tesla.

Polestar 2 er også litt mindre enn Model 3, men jeg synes den er fin, men den er jo heller ei mulig å kjøre i dag.

Er fullt klar over at akselerasjonen til Polestar 2 er på nivå med Model 3 LR, men nærmare prisen til Model 3 performance. Men i mine auger tel det som er ekstra i Polestar 2 såpass mykje, at den prisen er det verdt, einaste er at eg svært gjerne skulle hatte ein med høgare bakkeklaring :-/ Langkøyring skjer såpass sjelden at eventuelt nokon minuttar ekstra lading er ingen problem ;)

Chill-mode

Sitat fra: magnetic på fredag 15. mars 2019, klokken 16:37
Y vil nok dempe salget av TM3 en del. Trolig har tesla spandert på litt støydemping av hjulstøyen på  Y også.
Kanskje de lanserer en Luxus utgave av TM3, med støydemping (some er Akilles helen/svakheten), når salget ebber av. Da slår jeg til i allefall. Du glemte en + med Y. som er det flotte heldekkende glasstaket (uten tverrbjelke)
Nå fikk du meg jammen meg til å drømme om samme roof på m3 som i Y, uten Tverrbjelke, ser vakkert ut innvendig i Y'en, gjør den mer «samløs»

Lynkjapp

Sitat fra: Chill-mode på søndag 17. mars 2019, klokken 14:26
Nå fikk du meg jammen meg til å drømme om samme roof på m3 som i Y, uten Tverrbjelke, ser vakkert ut innvendig i Y'en, gjør den mer «samløs»

Mens jeg som har hatt samme type glasstak som Y i 14 år gleder meg til å få 3-erens glasstak. :)

HvemPrompa

Sitat fra: JPM på søndag 17. mars 2019, klokken 09:26
Er vel ikke verre enn at man kjøper en model 3 i dag, og evt bytter den til en model Y om to år.

Det er det jeg tenker...bare lurer på hvor økonomisk gunstig det er...hadde egentlig sett for meg å kjøre 3ern i minimum 3 år, helst 4.

RuneW

Skal jeg være 100% ærlig, så tror jeg ikke det er spesielt gunstig for annenhåndsverdien for TM3 når Y kommer for fullt.

Men bil er dårlig investering uansett  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA