Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min erfaring med Reva etter to år.

Startet av Musikærn, tirsdag 06. desember 2011, klokken 21:45

« forrige - neste »

Musikærn

Jeg ser at mange har erfart endel av det samme som meg. I 2010 kjøpte jeg en demobrukt Reva 2007 mod. Den ble levert med helt ny batteripakke med to års full garanti. Garantien varer fremdeles et par måneder.

Kort tid etter kjøpet fikk jeg problemer med at bilen kortsluttet når jeg bremset.
Dvs. null kontkt med motor. Alt var greit igjen etter å ha skrudd av - og på tenningen. Det skjedde selvfølgelig i kryss og rundkjøringer siden det gjerne er da man bremser. Etter 4 besøk på verksted fant man ut at det var et slags styringssystem som kostet rundt kr. 20.000 pluss mva. Garantitiden var da nettopp utløpt, men jeg fikk tilbud om utskiftning til halve prisen. Honnør til Reva Norge her. I tillegg ga de meg glimrende service hele veien.

Jeg kjører konsekvent med "girvelgeren" i F... med mindre bilene bak truer med langsomt drap. Jeg kjører minst mulig på E-18, kun mellom Lysaker og Bygdøy en gang iblandt. Jeg kjører ca 3 til 6 mil hver dag og lader ved alle anledninger.
I manualen står det at man skal fylle på vann når det lyser på dashbordet... At det er for lite, må vi Reva-eiere selv finne ut av selv gjennom intuisjon, erfaring eller lignende. Bommer vi her, vil Reva Norge spekulere i garanti fraskrivelse. Dette er elendig praksis og åpenbart lite gjennomtenkt av Reva-Norge!
Vi bør informeres korrekt med en gang hvordan batteriene skal vedlikeholdes.

Uansett virker batteriene mine bra fremdeles etter to år. Kanskje noe dårligere rekkevidde om bilen ikke har blitt kjørt så mye dagen før, men absolutt helt greit.
4-5 mil er helt oppnåelig... selv om jeg aldri har prøvd å kjøre så langt uten lading underveis.

Et gjennomgående problem med Reva er at dieselvarmeren konker ut fra tid til annen. Noen ganger holder det å restarte den, men alt for ofte må jeg ut med to sikringer og vente et minutt før jeg setter de i igjen... Deretter restarte. I de verste perioder kan det skje et par/tre ganger i uka, men det varierer.
Problemet er at dieselvarmeren tydeligvis mister kontakt med vifteanlegget i bilen, og viftesymbolet på displayet forsvinner. Man må da ta av Øverste sikring til høyre, og deretter øverste sikring til venstre... Vente litt og sette inn venstre sikring, så den høyre... (tror jeg det var) Så skal alt virke etter restart.
I flg. verkstedet dreier det seg om et utbrent/ødelagt relè til kr 4000/5000.- . Derfor venter jeg litt med rep. Det er visst en gjengangsfeil på Revaer.

Ellers har det vært problemer med temperatur-lampen som blinker. Instruksjonen sier da at batteriene er for kalde, verkstedet sier at de er for varme og at jeg ikke har fylt på nok vann!!! Sannheten er at jeg slavisk har fulgt opp vedlikehold i flg instruksjonen og aldri slurvet med det. Nok en gang: Feilen ligger i instruksjonen og ikke eierne. Men reparasjonen var rimelig, i tillegg til service og skifte av bremsebånd etc. ingenting å si på prisnivået på verkstedet (Enviro på Billingstad)

Totalt sett sier jeg meg foreløpig fornøyd. Om batteriene holder et år til, tror jeg utgiftene ligger under drivstoffutgiftene jeg ellers ville hatt. Dessuten er Reva en glimrende vinterbil. Man kjører seg ikke fast og kan ellers kose seg med en fantastisk bil å leke med på en åpen plass med glatt føre. God er også følelsen av at jeg ikke trenger å drasse med med flere tonn for å forflytte meg. I tillegg kommer den gode følelsen av å ta det med ro når man kjører. Det går ikke så fort uansett, så man kan senke skuldrene og bare nyte turen. Det er faktisk veldig deilig.

Håper dette var til nytte for noen.



edyrli

Veldig mye bra informasjon her!
3-6 mil om dagen i 2 år. Høres veldig bra ut, hvor mange km har du kjørt batteriene? Hvilke batterier har du? Dynex, Trojan, Global eller andre?
Det er interessant med all batterisnakk, siden om Reva er bra økonomi for det meste står og faller på hvor lenge man kan ha batteriene.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Musikærn

Beklager tregt svar. Ikke så ofte innom.
Hva slags batterier det sitter i bilen, har jeg ingen aning om.
Blybatterier er det eneste jeg vet.

Jeg har kjørt bortimot 15000 km siden jeg kjøpte den, og om det er slik at
batteriene svekkes gradvis, ser det ut til at jeg kan kjøre en god stund til.

Siden bilen skrives ned på firmaet og øvrig rep foreløpig er moderat av både mengde og pris, ser dette ut til å bli et svært hyggelig regnestykke.

Men sant som du sier. Batteriene avgjør.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA