Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris for forsikring

Startet av BilH, fredag 15. mars 2019, klokken 13:18

« forrige - neste »

BilH

Hvor mye kan man forvente å betale for forsikring av en elbil sammenlignet med en tilsvarende bensinbil? Er prisene jevnt over høyere eller lavere, og hva vil det koste?

Fant noen artikler som omhandler pris for bilforsikring, men de er veldig overordnede, og sier lite om elbiler spesifikt. For eksempel denne: https://www.finansrådet.no/pris/bilforsikring og noe mer her tror jeg https://www.finansrådet.no/pris. Men igjen, veldig overordnede når det gjelder prisforskjeller.

Noen som vet om det er dyrere eller billigere å forsikre en elbil?

arthur

Siden det kommer an på mange "lokale" forhold mht avtaler man har, bosted, alder, bonus osv så vil det beste svaret fås ved å gå inn på forskjellige selskapers hjemmesider og legge inn alternative biler og finne det riktigste svaret på den måten.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Carl Anton Stenling

#2
Sitat fra: BilH på fredag 15. mars 2019, klokken 13:18
Hvor mye kan man forvente å betale for forsikring av en elbil sammenlignet med en tilsvarende bensinbil? Er prisene jevnt over høyere eller lavere, og hva vil det koste?

Jeg undersøkte noe tid tilbake pris for e-Golf/Golf og e-Up/Up hos Fremtind (SpareBank 1/DNB) hvor jeg jobber. Prisene for fossilutgaven og elutgaven var tilnærmet like.

Her er min mening som privatperson:

Tror mange av medieoppslagene handler om at en del Tesla-er har høyere risiko. Så generaliseres det fra Tesla til elbil og grunnlaget for feil konklusjoner er lagt.

Vi ser jo at forsikringsprisen for Tesla Model 3 er høy selv om man ikke har grunnlag fra skadestatistikk ennå. Tror det er en Tesla-stereotypi som har slått inn her som gjør at prisen for å forsikre Model 3 noen ganger kan være høyere enn for Model S/X.

Selv om jeg jobber i bransjen så er jeg faktisk litt skuffet over hvordan bransjen håndterer overgangen til elbiler. Dette krever rett og slett at man holder tunga rett i munnen og ikke drar forhastede konklusjoner. Kompliserende faktorer er at elbilbestanden har lavere alder, mer bykjøring og yngre sjåfører. I tillegg er en andel av Tesla-sjåførene tidligere BMW/Audi-sjåfører som har kjøpt Tesla først og fremst pga. ytelse. Viktig å skille mellom risiko knyttet til bilen og risiko knyttet til sjåføren og bosted.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Undersøkte om Tesla 3 og fikk tilbud om like over 5000 kr med full kasko.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA