Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ser etter liten kompakt 2-4-seter brukt elbil

Startet av Illmad, mandag 04. mars 2019, klokken 12:03

« forrige - neste »

Illmad

Hei. Jeg er ny her. Jeg har slitt en del med angst for klimaendringer den siste tiden, og har gjort en god del endringer i livsstilen min for å kompensere og bidra til den positive delen av statistikken. Det eneste jeg er klar over at jeg mangler er elbil. Jeg har allerede en bensindrevet Peugeot 107 fra 2007, men jeg har skiftet over til buss for øyeblikket og bruker den bare når buss ikke er et alternativ.
Jeg tråler Finn.no etter brukte elbiler med jevne mellomrom, men er veldig usikker på fordeler og ulemper mellom de forskjellige merkene.
Har hørt at batterikapasiteten reduseres etter lang tids bruk, og de eneste bilene jeg finner som er innenfor budsjettet mitt (går ikke over 70000 kr. Helst rundt 50000, men ser det som relativt usannsynlig) er fra 2012.
Bilen skal for det meste brukes til kjøring i og rundt bystrøk.
Vi har en familiehytte som ligger 1,5 timers kjørelengde unna, og jeg har sett noen hytteeiere som kjører rundt i elbiler der og. Riktignok er deres biler nye og større (større batterier også antar jeg) men det hadde vært et pluss hvis bilen kunne takle en sånn kjøretur.
En annen faktor jeg har er hvilken policy de forskjellige produsentene har på resirkulering av gamle batterier. Jeg har lest at Tesla for eksempel resirkulerer det aller meste av råmaterialene fra batteriene, slik at utslippene fra den opprinnelige batteriproduksjonen ikke trengs å gjentas hver gang det produseres et nytt batteri.

Jeg er definitivt ingen bilkjenner, så derfor henvender jeg meg her. Hvilke bilmerker / typer tror dere passer best for meg? Er det noe jeg absolutt burde tenke over før jeg kjøper elbil som folk vanligvis ikke tenker over?


elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Alle elbilbatterier (høyenergibatteier) blir håndtert og resirkulert forsvarlig. Du kan lese mer om returordningen her:http://batteriretur.no/hoyenergibatterier/

iMiev, C-zero og iON er vel de eneste bilene som du får til under 70.000. Dette er forøvrig driftsikre biler, med lite tull.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Trekkoppbil

#3
Når det gjelder hytteveien, så kommer det mye ann på hva slags vei det er, hvordan du kjører og hvilke lademuligheter du har.

Det kan være tidkrevende å hurtiglade en gammel bil. Kunsten er å hele tida følge med på ladehastigheten under ulike forhold. Går ladinga sakte om vinteren, kan man man gjerne få 3-4 ganger så rask lading, om man avslutter den og kjører videre til neste ladestasjon. Da kan batteriet ha fått seg litt lunk, og du kan ha lågere SOC. Kortvarige og hyppige ladestopp og lading opptil halvfullt batteri kan være løsningen for å komme fram i rimelig tid om vinteren, og for å ikke kjøre batteriet varmt om sommeren. Det gjelder å starte med fullt batteri, og deretter lade med 3-5 mils mellomrom når det nærmer seg tomt.
På langkjøring kan man hele tida følge med på ladehastighet, forbruk, antall kwt på batteriet, avstander, lufttrykk mm. Så kan man regne og optimalisere kjøring, lading og andre gjøremål. Ellers kan det gå svært mye tid.
Om du skal stoppe å lade 5-10 minutter til stadighet, så er problemet at den som står foran deg i køen vil kanskje lade over 1 time. Som regel er det toskete å hurtiglade mer enn 20 minutter, da man får låg ladehastighet og kanskje varmt batteri på den måten, men alikevel er et mange som står 30-60 minutter eller mer når det er kø med bilister bak. Derfor lurer jeg på om det er likegreit å kjøre Zoe om vinteren. Du får bare halv ladehastighet, men du slipper som regel kø. Om vinteren er det gjerne få som får mer enn 20-30kw alikevel.

Når det gjelder levetid på batteriet, så trur jeg det er viktig å behandle det skånsomt.  Det som sliter, er nok om du går fra bilen med varmt og fullada batteri.

Skal du ned på prisnivået ditt, kan du se etter en Zoe i Sverige med momsrefusjon. Det er visse vanskeligheter med disse bilene, som at du trenger galvanisk skille for å lade på it-nett, og jeg veit ikke hvor pålitelige de er, men det går ann å spørre noen som kjenner til bilene.

Ellers har jeg en 2012 Leaf som jeg hadde tenkt å selge for 70 000kr.  Den har en kapasitet på ca 16,5 kwt. Da jeg fikk den i 2014 var den på ca 18,5kwt.  Jeg synes den passer til daglig pendling opptil 50 km. På vanlig småkjøring kommer jeg 5km/kwt om vinteren, og 6-7 km/kwt om sommeren. Hvis jeg kjører ekstremt økonomisk på landeveien, kan jeg komme 8-9km/kwt i 80km/t på tørr vei. Da triller jeg mye i Nøytral når jeg ikke trenger framdrift, og jeg ligger med ca 20% effekt, eller rundt 16kw når jeg har behov for framdrift. Varmeapparatet kan kjøres for fullt under hurtiglading, mens man kan klare seg stort sett med varme i setter og ratt mellom ladestoppene. Det har hendt at jeg er kommet opp i 12 mil med god margin på en søndagstur, men som regel blir det et par ladestopp på en sånn strekning.

Surrehue

Du virker såpass dedikert at en Trilling faktisk kan være bra nok. Jeg har 10 mil fra Bærum til Hytta ved Sperillen (ved E16) Det går akkurat med vår 8 år gamle Miev, men da kjører jeg som en asket, spesielt opp Sollihøgda. Ofte stopper vi 45min og handler ved Hønefoss og saktelader. Da kan vi kjøre "normalt" uten problemer. Legger du inn en 15 min stopp for hurtiglading på turen, så bør det holde greit. Klarer du å ofre 15 min av ditt liv, hver gang du skal til eller fra hytta, så tror jeg den passer deg bra. Den er også på størrelse med en 106, som du har fra før av. Vi har ladeplass hjemme og lader etter hver tur. Dersom du bor i F.eks Oslo og må bruke offentlige ladeplasser så ser jeg det som en litt tungvindt bil, da den må lades så ofte. Klarer du å skrape samme litt mer penger, så vil en 2013 modell, med 67/68 hk gå 2 mil lenger en 2011/12 modellene med 64hk, pga mer effektiv motor.

Illmad

Takk! Setter stor pris på alle svarene. Da har jeg en bedre oppfattelse av hva jeg ser etter.
Jeg bor forøvrig i Stavanger.

Er det slik at batterikapasiteten avhenger mest av kjørelengde eller alder? Eller avhenger det mer av hvor lenge bilen har stått inaktiv med for mye / lite strøm?

Elbil fundamentalist

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å kjøre med den gamle 207'n frem til du ha en elbil som passer ditt vehov. Tesla Model3 kommer til høsten antakeligvis med std utgaven til 35.000$ da kjøper du elbil fra en produsent som virkelig har gjort ett solid slag for miljøet i riktig retning med å sette en støkk i etablert bilindustri og tvinger den elektrisk. Selvfølgelig noe dyrere å kjøpe den helt ny, men tilgjengjeld kan du ha den «livet ut» da batteriene forventes å holde minst 800.000km / 20 år.

Hvis du uansett ikke skal over budsjett, så vil jeg anbefale Leaf. Dette er folkebilen med god grunn. God plass stort bagasjerom og du sitter høyt og oversiktelig. 5 stjernen i krasjtest. En pålitelig bil som det er svært lite feil med.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

kodalse

Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA