Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Har dere Creep på eller av?

Startet av Noppo, fredag 15. mars 2019, klokken 10:55

« forrige - neste »

Noppo

Kanskje et teit spørsmål, jeg er nysgjerrig på om dere benytter Creep funksjonen. (Ruller sakte fremover når man slipper bremsen.)
Den eneste fordelen med Creep som jeg kan finne er at det er lettere å kjøre sakte på trange plasser. Ellers foretrekker jeg å ikke benytte Creep. Hva tenker dere andre?
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2012.

pekle


Lynkjapp

Mener å huske at det var én ulempe med creep som gjorde at mange valgte å ikke bruke det. Var det noe med regenerering i lav fart? Eller noe med AP?

Zett


Har alltid hatt på creep på Model S-en. Jeg tenker at det er to fordeler:
1. Lett og trygt å kjøre på trange steder (man har foten på bremsen i stedet for gassen)
2. Bremsene blir brukt litt når du parkerer bilen for kvelden, så vann/skitt blir rensket bort.

TøddiVedder


Øyvind.h

Av. Kjørte med creep i 2013 og 2014 når bilen ikke hadde hill hold. Etter hill hold og bedre motorkontroll/bremsekontroll ble det creep av. Nå føles det helt merkelig at bilen skal kjøre av seg selv. Mindre hopping mellom pedaler. Føles mykere og mer naturlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: TøddiVedder på fredag 15. mars 2019, klokken 11:25
Her er 3 grunner for å slå av creep mode

Grunn 1 gir en helt mikroskopisk økning i regenerert energi.
Grunn 2 er bare tull, hold mode får man også med creep på, bare å trykke litt hardt på bremsen så kan den slippes.
Grunn 3? Ser ikke helt poenget.

Jeg har creep på, pga. sikkerhet ved parkering. Mye tryggere og enklere å ha foten på bremsen. Jeg parkere ofte steder der det er snakk om få centimeters klaring til siden eller bak, ikke lett å dosere slikt med gasspedalen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eraser

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. mars 2019, klokken 11:35
Sitat fra: TøddiVedder på fredag 15. mars 2019, klokken 11:25
Her er 3 grunner for å slå av creep mode

Grunn 1 gir en helt mikroskopisk økning i regenerert energi.
Grunn 2 er bare tull, hold mode får man også med creep på, bare å trykke litt hardt på bremsen så kan den slippes.
Grunn 3? Ser ikke helt poenget.

Jeg har creep på, pga. sikkerhet ved parkering. Mye tryggere og enklere å ha foten på bremsen. Jeg parkere ofte steder der det er snakk om få centimeters klaring til siden eller bak, ikke lett å dosere slikt med gasspedalen.

Har ikke bilen enda, men jeg deler din erfaring fra ice.

Spinner

#8
Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. mars 2019, klokken 11:35
Sitat fra: TøddiVedder på fredag 15. mars 2019, klokken 11:25
Her er 3 grunner for å slå av creep mode

Grunn 1 gir en helt mikroskopisk økning i regenerert energi.
Grunn 2 er bare tull, hold mode får man også med creep på, bare å trykke litt hardt på bremsen så kan den slippes.
Grunn 3? Ser ikke helt poenget.

Jeg har creep på, pga. sikkerhet ved parkering. Mye tryggere og enklere å ha foten på bremsen. Jeg parkere ofte steder der det er snakk om få centimeters klaring til siden eller bak, ikke lett å dosere slikt med gasspedalen.
Spot on!
"Grunn 2" er rimelig meningsløs da man neppe klarer å beregne dønn nøyaktig hvor bilen stopper og Hold slår inn. Så man må ha foten enten på bremsen eller gassen, og i trafikk vil jeg helst ha den på bremsen...
"Grunn 3" er også irrelevant så vidt jeg vet. Han henviser til Hold som kriteriet for å skru på AP, men den kommer jo også på hvis man trykker litt hardt på bremsepedalen, så det skal funke mer creep på og.

Ser også i kommentarene til videoen at han som har lagde den ikke visste (etter nesten 20k km) at Hold kommer på med creep on og litt press på bremsepedalen...

Madmunk

creep mode er som å kjøre autmota på hvilken som helst bil med bensin eller diesel. Alle automat kasser har denne funksjonen og det er enklere med bakkestart da denne holder deg stående om du ikke trykker inn bremsen hardt nok til (H) hold dukker opp og da står den inntil du rører gasspedalen.

mthoring

Creep på pga sikkerhet. Foten på bremsen når man parkerer.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Autowinder

Creep av da vi kommer fra i3 og er vant til det, kjørte med det på første dagen, så ble det slått av. Autohold er mindre brysomt å få på også da føler vi.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Sitat fra: mthoring på lørdag 16. mars 2019, klokken 14:36
Creep på pga sikkerhet. Foten på bremsen når man parkerer.
Enig, mye bedre kontroll med foten på bremsen ut og inn av vår garasje der speilene må lirkes forbi.
Mye mindre risiko for å tabbe seg ut, enn med foten på speeden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Jeg foretrekker creep av, og tar heller venstre fot på bremsen og høyre på "gass"pedalen (mens bilen står stille), når jeg trenger creep. Bruker det også som bremsesjekk

Det jeg ikke liker med creep mode er at den er veldig svak, ihvertfall i Model X. Så hvis man skal over en brøytekant eller noe, så må man flytte foten til "gass"pedalen.  Det blir påstått at en av grunnene til at folk kjører gjennom vegger og lignende, er at de i slike tilfeller glemmer å flytte foten tilbake igjen. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA