Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bagasjeplass i Model Y

Startet av andrjor, fredag 15. mars 2019, klokken 09:35

« forrige - neste »

andrjor

Hei,
Er det noen som har funnet noe om bagasjeplass i Model Y? Jeg fant 66 cubic feet, men dette er 1900 liter, så da antar jeg de mener med omtrent alt av seter lagt ned. Er det noen som har funnet info om bagasjeplass uten å ta ned seter?

navyelsen

Jeg har prøvd å finne ut det samme, men det virker som dette er eneste tallet som er offentliggjort.
Tåpelig av Tesla å oppgi bagasjeplass med setene nede, det er det da ingen andre produsenter som gjør.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

kodax

Og hva blir bagasjerom med og uten 3.seterad?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Mippen

Det vil nok bli vesentlig større når det er plass til en ekstra seterad.
Fremtiden er elektrisk.

nilka

Leste tidligere i dag at Model 3 med seter slått ned har ca 1400 liter.
Noe som gir ca 500 liter mer i Model Y. Jeg vil regne med at mellom 100-200 av disse vil være i bagasjerommet så tror vi vil få mellom 550 og 650 liters bagasjerom. Men det er klart at det er bare en guesstimation fra meg.


Diravi

#5
Det er realistisk å legge til grunn et bagasjerom med 3. rad nedfelt på minst LxBxH = 1x0,95x0,6m = 570 liter. Da holder jeg volum i brønn under gulv samt i frunk utenfor.

Innvendig bredde mellom hjulhusene kan vi forutsette er den samme som på Model 3, muligvis med litt større bredde øverst fordi bagasjerommet i Model Y fortsetter opp over hjulbuene.

Bagasjerommet i Model 3 er litt over en meter langt. Så må man trekke fra noe for at seteryggen på rad 2 skrår, men samtidig ser det ut som om rad 2 også er flyttet marginalt fremover. Så minst en meter lengde, muligens 1,1 meter.

Høyden kan estimeres ut fra seteryggene på rad 3 - de er lavere enn på rad 2, men bilder viser at de i hvert fall er noe høyere enn sitteputen er lang. Så jeg har anslått 0,6 m opp til kanten av seteryggene. Det er mulig en evt. hattehylle er posisjonert et par cm lavere, og bakluken vil muligens også være noe lavere enn dette nivået helt i bakkant.

Avstanden mellom bagasjeromsgulv og underside hattehylle i Model 3 er knappe 0,5 meter om man ser bort fra tverrdrageren under hattehyllen - denne utgår på Model Y. Model Y bør ha vesentlig større innvendig høyde i bagasjerommet enn Model 3, men på samme tid bygger også den nedfelte rad 3 noe i høyden, slik at 0,6 m bør være et greit estimat.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

HelectriC

Veldig rart at MS blir oppgitt med 30 cu ft mens MY med 66. Det kan leses som at MY har mer enn dobbelt av bagasjeplass sammenlignet med MS og slik er det nok sikkert ikke. Må nesten forholde seg til samme måte å fortelle bagasjeplass på og ikke ha forskjellige måter mellom modellene. Det går jo fint å legge ned setene i MS også.
ioniq 5

Diravi

Sitat fra: HelectriC på lørdag 16. mars 2019, klokken 21:21
Veldig rart at MS blir oppgitt med 30 cu ft mens MY med 66. Det kan leses som at MY har mer enn dobbelt av bagasjeplass sammenlignet med MS og slik er det nok sikkert ikke. Må nesten forholde seg til samme måte å fortelle bagasjeplass på og ikke ha forskjellige måter mellom modellene. Det går jo fint å legge ned setene i MS også.

Det volumet du nevner for Model S er nok kun bagasjerommene, med 2. seterad oppslått. Har vel sett Model S oppgitt til å ha et sted mellom 850 og 890 liter bagasjeplass (husker ikke nøyaktig), og det stemmer ganske bra.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

HelectriC

Sitat fra: Diravi på lørdag 16. mars 2019, klokken 22:36
Sitat fra: HelectriC på lørdag 16. mars 2019, klokken 21:21
Veldig rart at MS blir oppgitt med 30 cu ft mens MY med 66. Det kan leses som at MY har mer enn dobbelt av bagasjeplass sammenlignet med MS og slik er det nok sikkert ikke. Må nesten forholde seg til samme måte å fortelle bagasjeplass på og ikke ha forskjellige måter mellom modellene. Det går jo fint å legge ned setene i MS også.

Det volumet du nevner for Model S er nok kun bagasjerommene, med 2. seterad oppslått. Har vel sett Model S oppgitt til å ha et sted mellom 850 og 890 liter bagasjeplass (husker ikke nøyaktig), og det stemmer ganske bra.

Jo, men er det ikke rart Tesla bruker forskjellige måter å angi bagasjen på? Samme firma, forskjellig modeller burde beskrives likt.
ioniq 5

Diravi

#9
Bilde tatt av TOCN under Model Y-presentasjonen.

Jeg synes dette ser lovende ut mht bagasjeplass - her er det tydeligvis minst 45 cm, kanskje mer, mellom bakluke og seterygg på rad 3. Det betyr at man kan stable relativt mye selv bak tredje seterad, om man regner med rommet under gulvet.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

jlan

#10
Men det ser litt dårlig ut for beinplassen i rad 3.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Diravi

Sitat fra: jlan på søndag 17. mars 2019, klokken 13:17
Men det ser litt dårlig ut for beinplassen i rad 3.


Gjenstår å se om rad 2 kan skyves i lengderetningen for å gi plass til passasjerer på rad 3.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

SMO_1

Jeg har som utgangspunkt reservert RWD. Mest fordi jeg ikke har behovet for AWD, lenger rekkevidde, men OGSÅ fordi jeg håper frunk vil bli en god del dypere. Hører på US forums at frunk på TM3 er lik på RWD og AWD. Hva tenker vi? Håper vi på mer plass foran?
e-Golf
TMY bestilt 15.03.19

Diravi

Sitat fra: SMO_1 på søndag 17. mars 2019, klokken 15:46
Jeg har som utgangspunkt reservert RWD. Mest fordi jeg ikke har behovet for AWD, lenger rekkevidde, men OGSÅ fordi jeg håper frunk vil bli en god del dypere. Hører på US forums at frunk på TM3 er lik på RWD og AWD. Hva tenker vi? Håper vi på mer plass foran?

Tesla har lært en god del om masseproduksjon siden de laget RWD Model S og så måtte redusere frunken da Dual drive kom. Jeg tror ikke de hadde brydd seg med å lage to størrelser på frunken om de skulle ha laget Model S nå. På Model 3 og Y er marginene enda mindre og de trenger å standardisere så mye som mulig.

På de få bildene jeg har sett ser det ut som om frunken på Model Y er omtrent dobbelt så dyp som på Model 3 - med litt flaks plass til to flykabin-kofferter.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Otkristo

Sitat fra: Diravi på søndag 17. mars 2019, klokken 14:33
Sitat fra: jlan på søndag 17. mars 2019, klokken 13:17
Men det ser litt dårlig ut for beinplassen i rad 3.


Gjenstår å se om rad 2 kan skyves i lengderetningen for å gi plass til passasjerer på rad 3.
Det er bekreftet at 2.seterad kan justeres. På demobilen var 2.seteraden justert helt bak mot 3.rad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA