Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Garo ladeboks med Tesla Model 3

Startet av plande, lørdag 16. mars 2019, klokken 12:37

« forrige - neste »

plande

Hei folkens!

Jeg har nyleg hentet ut et strøkent eksemplar av TM3 LR. Hjemme har jeg fått montert en veggboks fra Garo av denne typen:

https://garo.no/produkt/glbdc-ladeboks-med-stikkontakt-type2-st-t2-14-22kw/

Denne fungerer utmerket til lading av en Kia Soul og jeg tenkte det skulle gå lekende lett med den nye TM3`en også. Dengang ei. Jeg får feilmelding i bilen som ser slik ut: !Unable to charge, unplug an try again. Bruker kabel som fulgte bilen og har testet denne på annen veggboks, og der virket alt som det skulle.

Noen som har en teori på hvorfor dette skjer?

Så vidt jeg vet, så er kursen som er lagt ut til boksen som følger:

16A 3fas 400v TN

Jeg har blitt fortalt at jeg kunne forvente 11Kw lading.


Espen Hugaas Andersen

Kan være at bilen ikke liker trefase? Hadde den andre ladeboksen du prøvde trefase? Om ikke, så ville jeg forsøkt å kjøre til nærmeste offentlige trefaselader og prøve å lade bilen med kabelen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GL1

Har ikke noe klart svar, men:
Kan det være noen dipswitcher i boksen som ikke står riktig? Soulen som du refererer til kan vel ikke utnytte annet en enfas, så kanskje derfor det fungerer med den. Men på en annen side skulle kanskje din 3'er også ladet på enfas med redusert effekt...

Bruker du type2 kabel som er 3-fas?

Mulig du bør få de som har installert til å gå over installasjon/instillinger. og med din TM3 tilstede, slik at dere får funksjonsprøvd samtidig.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

plande

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 16. mars 2019, klokken 12:51
Kan være at bilen ikke liker trefase? Hadde den andre ladeboksen du prøvde trefase? Om ikke, så ville jeg forsøkt å kjøre til nærmeste offentlige trefaselader og prøve å lade bilen med kabelen.

Jeg har testet min kabel på samme type boks hos bekjente. Der viste bilen et lite 3 tall som vel skulle bety 3 fas. Der var det riktig nok ikke 400v, men 230.


plande

Sitat fra: GL1 på lørdag 16. mars 2019, klokken 13:31
Har ikke noe klart svar, men:
Kan det være noen dipswitcher i boksen som ikke står riktig? Soulen som du refererer til kan vel ikke utnytte annet en enfas, så kanskje derfor det fungerer med den. Men på en annen side skulle kanskje din 3'er også ladet på enfas med redusert effekt...

Bruker du type2 kabel som er 3-fas?

Mulig du bør få de som har installert til å gå over installasjon/instillinger. og med din TM3 tilstede, slik at dere får funksjonsprøvd samtidig.

Tusen takk for god tilbakemelding. Tipper nok at dette kan være en del av løsningen, få elektrikker til å være tilstede under testing. Jeg bruker type2 kabel som fulgte bilen, den viser i alle fall 3 fas under lading på samme boks et annet sted hvor jeg har testet. Riktignok ikke 400v men 230.

Takk igjen!

jlan

Hvis det er TN, så ville jeg ha sjekket at N leder er koblet til N i boksen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

plande

Takk for tips. Skal nevne dette for installatør  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA