Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y - Bilder

Startet av xderia, fredag 15. mars 2019, klokken 05:45

« forrige - neste »

creal

40/20/40 split i bagasjerom så vidt jeg kan se? Stemmer det?

jkirkebo

Sitat fra: Tellus på fredag 15. mars 2019, klokken 09:19
Var redd for at den ble seende slik ut. Det er tydeligvis umulig å lage en pen SUV/CUV bil som også er tilstrekkelig aerodynamisk. Tesla vektlegger igjen kun aero og det er jo helt greit, men bilen er skikkelig stygg dessverre.

Neppe noen Model Y for mitt vedkommende i hvert fall.

Synd de ikke vil forsøke å lage en pen bil med 10% dårligere effektivitet.

Hvis du vil ha det kan du vel bare kjøpe Jaguaren? ;)

Jeg synes det er topp at ihvertfall ett selskap legger maks vekt på aerodynamikk. Det er nok andre som blåser i det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JorEl

Tror også det er et poeng, i hvert fall for meg, at aerodynamikk er noe man forstår og sette pris på, etter at man har fått seg en elbil. Ingenting er verre enn ikke å komme frem til "bensinpumpen".
Model Y er en bil jeg skal lære meg og elske 8) Om denne også er finere "live", slik det er blitt sagt om TM3, så blir det bra. Til slutt, så er det noe som appelerer til meg når bilen ser såpass solid ut, men alikevel sklir uanstrengt opp i hastighet. Når jeg sitter på supercharger i Sen, så synes jeg alltid det er pent se en X komme inn for landing 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

jlan

#33
Sitat fra: model3citizen på fredag 15. mars 2019, klokken 10:30
Må innrømme at jeg syntes denne ser skikkelig bra ut. Av en eller annen grunn så "sitter" dette designet mye bedre enn Model X, som har for kort snute.
Enig i at designet er noe bedre. Men lengden på snuten er omtrent den samme i forhold til totallengden. Den største forskjellen er vel taklinjen, hvor bakerste del er mer rett, og begynner å falle lenger fremme (siden de slipper å lage plass til FWD mekanismen). Hekken skrår også markert mer innover.

Jeg ser mange oppfatter biler som penere når de har stor grill og mindre fallende tak, med markert knekk  over bakluken. Jeg er usikker på om det vil holde seg.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

lirekassa

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. mars 2019, klokken 10:55
Sitat fra: Tellus på fredag 15. mars 2019, klokken 09:19
Var redd for at den ble seende slik ut. Det er tydeligvis umulig å lage en pen SUV/CUV bil som også er tilstrekkelig aerodynamisk. Tesla vektlegger igjen kun aero og det er jo helt greit, men bilen er skikkelig stygg dessverre.

Neppe noen Model Y for mitt vedkommende i hvert fall.

Synd de ikke vil forsøke å lage en pen bil med 10% dårligere effektivitet.

Hvis du vil ha det kan du vel bare kjøpe Jaguaren? ;)

Jeg synes det er topp at ihvertfall ett selskap legger maks vekt på aerodynamikk. Det er nok andre som blåser i det.

Enig.

Sikkerhet og aerodynamikk trumfer design for min del. Innvendig design og funksjonalitet er også langt viktigere enn det utvendige. Jeg synes Y virker litt mindre 'typete' enn de tre foregående modellene, og blir en skikkelig god familiebil.

Håpet får være at flere aktører kommer på banen i samme segment med pris som matcher, og med produksjonsvolum som viser at de mener alvor.

Diravi

Bilnorge.no har fått tak i dette bildet som viser arkitekturen på Model Y. Plattformen er vel omtrent prikk lik Model 3, og det ser ut omtrent som jeg trodde, at de må ha fått plass til føtter på rad 3 i bakkant av det dekslet som skjuler batteristyringen, fordi det skråner ned bakerst.

Bildet indikerer også at det vil være noe i nærheten av akseptabel høyde fra sitteputen på rad 3 og opp til glasset i bakluken. Sikkert ikke fullgod høyde, og rygglenet fremstår ganske vinklet bakover på pressebildene, men de får det til.

Videre - og kanskje mer interessant - ligger det an til et godt utnyttbart bagasjeromsvolum bak rad 3. Model Y har vel den samme brønnen i gulvet bak bakakselen som Model 3, og har åpenbart også en vesentlig dypere frunk. Så her blir tydeligvis plass til en del bagasje selv med alle tre seteradene i bruk.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

lirekassa

Det bildet ligger også på hjemmesiden deres, Diravi, under safety:

https://www.tesla.com/modely

Diravi

Sitat fra: lirekassa på fredag 15. mars 2019, klokken 12:03
Det bildet ligger også på hjemmesiden deres, Diravi, under safety:

https://www.tesla.com/modely

Du har rett - jeg så det ikke der i morges da jeg var inne i syvtiden. :-)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

najtrox

Ser ut som chromedelete ikke blir like nødvendig lenger da de endelig har fått fjernet chromen rundt vinduene :D

Maximus

#39
Sitat fra: lirekassa på fredag 15. mars 2019, klokken 11:59
Jeg synes Y virker litt mindre 'typete' enn de tre foregående modellene, og blir en skikkelig god familiebil.

Sitter igjen med samme følelsen etter å ha sett presentasjonen fra i natt. Det er noe hverdagslig, og da mener jeg det i en positiv betydning, over uttrykket til bilen som helt sikkert vil gjøre den populær hos mange.

Den første virkelige mainstream elbilmodellen?


daktari

Jeg ville hatt enda mer bagasje på bekostning av rekkevidde. Som vi ser bruker X 10-15% mindre enn I-PACE og e-tron.i praksis blir dette 3-4 mil hvis rekkevidde er 30. 27 mot 30. Kan leve med det. Ikke noe vits å komme frem hvis man ikke har med seg det man trenger.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 15. mars 2019, klokken 16:49
Ikke noe vits å komme frem hvis man ikke har med seg det man trenger.
Ikke vits i å ha med seg det man trenger hvis man ikke kommer frem heller :P vil du ha høyere forbruk og mere plass er det jo bare å slenge på en takboks.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på fredag 15. mars 2019, klokken 17:01
Sitat fra: daktari på fredag 15. mars 2019, klokken 16:49
Ikke noe vits å komme frem hvis man ikke har med seg det man trenger.
Ikke vits i å ha med seg det man trenger hvis man ikke kommer frem heller :P vil du ha høyere forbruk og mere plass er det jo bare å slenge på en takboks.
Må jo ha takboks uansett, skal jo ha med ski!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

02jan

Hadde et håp om en vanlig stasjonsvogn, basert på model 3 plattform.
Litt  bakkeklaring og takrails, på bekostning av aerodynamikken.

Kunne fint klart meg med praktisk elbil , med 20 mil ( re'ell) rekkevidde, med ytre mål som octavia.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Diravi

#44
Sitat fra: daktari på fredag 15. mars 2019, klokken 19:11
Sitat fra: turfsurf på fredag 15. mars 2019, klokken 17:01
Sitat fra: daktari på fredag 15. mars 2019, klokken 16:49
Ikke noe vits å komme frem hvis man ikke har med seg det man trenger.
Ikke vits i å ha med seg det man trenger hvis man ikke kommer frem heller :P vil du ha høyere forbruk og mere plass er det jo bare å slenge på en takboks.
Må jo ha takboks uansett, skal jo ha med ski!

Herre Jemini hva folk skal ha med seg av alt mulig!  8)

Men seterad 2 er tredelt, så kanskje kan du legge ned den midterste seteryggen for skiene.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA