Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)

Startet av Woffser, onsdag 13. mars 2019, klokken 22:52

« forrige - neste »

RJK

#60
Sitat fra: Påsan på søndag 24. mai 2020, klokken 12:32
Sitat fra: Duc916 på lørdag 02. mai 2020, klokken 22:07
SNIP
Har sett litt nærmere på dette, og har nå satt på "vindu" som undervalg i "EV" delen av lading / forvarming.  Det kan se ut som om den da lar "vindu" stå på også etter at "forvarmingsperioden" er ferdig, dvs. tidspunkt for turstart har inntruffet, og en har tatt ut ladekabelen.  Er fortsatt ikke logisk, men hvis det er det som skal til for at den skal starte med både "fot" og "vindu" etter lading, så ok...
Takk for at du fant ut av dette, det samme har irritert meg relativt heftig.. ;)

En annen ting jeg legger godt merke til som jeg anser som et problem er at det skrangler forferdelig i setebeltestrammerne foran, og det er spesielt irriterende da de er i ørehøyde.
Dørene som knirket og skranglet i takt med musikk etc fikset jeg ved å etterisolere dem, men beltestrammerne har jeg ingen løsning på. De slutter å skrangle om jeg "aktiverer" dem ved  nappe i beltet, så må ha noe med autostrammefunksjonen å gjøre. Da virker det litt mørkt med DIY løsning sånn umiddelbart. Aldri hatt slikt problem i andre biler.
Noen andre med samme problem, evt løsning?

Takk for info om AC, det skal testes ut. Irriterer litt det der.

Skrangling ved setestrammere har jeg ikke opplevd, men så bruker jeg slike "puter" man fester rundt beltene, delvis for looks, men og fordi kort overkropp gjør at belter normalt sett gnager meg i halsen over tid. Med en slik "pute", så ligger den akkurat perfekt til å hindre det problemet jeg har.

Kan tenkes at disse også hindrer problemet du merker, å "oppstå". Altså, problemet kan være der, men blir ikke aktivert pga polstringen som hindrer beltet å treffe hardt på, og også fungerer som lyddemper.

Har disse sammen med rattrekk i samme farge (tofarget sort og brunt) og litt annet småstash i samme farge. Alene hadde det sikkert sett teit ut, men sammen, så fungerer det veldig greit...

https://www.ebay.com/itm/Car-BROWN-Shoulder-Pads-Leather-for-323i-320d-F30-F31-E46-Seat-Belt-Cover-2PCS/254187148109?epid=2121841868&hash=item3b2ebc134d:g:MvoAAOSwnbZYGs0S
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

stvjfp1

#61
Sitat fra: stvjfp1 på søndag 24. mai 2020, klokken 21:17
AC med lyd:
Har ikke brukt AC  så langt jeg kan huske. Men når jeg prøvde den nå, var det fryktelig mye lyd. Se og hør: https://photos.app.goo.gl/XYHQJUPHxXmpjeMu6

Kun min bil?

Oppdatering, det viser seg at det er lekkasje knyttet til AC, men trykktester hos verksted var på reperasjon, så jeg må inn igjen om 14 dager.

Ny oppdatering, bytte av o-ring, og det var det.

Kjetil1986

Sitat fra: stvjfp1 på fredag 05. juni 2020, klokken 09:10
Sitat fra: stvjfp1 på søndag 24. mai 2020, klokken 21:17
AC med lyd:
Har ikke brukt AC  så langt jeg kan huske. Men når jeg prøvde den nå, var det fryktelig mye lyd. Se og hør: https://photos.app.goo.gl/XYHQJUPHxXmpjeMu6

Kun min bil?

Oppdatering, det viser seg at det er lekkasje knyttet til AC, men trykktester hos verksted var på reperasjon, så jeg må inn igjen om 14 dager.

Høres ut som ca. samme lyder som jeg hadde i min ioniq.
De fant ut at det var lekkasje i AC kompressoren. Ble byttet på garanti selvfølgelig. 1 1/2 times jobb. Spurte for moro skyld hva kostnaden på jobben var: 30 000,- Kjekt med garanti ja  :D
Model 3 long range 2021

Powerflux

Sitat fra: Kjetil1986 på fredag 05. juni 2020, klokken 20:17Spurte for moro skyld hva kostnaden på jobben var: 30 000,- Kjekt med garanti ja  :D
In house kost hos dem er nok i en HELT annen liga vil jeg tro.....
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Kamuflars

Jeg sliter også med skrangling i begge beltestrammerne foran. Dukker typisk opp rundt 70 km/t, og forsvinner midlertidig hvis jeg tar på heisemekanismen, men temmelig irriterende. Har hørt om mange Kona-eiere som har dette problemet, men har ikke hørt om noen som har fått det løst helt.

Eller er de eneste problemene mine etter 13 mnd og bare 6000 km at aktuatoren i ladeluka sluttet å virke, samt at det var en dårlig kontakt i hovedstrømbryteren i sikringspanelet i kupeen som ga en feilmelding.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

RJK

Har bilen inne til service i dag, men fikk ikke ut bilen. Hadde meldt fra om en klunkelyd som kommer når jeg reduserer farten, spesielt i lave hastigheter. Var slik jeg trodde at det var en kjent feil som dekkes av garanti.

De må ifølge verkstedet snu motoren 180o rundt og skifte oljer/smøre opp, men rekker ikke gjøre det før neste torsdag. Dessverre hadde jeg planlagt ferietur med bilen fra lørdag og ut neste uke, så spurte om det kunne vente til jeg var tilbake.

Lyden var såpass på min bil at de ikke turde la meg kjøre videre med bilen før det er fikset, så jeg spurte hva vi kunne gjøre med det, om det hadde vært mulig å disponere en annen bil i mellomtiden. Det skulle gå helt fint, men må vente til de får tilbake en annen Kona i morgen.

Det er en løsning jeg er veldig fornøyd med, så kudos til Mobile Ensjø for den.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Cydonia

Jeg har de samme klunkelyder på min 2018-modell. Var veldig svake i starten så la ikke spesielt merke til lyden. Verkstedet prøvde å "snu" motoren nylig, uten at dette hjalp. (Skal ha vært løsningen i et annet tilfelle.) Har ikke fått kjøreforbud. Neste steg er nå at bilen skal inn for nærmere analyse med lydopptak, før det avgjøres om motoren eventuelt byttes. Dette er visst i samråd med HN.
Hyundai KONA electric 2018

RJK

Sitat fra: Cydonia på fredag 03. juli 2020, klokken 08:59
Jeg har de samme klunkelyder på min 2018-modell. Var veldig svake i starten så la ikke spesielt merke til lyden. Verkstedet prøvde å "snu" motoren nylig, uten at dette hjalp. (Skal ha vært løsningen i et annet tilfelle.) Har ikke fått kjøreforbud. Neste steg er nå at bilen skal inn for nærmere analyse med lydopptak, før det avgjøres om motoren eventuelt byttes. Dette er visst i samråd med HN.

Ja, tenker dette bare er en workaround, men om det holder problemet unna ettpar år og så får jeg ny motor senere, så utsetter det et for tidlig skifte av motoren. Så lenge man passer på så det ikke skjer værre ting. så tror jeg ikke det er veldig problematisk.

Og siden det skjedde så tidlig, vil jeg/vi fort se om det de gjør fungerer i lengre tid eller bare varte kort tid likevel, og motoren er uansett dekket av garantien i mellomtiden.

Er inneforstått og fortrolig med at den sikkert må byttes senere uansett, men det vil sikkert da skje innen garantitiden siden det skjedde så raskt med min. Og holder det så lenge at garantien går ut før noe skjer, så var fiksen vellykket, og jeg eller neste eier kan sikkert kjøre den enda noen år til før rust eventuelt gjør den moden for utskiftning/kondemnering.

Og da, om jeg fremdeles eier bilen selv, så har jeg kanskje 64 kWh batteri til "Grid Power", som selvsagt plukkes ut før bilen leveres til skraphandleren. Om jeg ikke kan benytte batteriene selv, er det sikkert mulig å selge for godt over vrakpanten uansett.

Kanskje er det da lettere å få til en konvertering av en ice-bil med drivlinjekomponentene fra denne, selv om det betyr at jeg må kjøpe "ny" elmotor. Det er uansett ikke den dyreste komponenten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Cydonia

Fikk byttet fremdriftsmotor denne uken. Når er det ikke noe mer tikkelyd/klunkelyd. Skal ha vært en produksjonsfeil på traction motor. Bilen fungerte helt fint, men lyden var litt irriterende og etterhvert også hørbar under vanlig kjøring. Bilen har ellers vært helt feilfri siden august 2018. Fortsatt veldig fornøyd med Kona.

Sitat fra: Cydonia på fredag 03. juli 2020, klokken 08:59
Jeg har de samme klunkelyder på min 2018-modell. Var veldig svake i starten så la ikke spesielt merke til lyden. Verkstedet prøvde å "snu" motoren nylig, uten at dette hjalp. (Skal ha vært løsningen i et annet tilfelle.) Har ikke fått kjøreforbud. Neste steg er nå at bilen skal inn for nærmere analyse med lydopptak, før det avgjøres om motoren eventuelt byttes. Dette er visst i samråd med HN.
Hyundai KONA electric 2018

Lurvine

Nybakt Kona-eier lurer på mye forskjellig... Men først og fremst;

Hvilken funksjon har CCS (starte bilen uten å trykke på bremsen) og ON (trykk en gang til på Power uten å trykke på bremsen)?
Boka forklarer hva som skjer med bilen, men jeg skjønner ikke når dette skulle vært hensiktsmessig for meg?
Hyundai Kona 2020 (Tsjekkisk) Blue ceramic aka Chrystal 💎
VW e-up (aka Snowflake)

Oslo

RJK

Sitat fra: Lurvine på lørdag 01. august 2020, klokken 12:25
Nybakt Kona-eier lurer på mye forskjellig... Men først og fremst;

Hvilken funksjon har CCS (starte bilen uten å trykke på bremsen) og ON (trykk en gang til på Power uten å trykke på bremsen)?
Boka forklarer hva som skjer med bilen, men jeg skjønner ikke når dette skulle vært hensiktsmessig for meg?

Mulig du roter med begrepene her, for instruksjonsboka refererer til ACC (så ikke hva den er forkortelse for) for den funksjonen du beskriver, men må ikke foveksles med ACC (Automatic Cruise Control), mens CCS er ladesystemet (ladekontakt og ladeplugg).

ACC gjør at du kan starte belysning etc, uten å starte motoren. Dog, dette er sjeldent noe hensikt i, fordi du bruker 12V-batteriet og ikke hovedbatteriet. Da er det bedre å starte bilen, og heller bruke hvilemodus. Da brukes hovedbatteriet.

Men en praktisk bruk som nevnes, er ved tauing. Da står det spesifikt at denne skal aktiveres. Dog, ikke noe man har veldig god bruk for til vanlig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lurvine

Takk for svar, det var selvfølgelig ikke CCS jeg mente 😂 boken kaller den Acc uten å skrive hva det står for, bare at modiet låser opp rattet, og neste trinn ON er vel det som starter det elektriske anlegget på 12 v batteriet. Men ved tauing er det kjekt å vite om.


Sitat fra: RJK på lørdag 01. august 2020, klokken 17:11
Sitat fra: Lurvine på lørdag 01. august 2020, klokken 12:25
Nybakt Kona-eier lurer på mye forskjellig... Men først og fremst;

Hvilken funksjon har CCS (starte bilen uten å trykke på bremsen) og ON (trykk en gang til på Power uten å trykke på bremsen)?
Boka forklarer hva som skjer med bilen, men jeg skjønner ikke når dette skulle vært hensiktsmessig for meg?

Mulig du roter med begrepene her, for instruksjonsboka refererer til ACC (så ikke hva den er forkortelse for) for den funksjonen du beskriver, men må ikke foveksles med ACC (Automatic Cruise Control), mens CCS er ladesystemet (ladekontakt og ladeplugg).

ACC gjør at du kan starte belysning etc, uten å starte motoren. Dog, dette er sjeldent noe hensikt i, fordi du bruker 12V-batteriet og ikke hovedbatteriet. Da er det bedre å starte bilen, og heller bruke hvilemodus. Da brukes hovedbatteriet.

Men en praktisk bruk som nevnes, er ved tauing. Da står det spesifikt at denne skal aktiveres. Dog, ikke noe man har veldig god bruk for til vanlig.
Hyundai Kona 2020 (Tsjekkisk) Blue ceramic aka Chrystal 💎
VW e-up (aka Snowflake)

Oslo

TB

#72
Acc er fra gammelt av en posisjon på tenningslåsen.

Det betyr Accessories, dvs ofte radio, lys og vifte.

Har forstått 12V batteri på Kona ikke kan levere strøm spesielt lenge i denne modus. Hovedbatteri er ikke innkoblet og forsyner dermed ikke bil med strøm.

PS, det med å taue i ACC posisjon gir sikker mulighet for lys, bremselys, blink lys og viskere. Men, bremsekraft forsterker og ABS vil neppe fungere? Men, nyttig ved feil på hoved batteri, slik at bil ikke kan startes normalt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på lørdag 01. august 2020, klokken 23:47
Acc er fra gammelt av en posisjon på tenningslåsen.

Det betyr Accessories, dvs ofte radio, lys og vifte.

Har forstått 12V batteri på Kona ikke kan levere strøm spesielt lenge i denne modus. Hovedbatteri er ikke innkoblet og forsyner dermed ikke bil med strøm.

PS, det med å taue i ACC posisjon gir sikker mulighet for lys, bremselys, blink lys og viskere. Men, bremsekraft forsterker og ABS vil neppe fungere? Men, nyttig ved feil på hoved batteri, slik at bil ikke kan startes normalt.

Selvsagt. Det burde jeg husket... :)

Nå tror jeg ikke ABS og bremsekraftforsterker er vesentlig, siden manualen og sier at man ikke bør taue med fremhjul i bakken, men bruke tralle under bakhjulene som ikke løftes av tauebil. De anbefaler helst å heve hele bilen på flatvogn. Tenker det rett og slett er for å kunne ha på lys, som du nevner. Mulig det også er fordi trallen trenger at hjulene ruller fritt.

Dersom man ikke har tauebil i nærhetn til å bruke, så skal altså bil settes i N og bilen settes i ACC, og at man bees å bruke ekstra kraft ved bremsing, siden bremsekraftforsterkeren ikke er i bruk nå.

Se gjerne manualen fra inndeling 6-21, side 458.

https://issuu.com/hyundainorway/docs/kona_ev
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lurvine

Da må den nok settes i ON da i Acc kun låser opp rattet og i ON (ikke start) starter det elektriske anlegget. Altså to trykk uten bremsen inn.



Sitat fra: RJK på søndag 02. august 2020, klokken 00:11
Sitat fra: TB på lørdag 01. august 2020, klokken 23:47
Acc er fra gammelt av en posisjon på tenningslåsen.

Det betyr Accessories, dvs ofte radio, lys og vifte.

Har forstått 12V batteri på Kona ikke kan levere strøm spesielt lenge i denne modus. Hovedbatteri er ikke innkoblet og forsyner dermed ikke bil med strøm.

PS, det med å taue i ACC posisjon gir sikker mulighet for lys, bremselys, blink lys og viskere. Men, bremsekraft forsterker og ABS vil neppe fungere? Men, nyttig ved feil på hoved batteri, slik at bil ikke kan startes normalt.

Selvsagt. Det burde jeg husket... :)

Nå tror jeg ikke ABS og bremsekraftforsterker er vesentlig, siden manualen og sier at man ikke bør taue med fremhjul i bakken, men bruke tralle under bakhjulene som ikke løftes av tauebil. De anbefaler helst å heve hele bilen på flatvogn. Tenker det rett og slett er for å kunne ha på lys, som du nevner. Mulig det også er fordi trallen trenger at hjulene ruller fritt.

Dersom man ikke har tauebil i nærhetn til å bruke, så skal altså bil settes i N og bilen settes i ACC, og at man bees å bruke ekstra kraft ved bremsing, siden bremsekraftforsterkeren ikke er i bruk nå.

Se gjerne manualen fra inndeling 6-21, side 458.

https://issuu.com/hyundainorway/docs/kona_ev
Hyundai Kona 2020 (Tsjekkisk) Blue ceramic aka Chrystal 💎
VW e-up (aka Snowflake)

Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA