Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)

Startet av Woffser, onsdag 13. mars 2019, klokken 22:52

« forrige - neste »

TB

Har merket at kupélys i baksete ikke virker. Lys fremme og i bagasjerommet lyser, men lyset i baksete lyser ikke.
Forsøkt å trykke på knappen, men like mørkt. Ikke noen spesiell innstilling for å slå på dette lyset regner jeg med?
Har ikke sjekket pæren, redd for å knekke dekselet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Sitat fra: TB på søndag 13. oktober 2019, klokken 20:01
Har merket at kupélys i baksete ikke virker. Lys fremme og i bagasjerommet lyser, men lyset i baksete lyser ikke.
Forsøkt å trykke på knappen, men like mørkt. Ikke noen spesiell innstilling for å slå på dette lyset regner jeg med?
Har ikke sjekket pæren, redd for å knekke dekselet.

Svarer meg selv. Var innom Hyundai idag. Viste seg at å være enkel forklaring - pæren i lampen var defekt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Hankvonskogen

Er det noen som har eller har hatt trøbbel med stadig flatt startbatteri?
Det har skjedd meg 6-7 ganger. Forhandler har hatt bilen inne til sjekk flere ganger uten å finne feil.
I mai fikk jeg endelig et nytt startbatteri, og det batteriet har fungerte utmerket helt til i forrige uke.
Min forhandler har ingen andre kunder med et slikt problem, så frykter at jeg går en slitsom tid i møte med mange telefoner til bergningshjelp/starthjelp. Hvis noen andre har opplevd problemer med startbatteriet, og kanskje funnet en løsning så hadde jeg satt stor pris på å få vite noe om det. Vurderer nå å kjøpe et trådløst voltmeter som kan varsle meg når startbatteriet går tomt, som f.eks en GPS peiler som varsler spenningsreduksjon.

Litt om problemet: Batteri har vært flatt selv etter 30 min. kjøring og 2 timers parkering. 30 min kjøring burde ha normalt sett ha vært nok til å lade opp igjen et svakt batteri. Det at funksjonen Saver+ også er aktivert burde ikke ha ført til flatt batteri i løpet av 2 timer. Jeg har forstått det slik at Saver+ skal lade startbatteriet ved hjelp av "kjørebatteriet", dette skjer kun i 20 min. før denne funksjonen kuttes, den gjentas maks 10 ganger. Så i løpet av 2 timer så burde så absolutt ikke min Kona ha vært utladet. I et annet tilfelle sto bilen i garasjen over helga, den ene gangen la jeg merke til at det lyste i Hyundailogoen i front, stusset veldig på hvorfor. Det var Saver+ funksjonen som ladet startbatteriet, men den gangen var jeg ikke klar over hverken hva som var i ferd med å skje, ei heller denne funksjonen.

Fortsetter dette problemet så kan jeg ikke anbefale flerkoneri. Hun andre kona mi tør rett og slett ikke å bruke min elektriske Kona, siden den er såpass uberegnelig og humørsyk. Skulle heller sett at starbatteriet på kona mi av og til var flatt, og heller hatt en elektrisk Kona som fungerte  ;)

--
hank

tolapet

Det krever en skikkelig feilsøking. Ett amperemeter på utgangen av batteriet, og sjekke strømtrekket.
Er der noe, så ut med en og en sikring, og da vil en forhåpentligvis finne ut av hvilken krets/utstyr som er synderen. Eller en "kretstester" fra biltema;https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/elektroniske-testinstrumenter/kretstester-2000023374


En annen sak, holder du bremsen inne når du "stopper" motoren/bilen.
Lykke til

Hankvonskogen

Sitat fra: tolapet på fredag 29. november 2019, klokken 00:03
En annen sak, holder du bremsen inne når du "stopper" motoren/bilen.

Godt spørsmål! Normalt sett så tror jeg nok at jeg har slipt opp bremsepedalen i det jeg skrur av bilen.
Kanskje jeg bør sjekke hva som skjer med batteriet om jeg kutter strømmen i det bremsen er inne.

Takk for tipsene :-)

TB

Sitat fra: Hankvonskogen på torsdag 28. november 2019, klokken 23:04
Vurderer nå å kjøpe et trådløst voltmeter som kan varsle meg når startbatteriet går tomt, som f.eks en GPS peiler som varsler spenningsreduksjon.
Tips kan være OVMS, den har avlesning av 12 V spenning. Det skal være støtte for Kona, likt som e-Niro slik eg har forstått.

Ulempen er at OVMS også bruker strøm fra 12 V batteriet - dvs. om denne blir montert kan forhandler legge skylden på denne.

Et annet tips kan være å benytte en spenningslogger med minne, eksempel:
https://no.rs-online.com/web/p/data-loggers/1799537?cm_mmc=NO-PLA-DS3A-_-google-_-CSS_NO_NO_Test_And_Measurement-_-Data_Acquisition_And_Logging%7CData_Loggers-_-PRODUCT_GROUP&matchtype=&pla-391763997986&gclid=CjwKCAiA_f3uBRAmEiwAzPuaM701mtuSOyx4thQ8YgOXCw4LVL_plKr0oRnxAweEseVa-9O5_CQKFhoC3b8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tolapet

Brukermanualen kan jo være ett greit sted å starte... 8)

TorT

Sitat fra: Hankvonskogen på torsdag 28. november 2019, klokken 23:04
Er det noen som har eller har hatt trøbbel med stadig flatt startbatteri?
Det har skjedd meg 6-7 ganger. Forhandler har hatt bilen inne til sjekk flere ganger uten å finne feil.

--
hank

Jeg har aldri hatt problemer med startbatteriet, og jeg fikk min bil som en av de første. Slutten av august 2018.

Men av og til, i forbindelse med start, får jeg opp melding i et lite sekund om at batterisaverfunksjonen har vært i bruk. Husker ikke nøyaktig ordlyd. Kommer opp, kanskje 2 ganger en uke, eller 1 gang i måneden. Helt umulig å spå når.
Spiller ingen rolle om jeg har vært tilkoblet lading, eller bare parkert.

Har du sett denne meldingen i det hele tatt?

Hankvonskogen

Kan ikke huske å ha sett noe ang. Saverfunksjonen i senere tid.
Men blir jeg sittende i bilen i ca. 1 min etter at den har blitt skrudd av, så får jeg følgende melding "Advarsel om batteriutladning. Bruk systemet med motoren påslått". Flere som får den meldinga?

Min Kona ble også hentet ut i samme periode, tror det var 20. august, så våres biler er nok i samme serie/batch.

Roy Aasen

Det er fordi at du ikke har åpnet døren enda. Først når du åpner døren er bilen slått etter at du har slått den av🙂...

Hankvonskogen

Det stemmer godt med min erfaring også. Siden du også får dette varslet så er det vel korrekt at det kommer opp.

frodem

Har fått to feil i displayet.
FCA og Langlys assist. Har hatt bilen på service og der sier de at kameraet oppe ved tak-speil er defekt/må byttes. Men de hadde ikke deler og må vente på de.
Det kunne de ikke gi meg noen tidspunkt på ankommende deler, redd det kan ta tid i disse tider. Andre som har fått denne feilen?

Duc916

#57
Hei.
Har en 2019 Kona kjørt omlag 42' km med den, og er ok fornøyd med den.
Den var på service for noen måneder siden, og da forsvant navigasjonen.  Muligens glemt å sette inn memorybrikken.  Uansett, ikke noe stort problem, får de til å fikse det på neste service.

Derimot, så er det en ting som irriterer: Den husker ikke posisjonen på luftspjeldene / dysene.
Etter overnight lading, så kommer den opp med kun "fot" posisjon på dysene.
Selv om jeg satt den ifra meg med både "fot" og "vindu".
Så hver morgen så må jeg inn å trykke inn "vindu" i tillegg.
Det virker som om den gjør en form for reset ifm overnight ladingen (?)
Har hatt biler i 40 år +, og aldri hatt en bil som ikke husker posisjonen på luftdysene.
Noen andre som opplever det samme ?  Og ja, har gjort RTFM, men fant ikke umiddelbart noe som omtalte dette... 
Har sett litt nærmere på dette, og har nå satt på "vindu" som undervalg i "EV" delen av lading / forvarming.  Det kan se ut som om den da lar "vindu" stå på også etter at "forvarmingsperioden" er ferdig, dvs. tidspunkt for turstart har inntruffet, og en har tatt ut ladekabelen.  Er fortsatt ikke logisk, men hvis det er det som skal til for at den skal starte med både "fot" og "vindu" etter lading, så ok...

Påsan

Sitat fra: Duc916 på lørdag 02. mai 2020, klokken 22:07
Hei.
Har en 2019 Kona kjørt omlag 42' km med den, og er ok fornøyd med den.
Den var på service for noen måneder siden, og da forsvant navigasjonen.  Muligens glemt å sette inn memorybrikken.  Uansett, ikke noe stort problem, får de til å fikse det på neste service.

Derimot, så er det en ting som irriterer: Den husker ikke posisjonen på luftspjeldene / dysene.
Etter overnight lading, så kommer den opp med kun "fot" posisjon på dysene.
Selv om jeg satt den ifra meg med både "fot" og "vindu".
Så hver morgen så må jeg inn å trykke inn "vindu" i tillegg.
Det virker som om den gjør en form for reset ifm overnight ladingen (?)
Har hatt biler i 40 år +, og aldri hatt en bil som ikke husker posisjonen på luftdysene.
Noen andre som opplever det samme ?  Og ja, har gjort RTFM, men fant ikke umiddelbart noe som omtalte dette... 
Har sett litt nærmere på dette, og har nå satt på "vindu" som undervalg i "EV" delen av lading / forvarming.  Det kan se ut som om den da lar "vindu" stå på også etter at "forvarmingsperioden" er ferdig, dvs. tidspunkt for turstart har inntruffet, og en har tatt ut ladekabelen.  Er fortsatt ikke logisk, men hvis det er det som skal til for at den skal starte med både "fot" og "vindu" etter lading, så ok...
Takk for at du fant ut av dette, det samme har irritert meg relativt heftig.. ;)

En annen ting jeg legger godt merke til som jeg anser som et problem er at det skrangler forferdelig i setebeltestrammerne foran, og det er spesielt irriterende da de er i ørehøyde.
Dørene som knirket og skranglet i takt med musikk etc fikset jeg ved å etterisolere dem, men beltestrammerne har jeg ingen løsning på. De slutter å skrangle om jeg "aktiverer" dem ved  nappe i beltet, så må ha noe med autostrammefunksjonen å gjøre. Da virker det litt mørkt med DIY løsning sånn umiddelbart. Aldri hatt slikt problem i andre biler.
Noen andre med samme problem, evt løsning?

stvjfp1

AC med lyd:
Har ikke brukt AC  så langt jeg kan huske. Men når jeg prøvde den nå, var det fryktelig mye lyd. Se og hør: https://photos.app.goo.gl/XYHQJUPHxXmpjeMu6

Kun min bil?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA