Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)

Startet av Woffser, onsdag 13. mars 2019, klokken 22:52

« forrige - neste »

Woffser

Var hos forhandler i dag og hadde noen spørsmål.
Men fikk ikke svar.....
( Tydingen kun en pers. hos den forhandleren som vet hva han prater om. De jeg snakket med denne gangen var som store ??? og henviste til "Best du leverer inn bilen for en sjekk" )
Hyggelige folk, men jeg var ikke ute etter nye venner....

Så jeg spør her:
Har noen her opplevd:

1.
Etter og ha stått i garasje en natt så skraper "bremsene" veldig. På lik linje med bremseklosser som ikke har hvert brukt på en stund. De fysiske bremsene skal vel ikke slå inn før en bremser hardt.
Eller er det så at de brukes i starten frem til at batteriet er blitt varmt så det kan motta lading.? (Batteriet var kun 60% fullt forøvrig)

2.
Den knirker a'la "gammel foring knirk" på de første stoppene ved lyskryss o.l.
Det gir seg utover dagen, men en ny bil skal da ikke låte slik.?

3.
Låse bilen ved å bruke knappen på døra virker kun innimellom.
Når den ikke virker så gir bilen fra seg 3 pip og døra er fremdeles oppe.
Da må jeg låse med bryteren på nøkkelen.

4.
Forward  Collision-Avoidance Assist  (FCA/FCW)
Når skal denne virke.? 
Senest i dag holde jeg på å smelle inn i baken på en bil foran da den stoppet brått.
I etterkant prøve jeg å provosere den til å bremse i kontrollerte former uten å lykkes.
Den var satt til "Normal", jeg justerte den til "Early" uten virkning.
( Den er derimot flink til å varsle at den ikke virker når det kommer snø og slaps på den. )
Jeg leser kap 5 (Side 49 til 75) i manualen og mener at det ikke er brukerfeil her. ?!

Noen gode råd på de 4 punktene her.?

stvjfp1

Ikke opplevd noen av de tre første punktene, her hadde jeg tatt det opp med forhandler, men da med noen på verkstedsdelen, selgere er selgere...
Punkt 4 har jeg ikke testet, hvordan testet du det kontrollert?

Johannes.

PS: Du vet at du har lagt ut samme innlegg 9 ganger på Facebook gruppa?


Woffser

#2
Til PS.
Oh crap... Får feilmelding . Trodde ikke det ble lastet opp.. ^^

"Det har oppstått et problem. Vi jobber med å få det rettet så raskt som mulig."

Til Kontrollerte former.
Jo en "frivillig" kompis var fotgjenger.  ( Kjapp kar forresten :) )
Og vi brukte ei pappplate som vegg.
Den lever ikke nå (papplaten) for å si det sånn.

trykkertor

Sitat fra: Woffser på onsdag 13. mars 2019, klokken 22:52

1.
Etter og ha stått i garasje en natt så skraper "bremsene" veldig. På lik linje med bremseklosser som ikke har hvert brukt på en stund. De fysiske bremsene skal vel ikke slå inn før en bremser hardt.
Eller er det så at de brukes i starten frem til at batteriet er blitt varmt så det kan motta lading.? (Batteriet var kun 60% fullt forøvrig)

2.
Den knirker a'la "gammel foring knirk" på de første stoppene ved lyskryss o.l.
Det gir seg utover dagen, men en ny bil skal da ikke låte slik.?

3.
Låse bilen ved å bruke knappen på døra virker kun innimellom.
Når den ikke virker så gir bilen fra seg 3 pip og døra er fremdeles oppe.
Da må jeg låse med bryteren på nøkkelen.

4.
Forward  Collision-Avoidance Assist  (FCA/FCW)
Når skal denne virke.? 
Senest i dag holde jeg på å smelle inn i baken på en bil foran da den stoppet brått.
I etterkant prøve jeg å provosere den til å bremse i kontrollerte former uten å lykkes.
Den var satt til "Normal", jeg justerte den til "Early" uten virkning.
( Den er derimot flink til å varsle at den ikke virker når det kommer snø og slaps på den. )
Jeg leser kap 5 (Side 49 til 75) i manualen og mener at det ikke er brukerfeil her. ?!

Noen gode råd på de 4 punktene her.?

1. Har det vært fuktig, eller du har vasket bilen, kommer overflaterust hurtig på bremseskivene. Da høres bremsene meget grove ut. Det er riktig som du skriver at skivebremsene ikke slår inn før en faktisk bremser en god del. Ellers bremser den kun på regen, selv ved kaldt batteri.

Løsning. Kjør i minst 80km/t. Sjekk at du ikke har noen biler bak deg.
Mens du kjører i 80km/t, legg inn Nøytral-gir. Da blir overhodet ikke noe regen brukt. Bremse opp kraftig og bestemt.
Kraftig, fordi da får du også aktivert bakbremsene som tar noe senere.
Et par slike, og skivene bør være rimelig blanke, og ingen ulyder.


2. Denne knirken skal du ikke ha. Bil inn, og de bør smøre opp noen foringer som ikke har tilstrekkelig smøring.
(Har selv hatt en annen bil av annet merke som hadde dette fenomenet, da den var rimelig ny.)

3. Her høres det ut som at bilen din "tror" nøkkelen fortsatt ligger inne i bilen. Den nekter deg å låse med knappen på døren, fordi den vil ikke at du skal låse deg ute av bilen.
Hvor er nøkkelen på deg når det skjer?
Selv har jeg alltid nøkkelen i høyre bukselomme foran, og har ingen problemer med å alltid få låst bilen via døren sin knapp, på første forsøk.
Bare som en test, legg nøkkelen en eller to meterunna bilen, og prøv igjen. Hvis det alltid funker da, virker det til å være en eller annen oversensitiv sensor som tror nøkkelen fortsatt er inne i bilen når du har den i lommen.

Og bare en siste sjekk. Du har husket å skru av bilens powerknapp før du steg ut??

4. Forward Collision Avoidance har grepet inn 1 gang for meg.
Var i rundkjøring, og jeg snisset bakenden på en bil. Følte selv jeg hadde full kontroll på en knapp luke, men bilen høgg i bremsen. Satte da mitt system til "late" og har aldri merket noe til den siden.
Jeg vet ikke om papp er godt nok med hensyn til masse for å få testet systemet.


Anbefaler likevel at du leverer inn bilen for å få sjekket punktene. Men punkt 1 bør være rimelig grei å fikse selv via oppbremsing.

Einride

Sitat fra: Woffser på onsdag 13. mars 2019, klokken 22:52
4.
Forward  Collision-Avoidance Assist  (FCA/FCW)
Når skal denne virke.? 
Senest i dag holde jeg på å smelle inn i baken på en bil foran da den stoppet brått.
I etterkant prøve jeg å provosere den til å bremse i kontrollerte former uten å lykkes.
Den var satt til "Normal", jeg justerte den til "Early" uten virkning.

Denne har varsla eit par gonger hos meg, ein gang ved vanlig køkjøring der bilen foran bremsa opp ganske kraftig. Eg fekk berre eit pipande varsel, eg bremsa ned sjølv (bilen foran var ikkje så veldig nærme at det var snakk om bråbrems). Ein annan gong trigga den når eg tok igjen ein buss som holdt på å stoppe i ei busslomme. Då peip det voldsomt i bilen til tross for at bussen ikkje låg i feltet foran meg.

Bilen bremsa ikkje sjølv i nokon av desse tilfella, og har ikkje tenkt å prøve ut om den faktisk bremser sjølv med det første :)

Eg har ikkje endra på innstillingane for denne funksjonen, men antar at den står på "Normal" som standard.

Håkon77

Bremseskivene er av dårlig kvalitet og ruster over natten. Jeg kjører daglige oppbremsinger fra 100km/t, full tråkk på pedalen, og har ikke brukt regen siden høsten kom, men likefullt er det umulig å unngå at skivene bak ruster opp. Jeg spurte hos forhandler om det gikk å justere så bakbremsene tok tidligere sånn at de ble aktivert mer, men det går ikke. Men 4-5 harde oppbremsinger fra motorveisfart til null holder ikke så da.er.det bare å anta at levetid på bakbremsene er 2år dvs frem til neste PKK. Forhandler skylder på salt så da må man ta regningen selv. Ja takk til trommelbremser bak på neste bil. Bilen jeg byttet inn Huyndaien med gikk 150.000km på ett sett bremseklosser og skiver...
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

trykkertor

Har observert det samme.
Jeg har jevnlig oppbremsing fra 80km/t og kraftig ned med bilen rullende i bratt nedoverbakke og Nøytral gir = ingen regen.
Likevel ser bremseskivene bak ikke særlig bra ut.
Så det blir som du skriver, standard skifte av bremser ved hver PKK.

Myrvang

Bilen jeg tok ut og overførte til min svigermor døde. Har stått på verksted i 6 uker uten at de aner hva som er feil med den. De bestiller noen deler fra Korea innimellom, men de får ikke liv i den. Nå vurderes det å forøke å heve kjøpet.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Limodriver

Sitat fra: Myrvang på torsdag 21. mars 2019, klokken 10:28
Bilen jeg tok ut og overførte til min svigermor døde. Har stått på verksted i 6 uker uten at de aner hva som er feil med den. De bestiller noen deler fra Korea innimellom, men de får ikke liv i den. Nå vurderes det å forøke å heve kjøpet.

Nå er det enda godt det var bilen som døde og ikke svigermor. Svigermødre kan en takk og pris ikke få omlevert.....

Vil det ikke være et poeng å kreve omlevering heller enn heving av kjøpet dersom svigermor fremdeles har et ønske om å ha Kona i live? Ved heving av kjøpet vil svigermor måtte skaffe seg en annen bil, tilsvarende elbil er det jo pr nå betydelig ventetid på.

Limodriver

Det virker som skivene leveres ferdigrustet på både Kona og eNiro. Begge bilene er i jevnlig bruk og selv med bevisste oppbremsinger uten regenerering klarer jeg ikke å få alle skivene fri for rust.

Det kan virke som det er et misforhold mellom bestandighet mot rust på skivene og hvor mye bremsene benyttes ved normal kjøring. Dette må være en feilutrustning fra fabrikantens side som eier ikke kan belastes. Ved sammenligning av skiver på andre biler jeg har som brukes mye mindre enn Kona og eNiro ruster skivene i langt mindre grad. Dersom denne bilen står stille i dager eller uker er det mindre rust på skivene enn det blir over natten på Kona/eNiro.

tuono

Jeg kan ikke skjønne den problematikken med rust på skiver. Samme tema var oppe i Ioniq-tråden i starten. Kjørte 35 000 km med den jeg hadde. Aldri noe unormalt å se på skivene. Har nå kjørt 10 000 km med Kona. Ingenting unormalt å se. Var akkurat ute og tok meg en sigg imens jeg sammenlignet skivene mot en iPace, en Citroen C4, en Mazda 6 og en eller annen Suzuki. Det er saltede veier her, masse snø/slaps og såvidt plussgrader. Skivene var tilnærmet identiske med hensyn til små prikker med rust rundt skivene. Unntaket var skivene bak på en forholdsvis ny Transporter. Men bakbremsene på de bilene er notoriske.

Thomas Parsli

Sitat fra: tuono på onsdag 27. mars 2019, klokken 14:06
Jeg kan ikke skjønne den problematikken med rust på skiver.

Det avhenger av hvor du bor, hvor du kjører, hvordan du kjører og ikke minst om bilen står i oppvarmet garasje.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

tuono

Ok.....
Da kjører jeg riktig, kjører til de riktige stedene, kjører riktig til disse stedene....men har ikke oppvarmet garasje. Man kan vel ikke få alt her i verden.

Og du Limodriver (aka Plysjdyret)... Ta deg sammen!

Limodriver

#13
Da jeg la om til sommerhjul tok jeg av bremescaliper og bremseklosser for å gjøre rent og smøre opp. På de indre bremseklossene foran har bremsebelegget sprukket i hele sin lengde, den ene klossen er det til og med revet av en del av bremsebelegget. Noen som har erfart tilsvarende?

Du kan ikke vise dette vedlegget.IMG_3541[1][/attach]


overter

Har sett det samme på en annen type elbil, Renault Zoe. Men det var etter 4 år og 130000km.
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA