Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fersk e-golfeier - generelle spørsmål

Startet av olegus, onsdag 13. mars 2019, klokken 14:26

« forrige - neste »

olegus

Hei,

Har nylig kvittet meg med fosilbilen og hoppet over på el-bil toget :)

Har hatt bilen i ca en uke, og har noen spørsmål..
Bilen er en 2019 model (reg i november 2018) visstnok importert fra tyskland.

Rekkevidde: Jeg kunne sikkert lest meg opp litt på dette på forhånd men må si jeg er rimelig skuffet, bilen ble annonsert med intill 300 km rekkevidde, når den sto i hallen der jeg kjøpte bilen fullladet så sa bilen 200 km i rekkevidde, fikk kjørt ca 135 km før den var tom. Har ladet den noen ganger nå og jeg får stadig mindre rekkevidde ut av full "tank". Idag sto det 115 km på full tank, altså det er omtrent 1/3 av rekkevidde de oppgir.
Er dette helt vanlig eller har jeg kjøpt katta i sekken?

Lys assistent (Dynamisk headlight control): Skal være dynamisk lys assistent som skrur fjernlys av/på, dette har fungert engang, den skrudde av lyset når jeg møtte en bil men skrudde aldri fjernlyset på igjen. Siden har den ikke fungert, må manuelt skru det på selv for å få på fjernlys. noen tips?

Har også forsøkt å oppdatere kartet i bilen via delt internett fra telefonen, den kommer til 100 % så skjer det ingenting, plutselig får jeg beskjed om at bilen ikke har nett, noen andre som opplever det samme problemet?


Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

#3
Fjernlysassistent virker over 60 km/t og når det ikke er veilys (virker allikevel på motorvei med lys i midten) eller når det ikke er lys ute til høyre som kan misforstås som billys.

Legger ved min setting:

Dynamisk lys assistent - På
Dynamiske adaptive lys - På
Innkoblingstid - Tidlig
Automatiske kjørelys i regn - På
Komfortblinking - På
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

olegus

Takk for gode svar.

Når det gjelder rekkevidde og hva folk skriver om hvordan bilen er når det virkelig blir kaldt gjør meg oppriktig bekymret....
Testet bilen fra Rælingen til Svinesund idag, kjørte hele veien på en tank, gikk over i eco modus(50 km) når jeg var 10 minutter unna og være fremme. Er forsåvidt det lengste jeg kommer til å kjøre bilen, men dersom vi snakker 10-15 minus så må jeg lade på vei ne dog hjem igjen, ikke veldig imponert.

Når det gjelder lys assistenten så har jeg kun et ord å komme med: Elendig.

Amatøren

Ja, rekkevidden er ikke den beste.

På de kaldeste dagene med nedbør har jeg måttet lade underveis mellom Asker og Nordby Shoppingcenter.

Normalt går det greit.

Det er jo en "gammel" bil med tanke på rekkevidde, men det finnes værre. Har kjørt både til hytten (22,5 mil hver vei) og tur retur Stavanger. Jeg er veldig fornøyd med bilen, men venter selvfølgelig på I.D. serien.

Når det gjelder mine lys synes jeg det er de beste jeg har hatt.

Kraftige LED lys som svinger med veien og fjernlyset justerer seg så jeg ikke blender møtende trafikk eller bilen foran. Kan dermed kjøre med fjernlys hele tiden.

Blender der bilene er. Området rundt lyses opp med fjernlyset. Gull verdt synes jeg.

Har hatt datteren min bak meg i mørket med den andre e-Golfen, hvor hun kjørte med fjernlys på.

Blendet meg ikke, men sidene for bilen jeg kjørte ble fin opplys og noe i nærområdet fremover. Syntes jeg hadde bedre oversikt over grøften i nærområdet. Dermed er ikke dynamiske fjernlys nyttige for bare bilen som har de, men også bilen foran.

Kan du ha andre fjernlys enn de jeg har?

De vi har var tilleggsvalg. De er ikke bare av og på, men splitter lyskjeglen som justerer seg etter hvor møtende trafikk er. Eller bilen(e) foran også, selvfølgelig.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Råde

#6
Sitat fra: olegus på torsdag 14. mars 2019, klokken 17:31
Takk for gode svar.

Når det gjelder rekkevidde og hva folk skriver om hvordan bilen er når det virkelig blir kaldt gjør meg oppriktig bekymret....
Testet bilen fra Rælingen til Svinesund idag, kjørte hele veien på en tank, gikk over i eco modus(50 km) når jeg var 10 minutter unna og være fremme. Er forsåvidt det lengste jeg kommer til å kjøre bilen, men dersom vi snakker 10-15 minus så må jeg lade på vei ne dog hjem igjen, ikke veldig imponert.

Når det gjelder lys assistenten så har jeg kun et ord å komme med: Elendig.
Jeg mistenker litt at din oppnådde rekkevidde på 135km ikke var ved kjøring i ett strekk? Rælingen-Svinesund er motorvei og det suger strøm over 90km/t. Kulde seff også.

Når du har mange stopp kan du egentlig slutte å regne rekkevidde og heller se på prosent batteri igjen (dette lærer du etter hvert).

Rekkevidde er et begrep som kun er interessant ved langkjøring. Jeg har veteran eGolf og klarer med et nødskrik 10 mil i ett stekk i komboen motorvei og landevei med 600 høydemeter, eller samme strekke på motorvei. Men ved kjøring i nærområdet vinterstid litt hit og litt dit med kald bil imellom - maks halvparten
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA