Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mobilholder?

Startet av mariusse, onsdag 04. oktober 2023, klokken 12:37

« forrige - neste »

mariusse

Skal bytte til Android og da forsvinner Carplay så jeg får vel skaffe meg en holder til mobilen. Er det noen som har erfaring og kan anbefale en god en?

Edit: Det blir en Flip 5, om det skulle ha noe å si.

1Ampera

Du trenger ikke holder, når du kobler telefon til bilen,kan du starte android auto, betjener alt fra skjermen. Har samme tlf i min i4.
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

RJK

Har jo Android auto, usikker på om bil støtter Wireless kobling til AA.

Men en egen holder kan jo være greit for å ha en ekstra skjerm, spesielt om man av og til kjører både Google maps og bilens innebygde NAV, da ikke alle disse er like gode.

Har ikke testet denne selv, og den er litt dyr, men her har du en som virker heftig, og som at på til tar Z-fold om du tenker å gå opp senere!

Ser ut som den har "automatic clamping". Kult, men fordyrende, men ser jo heftig ut.

https://www.ebay.com/itm/304922859294?hash=item46fed1971e:g:3XMAAOSwmUhkUq0A&amdata=enc%3AAQAIAAABANHJKBbJX3%2ByWyT%2B7aZrMASpWalZQI8i8UBebKXLZCpj0m%2F2QhJOxi2xL7k4772YPpzJ7Oe7K4aX99q9X1wedV9Nl6DzOGMR%2F%2FhFocGLYuVWpdI5Uj2Z9nm4qD8BIP%2FbeK7p5q%2BZlWGvQCHtKTAFYRaSkH9ijypH30rBOYhIrrUIUxISzY2R6LIDAc8qbwAC3j0ZaBlXglxzOCeF4POAJ4rpF2MvSDz%2Bgexm6bWNgqN2hFRIa609K%2FcPeFidmvevj6KTw%2BfFBRfC09IqoCUtI6HKsrKBN0Nm2KGUHS49B0n9DIVaeRqsZRC3VQbAo6GaHB3ib1GOti6TPVHr%2B2hHBPk%3D%7Ctkp%3ABk9SR_yBzarfYg

Kan velge å montere den via luftinntaksgitter eller sugekopp mot vindu eller dashboard, og fleksibel plassering. Kan kjøpes med eller uten lader til 12V-uttaket.

Er noen billigere varianter som kommer opp som alternativer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mariusse

!

Er det virkelig Android Auto i i3?? Ja, da er det kanskje ingen sak. Må vel skaffe kabel fra gammel og stor USB-plugg til USB-C, jeg da.

Takk for link, RJK. Skal ta en titt!

RJK

Rask sjekk, så ser det ut til å funke mot AA med nyere OS (Minst Android 10). Men Android 9 måtte man tidligere laste inn via apk (alternativ innstallering), men mange av linkene indikerte at man må ha en eller annen "oversetter" i mellom, men det er vel for å lure bilen til å jobbe mot Wireless AA.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mariusse

Sitat fra: RJK på onsdag 04. oktober 2023, klokken 17:17Rask sjekk, så ser det ut til å funke mot AA med nyere OS (Minst Android 10). Men Android 9 måtte man tidligere laste inn via apk (alternativ innstallering), men mange av linkene indikerte at man må ha en eller annen "oversetter" i mellom, men det er vel for å lure bilen til å jobbe mot Wireless AA.
hm
Det viste seg være USB-C-plugg i bilen så jeg fikk testet med kabelen som fulgte med. Åpnet Android Auto oppsettet på telefonen og det står koble til USB - kobler til, men det skjer ingenting. Må Carplay kobles vekk først mon tro? Eller funker det bare med USB-A-plugg?

RJK

Det kan hende de kun er den ene pluggen i bilen som funker.

Det skal være minst en som er merket som data eller noe slikt, og en (eller flere) som bare er for strøm. Kan hende den som er USB-C bare er strøm, men det bør nesten du eller noen andre med "bimmer i3" verifisere/avkrefte.

Ellers skal vel ikke det være noe forskjell på hva pluggene kan føre med seg av date, bare strømmengde og hastighet.

Har bare kjørt gammel i3 via Hertzbilpool.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Har benyttet Brodit Proclip feste for mange biler og mobiltelefoner, de henger godt - ikke sugekopp montering.
Det blir ingen skruehull i bilen ved montering.

Se: https://thandel.no/brodit-guides

Disse to deler skal passe til i3, og Samsung Galaxy Z Flip5:
Varenr.: 855007 skal passe til i3 18-22 modell
Varenr.: 711042 Passiv hållare med kulled, Bredd: 70-83 mm, Tjocklek: 2-10 mm.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

mariusse

Sitat fra: TB på onsdag 04. oktober 2023, klokken 19:53Har benyttet Brodit Proclip feste for mange biler og mobiltelefoner, de henger godt - ikke sugekopp montering.
Det blir ingen skruehull i bilen ved montering.

Se: https://thandel.no/brodit-guides

Disse to deler skal passe til i3, og Samsung Galaxy Z Flip5:
Varenr.: 855007 skal passe til i3 18-22 modell
Varenr.: 711042 Passiv hållare med kulled, Bredd: 70-83 mm, Tjocklek: 2-10 mm.
Takker! Jeg begynner å bli mer og mer sikker på at Android Auto ikke finnes i i3'en, så da må det bli en holder av noe slag. De der så ut som kvalitetsgreier. Dyrt som f***, men  ;D

TB

Om Android Auto finnes i BMW i3 eller ikke kan jeg ikke svare på. Pussig om det ikke finnes?

Brodit er god kvalitet, har benyttet dem siden 2007, helt annen kvalitet enn billig Kina holdere. Passer perfekt til bilen, enkel montering, løsner ikke i første sving. Men, kan fint demonteres om ønskelig.

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: mariusse på onsdag 04. oktober 2023, klokken 21:52
Sitat fra: TB på onsdag 04. oktober 2023, klokken 19:53Har benyttet Brodit Proclip feste for mange biler og mobiltelefoner, de henger godt - ikke sugekopp montering.
Det blir ingen skruehull i bilen ved montering.

Se: https://thandel.no/brodit-guides

Disse to deler skal passe til i3, og Samsung Galaxy Z Flip5:
Varenr.: 855007 skal passe til i3 18-22 modell
Varenr.: 711042 Passiv hållare med kulled, Bredd: 70-83 mm, Tjocklek: 2-10 mm.
Takker! Jeg begynner å bli mer og mer sikker på at Android Auto ikke finnes i i3'en, så da må det bli en holder av noe slag. De der så ut som kvalitetsgreier. Dyrt som f***, men  ;D
Sikkert greit om du uansett må koble telefonen med kabel til bilen for å få AA til å fungere.

Men om bilen ikke har det, vil løsningen jeg foreslo over, eller en av de billigere alternativene de foreslår, ihvertfall gi deg trådløs lading over QI-protokollen.

Musikk og telefontilknytning for telefon fra bilen, vil uansett fungere via Bluetooth, og da er det sabla kjekt å slippe og knote med kabel for å lade telefonen, og bare legge den mot laderen og den "låser" telefonen fast for deg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mariusse

Det er ikke AA i i3, så det må bli mobilholder.

Siden det koster med de Brodit-modulene så tenkte jeg det var greit å være sikker. Mailet de og spurte hva som ville passe Flip5 best og fikk dette til svar:
SitatVi har tyvärr inte gjort någon modellanpassad hållare till Flip-telefonerna.
Och vi har heller aldrig testat om det fungerar i våra justerbara hållare.
Du kan ju testa någon av våra justerbara hållare och se om det fungerar när telefonen är "Unfolded". Men jag vågar inte lova något.
Vet ikke om jeg er klar for å gamble ~800 kroner på at det passer siden det er 100% ubrukelig om det ikke sitter.

Tenke tenke...

moonbuggy

Du spør om android auto. Finnes ikke i i3. Carplay kan aktiveres ikke android auto.
Det finnes løsninger med ekstra "boks", men det koster (altfor mye) https://integratedautomotive.co.uk/product/bmw-i3-nbt-evo-2016-onwards-id4-id5-id6-carplay-and-android-auto-retrofit-kit/

TB

Sist gang jeg var innom tHandel hadde de en utstilling av de mest solgte varianter i Professor Birkelands vei 26b, OSLO.

Så lenge som dimensjoner er riktig skal det passe og sitter godt fast.

Ved netthandel har en også alltid mulighet til å returnere. Risiko er dermed ikke stor.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA