Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Karakterkort - Elbil på vinterstid

Startet av Motorwatt, tirsdag 12. mars 2019, klokken 16:27

« forrige - neste »

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Har ikke DB+. Hva er elektriske varmere? Forvarming?

Hvorfor får BMW 10, Tesla 8 og Jaguar 7? Er jo store forskjeller på hvordan de styres og hvor fleksible de er.

Øyvind.h

Tesla bør vel få litt trekk for manglende tidsbestemt forvarming uten tredjeparts app. Samt div løsninger som ikke er ideelle for vinter.
Og parkeringsensorer som tilsynelatende blir lettere slått ut av snø/is enn hva jeg er vant med fra andre biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jalla

Sitat fra: gr på tirsdag 12. mars 2019, klokken 20:06
Har ikke DB+. Hva er elektriske varmere? Forvarming?

Hvorfor får BMW 10, Tesla 8 og Jaguar 7? Er jo store forskjeller på hvordan de styres og hvor fleksible de er.
Hvor leser du egentlig. BMW får INGEN 10 i den tabellen som jeg ser.

Motorwatt

Sitat fra: gr på tirsdag 12. mars 2019, klokken 20:06
Har ikke DB+. Hva er elektriske varmere? Forvarming?

Hvorfor får BMW 10, Tesla 8 og Jaguar 7? Er jo store forskjeller på hvordan de styres og hvor fleksible de er.
Tror du har sett på vekt-tallene?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorgenM

Leste hele testen før idag, men nå har den blitt DB+ ja. Det ble vel en populær artikkel :)

For meg er fremkommelighet viktigere enn alt annet i vintertesten så da er det betryggende å se at Jaguar scorer fullt på det :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

geear

Ja si det, får skylde på mobilen, men ni da, samme sak egentlig. Greit at Tesla mangler tidsstyring, men Kia og Hyundai har 9ere uten å ha appstyring engang. Har begge deler og vet veldig godt hvilken forvarming jeg foretrekker.

Elbil fundamentalist

Hmm. Kollisjon sikkerhet er ikke med i tabellen. Synes det er litt underlig st den aller aller aller viktigste elbilegensskapen er forvarming. Dobbelt så viktig som alt annet som rekkevidde faktisk...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

xyzzy

Sitat fra: gr på tirsdag 12. mars 2019, klokken 20:06
Har ikke DB+. Hva er elektriske varmere? Forvarming?

Hvorfor får BMW 10, Tesla 8 og Jaguar 7? Er jo store forskjeller på hvordan de styres og hvor fleksible de er.

Elektriske varmere er vel varmen i sete, ratt, speil og vinduer: " Hvor gode de elektriske varmerne i sete, ratt, speil og vinduer fungerer er også testet." Det står ikke så mye om hver enkelt bil, så f.eks. hvorfor Jaguar får 7 og BMW 9 på elektriske varmere vites ikke. Ei heller hvilket utstyr som er med - eks om Jaguar har med vinterpakken og varme i for- og evt. baksetene.

Når det gjelder oppvarming med app og tidsstyring er det vel "ja takk, begge deler" som gjelder. For dem som pendler hver dag er det vel tidsstyring som gjelder, mens for et mer uregelmessig kjøremønster slik jeg har selv er app langt viktigere.

cra

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 12. mars 2019, klokken 21:56
Kollisjon sikkerhet er ikke med i tabellen.

Det er vel ikke relevant når man snakker om "vinteregenskaper", selv om kollisjon/utforkjøring kanskje er mer sansynlig på vinterføre. Synes det er greit at de holder det utenfor.

Sitat fra: xyzzy på onsdag 13. mars 2019, klokken 11:57
Når det gjelder oppvarming med app og tidsstyring er det vel "ja takk, begge deler" som gjelder. For dem som pendler hver dag er det vel tidsstyring som gjelder, mens for et mer uregelmessig kjøremønster slik jeg har selv er app langt viktigere.

Definitivt "ja takk, begge deler", men som "sporadisk pendler" ønsker jeg meg timer satt fra app slik som på leafen. Da kan jeg stille inn timer med god margin kvelden i forvegen, og slippe å ha tidligere vekking bare for å sette på varming i god nok tid. Jeg vet det blir varmt inni bilen på få minutter, men det er altså de-icing som er hovedformålet med forvarming for min del, og da er det ikke nok med noen minutter.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA