Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Detailing og vasketråden!

Startet av TRM, tirsdag 12. mars 2019, klokken 12:36

« forrige - neste »

hemi

#150
Jeg vasker såpass ofte nå at det sjelden er behov for avfetting, det og at reloaden bare er noen uker gammel.

Om vintern er det jo noe helt annet.

Har utstyr stående klart, bare å rulle ut slange og sånn, det tar jo endel tid.

Luftblåsern er faktisk det som sparer meg for mest tid, for tørking med mikrofiber i kriker og kroker er tidkrevende.

I pollen sesongen nå fikk bilen minimum en spylings hver 2-3 dag, og kontaktvask behov.

Men, kan jo hende jeg glemmer tiden, eller ikke legger til ryddeprosess, får prøve ta det med stoppeklokke i dag ;)


hawK

Du bruker nok mer tid enn du tror, men det er jo så koselig og moro - føles dermed som kun 15min :D

hemi

hahaha, ja kanskje, men skeptisk :p

Får ny sort bil til uka... "yay"

Kjøpe seg arbeid er det noe som heter.

Usikker på om den får voks eller bare noe med sio2 på toppen, full ceramic blir det ikke.

RuneW

Sitat fra: hawK på tirsdag 14. mai 2019, klokken 12:00
Sitat fra: RuneW på tirsdag 14. mai 2019, klokken 11:38
Min konklusjon er at det er minst like mange forskjellige meninger som mennesker som skriver her  :laugh:

Bilpleiefaget er tungt, og veldig mange meninger.
Men de som skriver her nå er stort sett enig i fremgangsmåten virker det som, det pirkes bare på enkelte steg/metoder, og det er litt sånn det alltid er :)

Vel, enkelte steg og rekkefølgen kan være litt kritiske?

F.eks. er det en her som høytrykkspyler bilen først og legger skum på våt bil. Andre legger skum på tørr bil. I følge "kurslederen" min var det et viktig punkt at skummet ble lagt på tørr bil, men kanskje det egentlig er omvendt. Det blir jo mer enn antydet at han kom med feilinformasjon for å lage jobb til seg selv i etterkant...  ::)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

hawK

Sitat fra: RuneW på tirsdag 14. mai 2019, klokken 13:45
Sitat fra: hawK på tirsdag 14. mai 2019, klokken 12:00
Sitat fra: RuneW på tirsdag 14. mai 2019, klokken 11:38
Min konklusjon er at det er minst like mange forskjellige meninger som mennesker som skriver her  :laugh:

Bilpleiefaget er tungt, og veldig mange meninger.
Men de som skriver her nå er stort sett enig i fremgangsmåten virker det som, det pirkes bare på enkelte steg/metoder, og det er litt sånn det alltid er :)

Vel, enkelte steg og rekkefølgen kan være litt kritiske?

F.eks. er det en her som høytrykkspyler bilen først og legger skum på våt bil. Andre legger skum på tørr bil. I følge "kurslederen" min var det et viktig punkt at skummet ble lagt på tørr bil, men kanskje det egentlig er omvendt. Det blir jo mer enn antydet at han kom med feilinformasjon for å lage jobb til seg selv i etterkant...  ::)

Har ikke hørt argumentet ved å spyle av bilen før man skummer den ned, så kan ikke si om dette er "feil", men jeg har aldri gjort det selv.
Om du gjør det, så tror jeg ikke det er noen krise heller ;)

Eneste jeg vet at skal legges på tørr bil er Prickbort - men argumentet har jeg ikke :laugh:

hemi

Jeg lar bilen ofte tørke en stund etter å ha spylt første gangen, før skumkanon... om det er riktig vites ikke, min begrunnelse er at det som ikke går med første spylings har ekstra nytte av skum/såpe etterpå.

Pleier gjøre det på jobb stortsett, så passer bra med litt inn & ut mellom telefoner og tasting.

Klykken

#156
Start alltid med avfetting, hvis det er likevel er intensjonen, og på tørr bil så slipper du at kjemien "vannes ut". Skum over denne igjen (hvis man har skumkanon/lanse) for så å spyle av.

Er bilen gjennomskitten kan det være lønt å skylle først riktignok. Skylle i ordets rette betydning, altså med lavt trykk for ikke å sandblåse bilen. Men vanlig "kjøring på vei" så er man mest lønt med å ta avfetting på først, skumlegge (hvis man har utstyr for dette) og så spyle av restene. Avfetting og skum gjør at skitten renner av, og det du spyler av er små partikler og såpe. Altså minimalt med dritt som dyttes langs sidene på bilen.

EDIT:
Merker at dette er kanskje litt fanatisk tilnærming til bilstell kanskje, men man sparer seg for litt unødig slit i ettertid. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Thomas Parsli

Sitat fra: RuneW på tirsdag 14. mai 2019, klokken 11:38
Min konklusjon er at det er minst like mange forskjellige meninger som mennesker som skriver her  :laugh:

Jeg tror de fleste er enige i grunnprinsippene, skiten skal av bilen -ikke gnis inn i lakken :)

For min del er det helt ok å spyle, skumme, spyle, håndvaske med to bøtter, spyle og så tørke.
Det koster minimalt (hundrelapper i utstyr) og tar ikke lang tid.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Klykken

Enig med Parsli - generell vask er bedre enn ingenting. Og så lenge man selv er fornøyd er det godt nok.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jejl

Sitat fra: GOS på tirsdag 14. mai 2019, klokken 12:26
Sitat fra: hemi på tirsdag 14. mai 2019, klokken 11:31

Alt dette tar.. 15-20 min max.


Hører stadig vekk folk si noe slikt.

Da har nok jeg brukt 1 - 1/2 t. Så jeg er mektig imponert over de som klarer dette på 15-20 min
Jeg tok tiden sist på mine biler, og jeg brukte 55 minutt på to biler, målt fra jeg gikk ut døra til jeg var inne igjen.

olavxxx

Jeg har keramisk behandlet bilen min først to ganger, deretter har jeg polert den.
Så den er VELDIG lettvasket, ofte er det nok å spraye skum på den, så vente litt og spraye av.

Noen ganger må det mer til, da foretrekker jeg faktisk å bruke en snill avfetting fremfor å gni...
Tenker at jeg da heller sliter litt på voksen og kommer ned mot keramisk forsegling, enn at jeg begynner å gni på lakken mens det er inngrodd.

Så tar jeg heller en rask voks igjen de gangene jeg har avfettet, det kan man jo forsåvidt gjøre for hånd også. Model 3 er en såpass liten bil å polere at det går ganske fort, taket er jo glass osv :P

Vasker som regel ca ukentlig, tar da også inni karmer osv.

hemi

tok tiden på meg selv, 15-20 min var det ikke nei.. ;D

olavxxx

Sitat fra: hemi på tirsdag 14. mai 2019, klokken 22:21
tok tiden på meg selv, 15-20 min var det ikke nei.. ;D
He he, tiden går fort når man har det moro.
Jeg kan anbefale alle å lakkforsegle/vokse inni dørkarmer, innsiden av panser i bakkant mot rute og kantene ytterst, vokse i karmene bak ved bakluke og oppover mot hengsler osv.

Vanlige folk bør kanskje ikke trå til mer keramisk forsegling på egnehånd, men man kan betale noen for å gjøre det. Er viktig at bilen er bra preppet først, så man ikke låser inne swirls osv. I tillegg er det ganske farlig for hud og øyne, så man bør vite litt hva man gjør på. Bilen må også herde før den da tas i eller får støv / regn på seg..

Men alle kan jo forsegle med slike "hybrid"-produkter, de varer gjerne 1+ år hvis man ikke avfetter ofte. Så kan man jo vokse oppå den igjen for ekstra levetid/shine.

trykkertor

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 14. mai 2019, klokken 21:14
Jeg har keramisk behandlet bilen min først to ganger, deretter har jeg polert den.
Så den er VELDIG lettvasket, ofte er det nok å spraye skum på den, så vente litt og spraye av.
Når du skriver polert, etter keramisk behandling. Tenker du da egentlig på voksing eller annen type LSP?
For i mine øre høres det ellers ut som at polering vil fjerne noe av den keramiske forseglingen.

Model 3 må være den letteste bilen jeg har hatt å vaske. Så mye glass, så mye lange linjer, så lite sort plastikk-trim. Selv om den er større enn de forrige bilene vi har hatt, går det langt hurtigere å vaske den bare ut i fra form og fasong.

olavxxx

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 14. mai 2019, klokken 23:40
Sitat fra: olavxxx på tirsdag 14. mai 2019, klokken 21:14
Jeg har keramisk behandlet bilen min først to ganger, deretter har jeg polert den.
Så den er VELDIG lettvasket, ofte er det nok å spraye skum på den, så vente litt og spraye av.
Når du skriver polert, etter keramisk behandling. Tenker du da egentlig på voksing eller annen type LSP?
For i mine øre høres det ellers ut som at polering vil fjerne noe av den keramiske forseglingen.

Model 3 må være den letteste bilen jeg har hatt å vaske. Så mye glass, så mye lange linjer, så lite sort plastikk-trim. Selv om den er større enn de forrige bilene vi har hatt, går det langt hurtigere å vaske den bare ut i fra form og fasong.
Keramisk behandling er da den typen som er her: https://bilpleiekongen.no/produkt/ipo-new-ultimate-coat-2-0-complete-kit/

Jeg vokset den for hånd et par uker etterpå. Første uken etter jeg tok keramisk på, vasket jeg ikke (for å slite mindre), så avfettet jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA