Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Detailing og vasketråden!

Startet av TRM, tirsdag 12. mars 2019, klokken 12:36

« forrige - neste »

ElbilJohn

Hvordan er trunken å lukke? Går det greit å lukke den uten å ta oppå lokket?

Frykter det vil bli en del microriper på panseret når frunken skal lukkes. På min nåværende bil kan jeg la tyngdekraften lukke panseret, og trives godt med det.
Tesla Model 3, 2019, LR, AWD, AP, red multi-coat, 18 Aero

NoAmericano

Synes trunken er helt grei å lukke. Får nok kraft uten å ta oppå lokket.
Frunken derimot synes jeg det virker som man må bruke unødvendig mye kraft. Frykter nesten å lage bulk i panseret i prosessen.

Handyman

Sitat fra: Mulig elbilkjøper på tirsdag 26. mars 2019, klokken 21:29
Hvordan er trunken å lukke? Går det greit å lukke den uten å ta oppå lokket?

Frykter det vil bli en del microriper på panseret når frunken skal lukkes. På min nåværende bil kan jeg la tyngdekraften lukke panseret, og trives godt med det.
Frunken må trykkes ned. Jo saktere jo mindre kraft må man bruke.
Trunken kan slenges igjen (ved hjelp av grep på innsiden), når man har lært seg teknikken.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

GL1

Sitat fra: NoAmericano på tirsdag 26. mars 2019, klokken 21:32
Synes trunken er helt grei å lukke. Får nok kraft uten å ta oppå lokket.
Frunken derimot synes jeg det virker som man må bruke unødvendig mye kraft. Frykter nesten å lage bulk i panseret i prosessen.
Enig med Handyman.

Jeg fikk i dag demonstrert riktig lukking av frunk. Og ved å presse forsiktig ned vil aktuatoren i låsen "hjelpe til" med lukkingen. Bruk en håndflate på hver side av Tesla-logoen
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

olavxxx

Sitat fra: Mulig elbilkjøper på tirsdag 26. mars 2019, klokken 21:29
Hvordan er trunken å lukke? Går det greit å lukke den uten å ta oppå lokket?

Frykter det vil bli en del microriper på panseret når frunken skal lukkes. På min nåværende bil kan jeg la tyngdekraften lukke panseret, og trives godt med det.
Anbefaler forsegling av lakken, enten hybrid eller keramisk.
Er mulig å gjøre selv hvis du har godt lys/garasje.

Toalmar

Sitat fra: Handyman på tirsdag 26. mars 2019, klokken 22:12
Frunken må trykkes ned. Jo saktere jo mindre kraft må man bruke.
Har syntes frunk har vært utrolig vanskelig. Skal teste med å gjøre det saktere.
og med å trykke på hver side av logoen....
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

olavxxx

#96
Ved bytting til vinterhjul har jeg fra før av lagt 2 lag keramisk forsegling og 1 lagg hybridforsegling på vinterhjulene.
Så tok jeg også 1 lag keramisk og 1 lag hybrid på caliperne.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Hele bilen ble også keramisk forseglet, rakk bare 1 lag, men tenker å ta 1 lag til kanskje kommende helg.
Unntak var lyktene, de tok jeg 3 lag på.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Forseglet også de ekte karbondekslene jeg kjøpte fra rpmtesla, de er da matt ekte karbon (med matt "klarlakk").
Det gjorde de litt mørkere, men det var egnetlig bare pent.


Så gikk jeg å kjøpte pizza i dag, men jeg har ikke bilde av pizzaen, derfor bilde av 3 Performance med vinterhjul.

trykkertor

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 26. mars 2019, klokken 22:35
Ved bytting til vinterhjul har jeg fra før av lagt 2 lag keramisk forsegling og 1 lagg hybridforsegling på vinterhjulene.
Så tok jeg også 1 lag keramisk og 1 lag hybrid på caliperne.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Her har du et godt bildet av E-merket på lykten.
Er en del som lurer på om de har "Amerikanske"-lykter, og tar bilder av lyset på en vegg. Skjønner ikke hvorfor de gjør det, når de simpelthen kan se på lyktens godkjenning om den er E-merket eller ikke.
Poste gjerne dette bildet i trådene for "Har jeg USA-lykter?"

Klykken

Litt mørkt, men skimter merkingen langs nedre kant.
Ellers ser det ut til at du har utført meget godt arbeid. Vakker bil! :D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

democomputer

Med fare for å tråkke på tærne til de som har dette som hobby:

Jeg er ikke interessert i å bruke tid på vedlikehold, jeg er ikke interessert i  vedlikehold som "bare" går på utseende, jeg er derimot villig til å bruke penger hvis det sparer meg tid. Hva er beste strategi?

K

Klykken

Vask bilen godt, tørk, gni på en god voks (f.eks fusso https://bilnerden.no/fusso-coat-12-months-dark) i syltynt lag på alt av lakk (dørkarmer også), buff med et par loddne lofrie microfiber-kluter. Så har du en bil som er vannavstøtende i 6-12 måneder til den nette sum av ca 400kr. Skitt fester seg ikke så godt, og vedlikehold vil bli en del lettere. Gjentas en gang i året. Ellers vaskes bilen jevnlig  mellom den årlige voksingen.

Unngå bruk av vaskeautomat så har du holdbarhet i voksen også.

Evt driter du i hele opplegget, kjører med skitten bil helt til du skal selge. Lever bilen til en detailer, få den shinet opp så godt det lar seg gjøre, og selg uten særlig tap pga dårlig stelt bil. Hvis nå ikke rusten tar den, og hvis ikke skitten skaper trøbbel med bilen ellers (elektronikk, sensorer etc er ikke særlig glad i mye skitt).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

GRS

#101
Da har bilen vært til grunding vask og sjekk. Som forventet endel "feil" i lakken fra polering hos Tesla, og selvsagt også etter 5000 km på salt, grus og dritt. ::) Selvsagt noen som har dradd poser eller jakke langs siden også. >:(

Lakken er bra (finish), men myk som jeg var klar over. Virker som den er skikkelig herdet. Veldig usikker på coating...heller mot en mellomløsning. Er ikke noe polerings-fyr, så vil vel egentlig bare ha det lettvint og sørge for at dritten ikke setter seg så godt.

Plan: Swisswax + Autoglym Carbon shield. Det er en 1K coating ettersom jeg har forstått...Noen med erfaringer? Noe sterkere ceramic-greier på felgene. Vil ha bilen inn til sjekk/etterbehandling årlig, og regner med den da holder seg noenlunde ok. :)

Du kan ikke vise dette vedlegget.
TM3P sort/sort

krister461

Beklager off topic, men er det ph turbin i 20'' jeg ser?

GRS

TM3P sort/sort

Randeboy

Sitat fra: GRS på onsdag 27. mars 2019, klokken 12:02
Da har bilen vært til grunding vask og sjekk. Som forventet endel "feil" i lakken fra polering hos Tesla, og selvsagt også etter 5000 km på salt, grus og dritt. ::) Selvsagt noen som har dradd poser eller jakke langs siden også. >:(

Lakken er bra (finish), men myk som jeg var klar over. Virker som den er skikkelig herdet. Veldig usikker på coating...heller mot en mellomløsning. Er ikke noe polerings-fyr, så vil vel egentlig bare ha det lettvint og sørge for at dritten ikke setter seg så godt.

Plan: Swisswax + Autoglym Carbon shield. Det er en 1K coating ettersom jeg har forstått...Noen med erfaringer? Noe sterkere ceramic-greier på felgene. Vil ha bilen inn til sjekk/etterbehandling årlig, og regner med den da holder seg noenlunde ok. :)


Lag deg en bruker på detailersclub. Der får du hjelp til alt hva du måtte lure på. Er flere av landets og et par av de beste i Europa på detailing som er aktive der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA