Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Detailing og vasketråden!

Startet av TRM, tirsdag 12. mars 2019, klokken 12:36

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: Line K på tirsdag 12. mars 2019, klokken 21:36
Har skjønt at maskinvask er biltortur, og gjør det med nåværende bil av to grunner: Latskap og for å spyle bilen under på vinteren.

Men hvordan gjør dere som styrer unna maskinen det det med tanke på å få spylt bort saker og ting under bilen på vinteren? Finnes det noe for oss som bare har en fellesgarasje og lite plass til å lagre saker og ting? Eller er å spyle under bilen noe de med vaskehall bruker som begrunnelse for å få oss til å bruke maskin?

Kjører den i børsteløs vask hos Esso'en innimellom for å få tatt underspyling. Aldri børster på mine Tesla'er
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ladov

Sitat fra: Line K på tirsdag 12. mars 2019, klokken 21:36
Har skjønt at maskinvask er biltortur, og gjør det med nåværende bil av to grunner: Latskap og for å spyle bilen under på vinteren.

Men hvordan gjør dere som styrer unna maskinen det det med tanke på å få spylt bort saker og ting under bilen på vinteren? Finnes det noe for oss som bare har en fellesgarasje og lite plass til å lagre saker og ting? Eller er å spyle under bilen noe de med vaskehall bruker som begrunnelse for å få oss til å bruke maskin?
Mange stasjoner har mulighet for selvvask, ta en titt og se hva de tilbyr. De kan ha høyttrykkspyler, oppvarmet hall, såpe, avfetting, mulighet for å ta med egne remedier osv. :)


For øvrig er detailing en skikkelig nørdehobby med alle muligheter for overdreven tidsbruk. (som jo er et av kjennetegnene på en skikkelig hobby) :D
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Klykken

Sitat fra: lintho på tirsdag 12. mars 2019, klokken 21:23

Feks disse?

Voks:
https://bilpleiekongen.no/produkt/waxaddict-vitreo/

Coating: https://bilpleiekongen.no/produkt/ipo-ultimate-coat-2-0-keramisk-lakkforsegling/

Må jeg både vokse før coating av bilen nå som den er helt ny?

Må jeg bruke lakkrens?
Ingen vits å legge voks OG keramisk coating. En av delene holder fint. Det du bør fokusere på er voks, da coating er for viderekommende. Lakken MÅ være plettfri før du legger coating av noe særlig kaliber.

En god skumsåpe som jeg benytter https://bilnerden.no/koch-chemie-vorreiniger-b-5-liter

God og meget holdbar voks https://bilnerden.no/soft99-king-of-gloss-wax-dark
Skal denne legges uten pad må du benytte hansker. Er en syntetisk hybridvoks som er det nærmeste du kommer coating. Full av skadestoffer og koselige løsemidler, så ha god ventilasjon og gjerne benytt maske.

Lakkrens, eller polering, er en fin begynnelse for maks glans før voks. Voksen beskytter arbeidet du har lagt ned i forkant og gir lite til ingen ekstra glans. Kun beskyttelse.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Autowinder

#33
Sitat fra: Line K på tirsdag 12. mars 2019, klokken 21:36
Har skjønt at maskinvask er biltortur, og gjør det med nåværende bil av to grunner: Latskap og for å spyle bilen under på vinteren.

Men hvordan gjør dere som styrer unna maskinen det det med tanke på å få spylt bort saker og ting under bilen på vinteren? Finnes det noe for oss som bare har en fellesgarasje og lite plass til å lagre saker og ting? Eller er å spyle under bilen noe de med vaskehall bruker som begrunnelse for å få oss til å bruke maskin?
Varmt vær og slange ute uten is er høyttrykkspylevær. Men det finnes helårsopererte selvvasksentre med høyttrykk. Uansett, jeg får av utenpåliggende sand/støv/smuss. To tre bøtter varmt vann. Ren svamp og Turtlewax bilshampo. Mye dypping og start med tak og vaske nedover. Mister du svampen på bakken er det viktig å skylle all sand godt ut før videre vask. Bruke egen svamp til felger. Så er det bare å spyle bil godt og spraye på HydrOx2 sammen med mye vann for avstøtende topplag. Jeg jobber ikke hos leverandør av produktet, men synes det leverer et flott resultat.
Edit: Kan kjøpe Swisswax til 5-sifret kilopris, Er det verdt det? Håndvasker du tviler jeg på om du får mer innbytte med dyr voks. Det er grenselandet mellom innsats og resultat som bør være relaxed ;)
Og høyttryksspyler under bil og i skjermbuer.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Klykken

Mister du svamp på bakken kasserer du den. Den skal ALDRI på lakken igjen etter at den har "badet" i sand og grus. Da ber du om roser i lakken.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Erling Perling på tirsdag 12. mars 2019, klokken 21:02
Hvem sier dette? Det er da fult av folk som bruker polering maskiner på teslaer :)

edit: den vanlige tesla eier eller nybegynner kan starte med en DA maskin og et medium til fint cut produkt og det vil mest sannsynlig holde plenty og uten farer.

Ser nå at de har fått maskiner for Tesla og asiatiske myke lakker. Det var særlig i 2014 og 2015 (da jeg fikk min første Tesla) at det var veldig fy-fy med maskiner for menigmann på Tesla. Da var alle Tesla-kit med hånd-polering. Men nå selger de ekstra snille maskiner for dette.

https://bilpleiekongen.no/produkt/shinemate-myk-asiatisk-lakk-complete-kit/
Tesla Model Y                         2021-

trykkertor

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 12. mars 2019, klokken 23:57
Ser nå at de har fått maskiner for Tesla og asiatiske myke lakker. Det var særlig i 2014 og 2015 (da jeg fikk min første Tesla) at det var veldig fy-fy med maskiner for menigmann på Tesla. Da var alle Tesla-kit med hånd-polering. Men nå selger de ekstra snille maskiner for dette.

https://bilpleiekongen.no/produkt/shinemate-myk-asiatisk-lakk-complete-kit/

Hehe....det har jo ikke noe med selve maskinen å gjøre. Det handler om pute/pad-type og valgte compound og polish.
Blir litt som å si at en må kjøpe en mildere boremaskin fordi en har så tynne gipsvegger. Kommer mer an på hvilket bor en velger å feste i enden av maskinen, og rett bruk av maskinen. (Hastighet, trykk, vinkel osv....)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: trykkertor på onsdag 13. mars 2019, klokken 00:17
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 12. mars 2019, klokken 23:57
Ser nå at de har fått maskiner for Tesla og asiatiske myke lakker. Det var særlig i 2014 og 2015 (da jeg fikk min første Tesla) at det var veldig fy-fy med maskiner for menigmann på Tesla. Da var alle Tesla-kit med hånd-polering. Men nå selger de ekstra snille maskiner for dette.

https://bilpleiekongen.no/produkt/shinemate-myk-asiatisk-lakk-complete-kit/

Hehe....det har jo ikke noe med selve maskinen å gjøre. Det handler om pute/pad-type og valgte compound og polish.
Blir litt som å si at en må kjøpe en mildere boremaskin fordi en har så tynne gipsvegger. Kommer mer an på hvilket bor en velger å feste i enden av maskinen, og rett bruk av maskinen. (Hastighet, trykk, vinkel osv....)

...ser at valg av maskin ikke er helt ubetydelig. Roterende maskiner er vel ikke helt anbefalt, mens DA maskiner er mer ok for denne bilen

https://elbilforum.no/index.php?topic=9889.0
Tesla Model Y                         2021-

trykkertor

Joda. Klart det er tryggere med en DA. Men for en som ikke vet hva han gjør klarer en å rote det til uansett maskin. For en som vet hvordan ting gjøres, kan en bruke en rotary.
Hva synes du om en Forced DA versus free spin DA? Eks. Flex 3401 versus LHR15 mkIII.
Så har du jo også mulighet å velge long throw vs. short throw på DA.

Poenget mitt er. Det er ikke maskinen som avgjør, men bruken av den i samspill med polish og pads.

Klykken

Helt klart. Men du skal være ganske uforsiktig for å få til noe ugjenopprettelig med en DA.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Asarin

Sitat fra: GOS på tirsdag 12. mars 2019, klokken 22:05
Sitat fra: Line K på tirsdag 12. mars 2019, klokken 21:36
Har skjønt at maskinvask er biltortur, og gjør det med nåværende bil av to grunner: Latskap og for å spyle bilen under på vinteren.

Men hvordan gjør dere som styrer unna maskinen det det med tanke på å få spylt bort saker og ting under bilen på vinteren? Finnes det noe for oss som bare har en fellesgarasje og lite plass til å lagre saker og ting? Eller er å spyle under bilen noe de med vaskehall bruker som begrunnelse for å få oss til å bruke maskin?

Kjører den i børsteløs vask hos Esso'en innimellom for å få tatt underspyling. Aldri børster på mine Tesla'er

Hadde en rød Model S i to år, den kjørte jeg i børsteløs vask mange ganger. Spesielt om vinteren, viktigst å få vekk skitten enn å gjøre en perfekt jobb for hånd. Kommer til å legge meg på samme nivå med Model 3.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Klykken

God plan, det! :) De har litt sterke kjemikalier i disse automatene, men man har egentlig ikke særlig mange muligheter. Blir fort jævlig skittent i denne saltlaken de spyr ut på veiene.

Hvis man ikke ferdes hovedfartsårene og Europaveiene er man mer skånet for dette, heldigvis. Hos oss prøver jeg å vaske bilen sånn tålelig rett før det fryser opp skikkelig. Da holder den seg ren "nok" frem til neste mildperiode.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Skaft

#42
Sitat fra: JorEl på tirsdag 12. mars 2019, klokken 14:20
Sitat fra: TRM på tirsdag 12. mars 2019, klokken 12:36
Vi har en Solid Black Model 3 i bestilling. Har hatt to svarte Solid Black Model S tidligere. Et lite helvete å holde fin. Lovte meg selv - ALDRI mer Solid Black - men, pga endring til Performance måtte noe vike. Og det ble hvitfargen jeg opprinnelig hadde bestilt.
Hørte litt skrekkhistorier om Solid Black, men ente opp med det jeg også. Liker svart men også en som er lett og holde pen. I hvert fall noenlunde ren. Har vært flink og spyle og bruke avfetting, men rører ikke lakken før våren. Skal prøve å få på noe voks, men blir det ikke bra så er det fritt frem i vaskehall, helst uten børste kanskje.
Derfor et nybegynner-spørsmål; Finnes det noe på flaske som jeg kan spraye på, etter at jeg har spylt og avfettet? Noe som ikke er like hardt på lakken og som beskytter, evt lager litt glans :)

Hei.
Jeg har en TMX Solid Black. Har kjørt på med:
Soft99 Fuso coat. Den er litt tricky så jeg vil anbefale at man tar ett panel om gangen. Bilen, eller panelet du tester på må være helt ren før påføring. Påfør meget tynt lag og spre det godt utover panelet du jobber på og ikke la det tørke for lenge før du buffer av med en ren mikrofiberklut.
https://www.autodude.no/produkt/bilvoks_soft99_fusso_coat/ Finnes også i en spray utgave, men den har jeg ikke testet.

Skal du ha noe som du kan bare spraye på etter en vask som skinner så bruker jeg denne(se link) fra samme leverandør.
https://www.autodude.no/produkt/quick_detailer_soft99_luxury_gloss/

Har du Soft99 Fusa Coat på, er det i utgangspunktet et stand alone produkt. Men Soft99 Fusa Coat er ikke så veldig glansfull den er mer kjent for hydrofobiske egenskaper. Så jeg bruker Soft99 Luxury gloss quik detailer etter den ukentlige vasken for å få det til å skinne. Det var et tips jeg fikk på youtube.  Samme prinsipp. Vask bilen ren, tørk, spray på litt og gå over (buff) med en mikrofiberklut.



Det er en del video på nett som går over de fleste produktene og hvordan det skal påføres.
https://www.youtube.com/watch?v=5LU-KJr2CIo&t=1287s
https://www.youtube.com/watch?v=DptKHVateZA&t=909s
https://www.youtube.com/watch?v=ODwbduv7jV0

tmfredriksen

Sitat fra: lintho på tirsdag 12. mars 2019, klokken 21:23
Hva må til hvis jeg skal ha en voks og evt en coating i tillegg?

Må jeg både vokse før coating av bilen nå som den er helt ny?

Må jeg bruke lakkrens?
Når du har vaska bilen slik Klykken beskrev er den forsåvidt klar for coating eller voks hvis du ikke trenger/ønsker å korrigere lakken for riper. De fleste kjører et steg (eller tre) med korrigering for å få lakken fri for riper og swirls før voks. Skal du først legge coating så ville jeg absolutt fjerna riper først.

Skal du fjerne riper/swirls anbefaler jeg å bruke DA-maskin, medium pad og poleringsmiddel fra Koch Chemie eller Scholl.

Voks er et organisk materiale med gode vannavstøtende egenskaper, med holdbarhet sjelden over 6 mnd. Noen påstår 12 mnd, men det skal godt gjøres. Den originale AutoGlym HD Wax (+den nye Ultra High Definition) og Swissvax Shield er eksempler på voks.

Coating er et syntetisk materiale med enda bedre beskyttelse, og lengre holdbarhet om det blir lagt riktig på bilen. Krever ofte litt mer kunnskap for å legge. Koch Chemie 1 K-Nano er et eksempel.

Du kan også legge en sealer. Dette er også et syntetisk materiale, men legges på samme måte som voks. Fusso og PolishAngel master sealant er eksempler på sealere.

Du legger aldri voks før coating. Du legger bare en av de. Noen legges sealer og så en voks, men det har sjelden noe for seg. Mange legger to lag voks, men du får ikke dobbel beskyttelse. Et ekstra lag er kun for å dekke "helligdager" som du kan ha glemt på første lag.
Anbefaler også å ta det som kalles for wipedown hvis du polerer/korrigerer lakken før du legger beskyttelse for å gjerne oljerester. Dette sørger for at voks/sealer/coating får bedre feste i lakken, og varer lenger. Wipedown er en blanding av blårens og batterivann 50/50.

Det beste tipset jeg kan gi er å lese deg opp her: https://www.detailersclub.no/forums/

lintho

Sitat fra: tmfredriksen på onsdag 13. mars 2019, klokken 12:43
Sitat fra: lintho på tirsdag 12. mars 2019, klokken 21:23
Hva må til hvis jeg skal ha en voks og evt en coating i tillegg?

Må jeg både vokse før coating av bilen nå som den er helt ny?

Må jeg bruke lakkrens?
Når du har vaska bilen slik Klykken beskrev er den forsåvidt klar for coating eller voks hvis du ikke trenger/ønsker å korrigere lakken for riper. De fleste kjører et steg (eller tre) med korrigering for å få lakken fri for riper og swirls før voks. Skal du først legge coating så ville jeg absolutt fjerna riper først.

Skal du fjerne riper/swirls anbefaler jeg å bruke DA-maskin, medium pad og poleringsmiddel fra Koch Chemie eller Scholl.

Voks er et organisk materiale med gode vannavstøtende egenskaper, med holdbarhet sjelden over 6 mnd. Noen påstår 12 mnd, men det skal godt gjøres. Den originale AutoGlym HD Wax (+den nye Ultra High Definition) og Swissvax Shield er eksempler på voks.

Coating er et syntetisk materiale med enda bedre beskyttelse, og lengre holdbarhet om det blir lagt riktig på bilen. Krever ofte litt mer kunnskap for å legge. Koch Chemie 1 K-Nano er et eksempel.

Du kan også legge en sealer. Dette er også et syntetisk materiale, men legges på samme måte som voks. Fusso og PolishAngel master sealant er eksempler på sealere.

Du legger aldri voks før coating. Du legger bare en av de. Noen legges sealer og så en voks, men det har sjelden noe for seg. Mange legger to lag voks, men du får ikke dobbel beskyttelse. Et ekstra lag er kun for å dekke "helligdager" som du kan ha glemt på første lag.
Anbefaler også å ta det som kalles for wipedown hvis du polerer/korrigerer lakken før du legger beskyttelse for å gjerne oljerester. Dette sørger for at voks/sealer/coating får bedre feste i lakken, og varer lenger. Wipedown er en blanding av blårens og batterivann 50/50.

Det beste tipset jeg kan gi er å lese deg opp her: https://www.detailersclub.no/forums/

Tusen takk.

Jeg tror jeg blandet sammen coating\voks og polering.

Jeg bør vel polere, før jeg kjører sealing?

Jeg trenger med andre ord (korrekt rekkefølge for påføring også?):
Middel for avfetting
Middel for vask
Middel for lakkrens
Middel for polering
Sealing eller voks

Poleringshaske?
Håndduk?

Jeg vurderer autoglym sin pakke med 3 produkter for vinter\tidlig vår vask. Er det tilstrekkelig en stund til, til været er bedre?`
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA