Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Detailing og vasketråden!

Startet av TRM, tirsdag 12. mars 2019, klokken 12:36

« forrige - neste »

TRM

Mange har fått utlevert bilen sin, og enda flere venter på sin. Tenker det er på tide å forberede seg på hyppigere vask igjen (Leaf'en vår lever en litt stusselig og møkkete tilværelse hos oss).

Vi har en Solid Black Model 3 i bestilling. Har hatt to svarte Solid Black Model S tidligere. Et lite helvete å holde fin. Lovte meg selv - ALDRI mer Solid Black - men, pga endring til Performance måtte noe vike. Og det ble hvitfargen jeg opprinnelig hadde bestilt.

Har kjøpt inn en Rupes Bigfoot 12 Duetto, men tenker at det er litt tidlig å ta i bruk den rett etter overleveringa. Men jeg kunne tenkt meg å satt lakken inn med noe som gjør den litt mer bestandig.

Hvilke produkter anbefales for å legge på umiddelbart etter utlevering?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

lintho

Vasker man i maskin nå til dags, eller gjør vi alt for hånd?

Jeg har spylt mye i selvvask for å få vekk salt i ny og ned, siden jeg fikk bilen. Jeg har ikke brukt avfetting eller kost enda. Kost er noe jeg vegrer meg litt i mot i selvvask.
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

krister461

Anbefaler folk å lese seg litt opp på detailersclub.no og forumet der. :)

Øyvind.h

Ikke lurt med berøringsvask nå uten at du gjør det i mange trinn. Jeg holder meg stort sett til høyttrykk på vinteren.
Børsten kan du til nøds bruke på dekk og felger du ikke er veldig glad i. Børsten slenges på gulvet og brukes kun til de groveste kjipeste jobbene. Jeg får nesten vondt når jeg ser folk skrape løs på bilen med børste i selvvask.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hawK

DCN er et veldig fint sted ja, start med å lese nybegynner-guidene de har skrevet, der lærer man basics.

Jeg kommer i første omgang til å bruke Swissvax Shield voks til jeg evt. finner en bedre, fin å jobbe med.
Gjennom vinteren bruker jeg Fusso Coat som er veldig holdbar (selv med en tøff vinter her til lands).

Ikke bruk kosten på selvvask.. Ta med bøtte og hanske, de fleste steder godtar dette.
https://scandicshine.no/category/pakker/

Tomas_v

Skal beskytte med Avery Dennison Supreme Protection Film, 3M Scotchguard eller Hexis bodyguard som er billigst. Og anbefaler dette til alle.

JorEl

Sitat fra: TRM på tirsdag 12. mars 2019, klokken 12:36
Vi har en Solid Black Model 3 i bestilling. Har hatt to svarte Solid Black Model S tidligere. Et lite helvete å holde fin. Lovte meg selv - ALDRI mer Solid Black - men, pga endring til Performance måtte noe vike. Og det ble hvitfargen jeg opprinnelig hadde bestilt.
Hørte litt skrekkhistorier om Solid Black, men ente opp med det jeg også. Liker svart men også en som er lett og holde pen. I hvert fall noenlunde ren. Har vært flink og spyle og bruke avfetting, men rører ikke lakken før våren. Skal prøve å få på noe voks, men blir det ikke bra så er det fritt frem i vaskehall, helst uten børste kanskje.
Derfor et nybegynner-spørsmål; Finnes det noe på flaske som jeg kan spraye på, etter at jeg har spylt og avfettet? Noe som ikke er like hardt på lakken og som beskytter, evt lager litt glans :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Klykken

Anbefaler å lese seg opp på DCN. Selv med folie. Bilen blir skitten uavhengig av hva man beskytter den med.

Stikkord:
Forvask (riktig typer avfetting, skum), avspyling, håndvask, avspyling, tørk med skånsomt tørkehåndkle.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Nordbø

Sitat fra: Tomas_v på tirsdag 12. mars 2019, klokken 13:09
Skal beskytte med Avery Dennison Supreme Protection Film, 3M Scotchguard eller Hexis bodyguard som er billigst. Og anbefaler dette til alle.
Hvor får du tak i dette?

Klykken

Sitat fra: JorEl på tirsdag 12. mars 2019, klokken 14:20
Sitat fra: TRM på tirsdag 12. mars 2019, klokken 12:36
Vi har en Solid Black Model 3 i bestilling. Har hatt to svarte Solid Black Model S tidligere. Et lite helvete å holde fin. Lovte meg selv - ALDRI mer Solid Black - men, pga endring til Performance måtte noe vike. Og det ble hvitfargen jeg opprinnelig hadde bestilt.
Derfor et nybegynner-spørsmål; Finnes det noe på flaske som jeg kan spraye på, etter at jeg har spylt og avfettet? Noe som ikke er like hardt på lakken og som beskytter, evt lager litt glans :)
Nei, du må vaske bilen for hånd først. Etterpå kan du benytte sprayvoks/forsegling på våt bil. F.eks Gyeon Wetcoat (bilnerden.no) eller Carpro Hydro2 (conlogo.no).

Spray på et panel av gangen med en spraydyse med tåkefunksjon og spyl av direkte med høytrykkspyler.

Må ikke tørke, og du må ikke overdrive mengden. Bilen MÅ også være våt. Feil bruk kan gi skjolder som kan være et rent helvete å fjerne. Forventet varighet er opp mot 6 mnd på lakk.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Erling Perling

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Swissvax all the way ;) Bilde fra min TM3 som jeg klargjorde i helgen.

Handyman

Sitat fra: Erling Perling på tirsdag 12. mars 2019, klokken 15:29
Swissvax all the way ;) Bilde fra min TM3 som jeg klargjorde i helgen.
Nei....det er usynlighetskremen du har brukt der ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Erling Perling

Sitat fra: Handyman på tirsdag 12. mars 2019, klokken 15:34
Sitat fra: Erling Perling på tirsdag 12. mars 2019, klokken 15:29
Swissvax all the way ;) Bilde fra min TM3 som jeg klargjorde i helgen.
Nei....det er usynlighetskremen du har brukt der ;-)

Haha  :P

N0ya

Bilder uten direkte motlys beviser ikke særlig mye, dessverre.
2019 Tesla Model 3 Performance Pearl White
2015 Fiat 500e Volare Blue

ToWalkOrDrive

Bilpleiekongen hadde en Tesla-pakke før, pga "myk lakk". Ser de ikke har det lenger. Her er inkl vaskeoppskrift for sikkert litt eldre Tesla:
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA