Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flytter inn i et hus med solcellepaneler - trenger jeg å bekymre meg?

Startet av hanNye, tirsdag 12. mars 2019, klokken 10:33

« forrige - neste »

hanNye


Hei alle, håper dere har det bra!

Jeg ønsker å flytte, og de fleste husene i området jeg ønsker å flytte til har solpaneler forhåndsinstallert. Trenger jeg å vite om noe før jeg går inn i en? Et annet raskt spørsmål som alltid har fascinert meg - hvis du drar nytte av solcellepaneler ved å mate tilbake i rutenettet, vil det regnes som inntekt på samme måte som en jobb, eller vil det bare redusere energiregninger og det er alt. Det er ikke et svært viktig spørsmål, jeg er bare nysgjerrig: 8

elektrolux

Godt spørsmål, og med regjeringens politikk på å skattlegge mest mulig goder er det ikke utenkelig at de finner på noe her også.

I så fall er det godt å vite at vi har utstyrt som dirigerer slik overproduksjon av strøm inn i elbilen eller vvb.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

I utgangspunktet reduserer det bare regningen.
Men akkurat hva som skjer dersom du i en avregningsperiode skulle levere mer enn du tar ut og effekten av dette er at kraftleverandøren skylder deg mer penger enn du tar ut er jeg faktisk ikke sikker på. Nettleien blir, slik jeg leser forskriften ,ikke berørt.  Jeg vil tro at kraftleverandøren bare motregner løpende slik at dersom du har 1000 kroner tilgode - så trekkes dette bare av ved neste regning.
Du kan lese forskriften her :

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten-for-energi-rme-marked-og-monopol/nettjenester/nettleie/tariffer-for-produksjon/plusskunder/


zbk

Jeg hadde flere måneder med "negativ" strømregning i fjor sommer og fikk det da utbetalt til konto (fra Otovo). Har aldri tenkt på om det strengt tatt er inberetningspliktig, men vil uansett tro at man kan argumentere for at det er hobbyvirksomhet så lenge inntektene er så små (om man ikke har flere titalls kWp installert). De første årene vil man uansett kunne skrive av installeringen mot inntektene om det skulle regnes som inntekt.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

geear

Dersom noe slikt vil skje, altså at en må inntektsføre salget, så er det kanskje mulig å heller benytte strømleverandøren som "batteri", altså bygge opp en plusskonto som man trekker fra igjen i løpet av vinterhalvåret.

Dessverre er det enda en ting å bekymre seg for, og det er at alt, også det man bruker selv, visst nok er grunnlag for elavgiften. Dersom man begynner å praktisere dette, altså at vi må betale elavgift for egenprodusert strøm som vi selv benytter, så øker det nedbetalingstiden på anlegget ganske betydelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA