Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppdatering av kart

Startet av daarv, mandag 11. mars 2019, klokken 21:54

« forrige - neste »

daarv

Hei,

Jeg har et kartsystem som har fungert godt inntil det siste. Nå kalkulerer den med omkjøring stort sett uansett hvor jeg skal.

Da jeg hørte med min lokale forhandler anbefalte han meg å oppdatere karttjenesten via You Plus siden de ikke kunne gjøre det "in house" med Nissan Leaf (2015 modell).

Dessverre finner jeg ikke noe info om dette på You Plus. Noen som har peiling? Og koster det noe? Han snakket om at det bare var å laste det "opp" til bilen. Tar ca 1 time.

Trekkoppbil

Det er vel mulig å bestille nye SD-kort fra Here:
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:SD-kort
Jeg kjenner ikke til om det er andre metoder.

Personlig liker jeg best 3. parts-løsninger, og å kikke på kartet for å orientere seg før man reiser av gårde.

kaiat

Sjekk gjerne innstillingene på navigasjonen. Jeg syns det er merkelig at den plutselig skal ha blitt verre. Har opplevd på min egen bil (det er ikke Leaf da) at navigasjonen av mystiske grunner hadde fått det for seg å unngå ferjer, noe som funker dårlig når du bor på Vestlandet...

Orginale navigasjonssystem er omtrent like dårlige samme hvilket merke det er. Kartene kommer dessuten stort sett fra samme leverandør (Here).

daarv

Takk for svar.

Pleier som regel å sjekke kart før jeg reiser og reiser også ofte samme reiseruter, men liker å ha gps-en som backup for å regne på rekkevidde (og vurdere ladealternativer.)

Jeg tok en runde på instillingene og nå ser det faktisk ut til å fungere. Tror det handlet om noe automatiske omkjøringer eller valg av rute med minst mulig bomstasjoner.

Antar at det endret seg etter en tilbakestilling av innstillinger fra en service.

Electrix

Jeg har brukt denne oppdateringen:
https://www.clasohlson.com/no/Belkin-Vent-Mount-telefonholder/38-7440

Nå har jeg alltid oppdaterte kart fra google maps, og jeg kan også finne ladestasjoner med fortum eller GK app og velge "naviger hit" for enkel navigasjon.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA