Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EU biler med US lykter

Startet av Handyman, mandag 11. mars 2019, klokken 16:11

« forrige - neste »

Handyman

Det skal visstnok være levert ut en mengde biler med US lykter.
Kanskje derfor at enkelte rapporterer om blinking fra møtende bilister?
US lyktene er jo også sterkere og kanskje derfor enkelte også rapporter om meget bra lys?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

HCO

De kjører da på høyre siden av veien i USA, sist jeg sjekket?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

rlnd

Kan det være de som kom til Glovis Courage? Derfor det drøyer med City of Amsterdam opp igjen til Bergen og Stavanger?
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

Handyman

#3
Sitat fra: HCO på mandag 11. mars 2019, klokken 16:32
De kjører da på høyre siden av veien i USA, sist jeg sjekket?
Ja, det går ikke på det, men at det er strengere krav til at lys ikke skal blende (strølys) og maks lysstyrke mm.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

trykkertor

Sitat fra: HCO på mandag 11. mars 2019, klokken 16:32
De kjører da på høyre siden av veien i USA, sist jeg sjekket?
Enig. Hvorfor skal Europeiske bilister blinke på US-lykter hvis de er korrekt innstilt?
Tror nok ikke det er en sammenheng mellom US-lykt og blinking. Heller feil justert lykt hvor lyskjeglen treffer motkjørende fører i øynene.
(Noe som lett kan skje hvis en kjører på litt akselerasjon og bilen vipper lett opp.)

Handyman

Sitat fra: trykkertor på mandag 11. mars 2019, klokken 18:17
Sitat fra: HCO på mandag 11. mars 2019, klokken 16:32
De kjører da på høyre siden av veien i USA, sist jeg sjekket?
Enig. Hvorfor skal Europeiske bilister blinke på US-lykter hvis de er korrekt innstilt?
Tror nok ikke det er en sammenheng mellom US-lykt og blinking. Heller feil justert lykt hvor lyskjeglen treffer motkjørende fører i øynene.
(Noe som lett kan skje hvis en kjører på litt akselerasjon og bilen vipper lett opp.)
Jeg sier ikke at det ikke er feiljusterte lykter, men det er strengere krav i europa. I USA kan lyktene være sterkere og har mer strølys, selv en riktig justert US-lykt er ikke godkjent i europa.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kolbu

Jeg har måttet justere lysene mine betydelig ned som følge av masse blinking av motgående. Har sett det selv også når hele førerkupeen til motgående blir lyst opp. Hater å bli blendet selv så sette de så langt ned det gikk an.

geear

Sitat fra: Handyman på mandag 11. mars 2019, klokken 19:26
Sitat fra: trykkertor på mandag 11. mars 2019, klokken 18:17
Sitat fra: HCO på mandag 11. mars 2019, klokken 16:32
De kjører da på høyre siden av veien i USA, sist jeg sjekket?
Enig. Hvorfor skal Europeiske bilister blinke på US-lykter hvis de er korrekt innstilt?
Tror nok ikke det er en sammenheng mellom US-lykt og blinking. Heller feil justert lykt hvor lyskjeglen treffer motkjørende fører i øynene.
(Noe som lett kan skje hvis en kjører på litt akselerasjon og bilen vipper lett opp.)
Jeg sier ikke at det ikke er feiljusterte lykter, men det er strengere krav i europa. I USA kan lyktene være sterkere og har mer strølys, selv en riktig justert US-lykt er ikke godkjent i europa.
De kan vel være like sterke i Europa som i USA? Bare at det er lavere lumensverdi før det trigger krav om spyling på lyktene i Europa.. 2000lm i EU, vet ikke hva det er i USA - hvis det eksisterer. Derfor har Tesla justert ned de europeiske til under 2000lm for å slippe å ha lyktespylere...

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Tunk

Europeiske lykter er asymetriske. Dvs. de lyser ikke så høyt på venstre side av veien som på høyre side av vien for å ikke blende møtende trafikk. US lyktene er symetriske og de lyser like høyt på venstre og høyre side av veien. En svensk lysforsker, mente at US lyktene faktisk var mer trafikksikre enn de europeiske. Kjører mye i USA og kan ikke se at jeg synes at det er noe mere plagsomt å kjøre i mørke der.

Counterpointer

Nå er det jo ikke lenge siden de norske (litt ulogiske) reglene for lys ble endret. Hvis en kan ha en ledbar på 15 000 lumen, så går det vel greit med hovedlys på 2000 også?

Amatøren

Nei, å ha lov til å ha LED bar øker ikke lovligheten for sterkere nærlys.

LED bar er for fjernlysbruk slik jeg har forstått det. Dermed skal de dimmes ved møtende trafikk.

Kan ta feil!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Handyman

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 12. mars 2019, klokken 07:35
Nei, å ha lov til å ha LED bar øker ikke lovligheten for sterkere nærlys.

LED bar er for fjernlysbruk slik jeg har forstått det. Dermed skal de dimmes ved møtende trafikk.

Kan ta feil!
Riktig, og tidligere var det også et krav om symmetrisk plassering og partall. Det kravet er også fjernet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

GOS

Jeg testet lyset mitt mot garasjeveggen idag morges. Den lyser IKKE opp på høyre side på høyre lykt. Begge lyskjeglene har eksakt lik form.

Så da virker det som om jeg har fått US lykter....og med mindre EU lyktene kommer med samme styrke som US bilene så beholder jeg disse da disse lyste mye bedre enn min S. (Og Europa Model  S har/Hadde svakere lys enn US Model S)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Handyman

Sitat fra: GOS på tirsdag 12. mars 2019, klokken 10:09
Jeg testet lyset mitt mot garasjeveggen idag morges. Den lyser IKKE opp på høyre side på høyre lykt. Begge lyskjeglene har eksakt lik form.

Så da virker det som om jeg har fått US lykter....og med mindre EU lyktene kommer med samme styrke som US bilene så beholder jeg disse da disse lyste mye bedre enn min S. (Og Europa Model  S har/Hadde svakere lys enn US Model S)
Det normale er at begge lyktene har samme lysbilde, og at begge lyser høyere på høyre side enn på venstre.
Hvis du har US-lykter klarer du nok kun beholde dem til første EU-kontroll.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA