Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: EU biler med US lykter  (Lest 4010 ganger)

Handyman

• Gold Member
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
EU biler med US lykter
« på: Mandag 11. Mars 2019, klokken 16:11 »
Det skal visstnok være levert ut en mengde biler med US lykter.
Kanskje derfor at enkelte rapporterer om blinking fra møtende bilister?
US lyktene er jo også sterkere og kanskje derfor enkelte også rapporter om meget bra lys?
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

HCO

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: EU biler med US lykter
« Svar #1 på: Mandag 11. Mars 2019, klokken 16:32 »
De kjører da på høyre siden av veien i USA, sist jeg sjekket?
2017 Ford Focus Electric Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD

rlnd

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: Mandag 11. Mars 2019, klokken 16:33 »
Kan det være de som kom til Glovis Courage? Derfor det drøyer med City of Amsterdam opp igjen til Bergen og Stavanger?
2019 Model 3 LR AWD - 2018 Specialized Turbo Vado 3.0 elsykkel - 2015 eGolf (solgt)

Handyman

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: Mandag 11. Mars 2019, klokken 18:06 »
Ja, det går ikke på det, men at det er strengere krav til at lys ikke skal blende (strølys) og maks lysstyrke mm.
« Siste redigering: Mandag 11. Mars 2019, klokken 18:18 av Handyman »

trykkertor

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: Mandag 11. Mars 2019, klokken 18:17 »
Enig. Hvorfor skal Europeiske bilister blinke på US-lykter hvis de er korrekt innstilt?
Tror nok ikke det er en sammenheng mellom US-lykt og blinking. Heller feil justert lykt hvor lyskjeglen treffer motkjørende fører i øynene.
(Noe som lett kan skje hvis en kjører på litt akselerasjon og bilen vipper lett opp.)

Handyman

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #5 på: Mandag 11. Mars 2019, klokken 19:26 »
Enig. Hvorfor skal Europeiske bilister blinke på US-lykter hvis de er korrekt innstilt?
Tror nok ikke det er en sammenheng mellom US-lykt og blinking. Heller feil justert lykt hvor lyskjeglen treffer motkjørende fører i øynene.
(Noe som lett kan skje hvis en kjører på litt akselerasjon og bilen vipper lett opp.)
Jeg sier ikke at det ikke er feiljusterte lykter, men det er strengere krav i europa. I USA kan lyktene være sterkere og har mer strølys, selv en riktig justert US-lykt er ikke godkjent i europa.

Kolbu

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 på: Mandag 11. Mars 2019, klokken 19:30 »
Jeg har måttet justere lysene mine betydelig ned som følge av masse blinking av motgående. Har sett det selv også når hele førerkupeen til motgående blir lyst opp. Hater å bli blendet selv så sette de så langt ned det gikk an.

geear

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #7 på: Mandag 11. Mars 2019, klokken 19:36 »
Jeg sier ikke at det ikke er feiljusterte lykter, men det er strengere krav i europa. I USA kan lyktene være sterkere og har mer strølys, selv en riktig justert US-lykt er ikke godkjent i europa.
De kan vel være like sterke i Europa som i USA? Bare at det er lavere lumensverdi før det trigger krav om spyling på lyktene i Europa.. 2000lm i EU, vet ikke hva det er i USA - hvis det eksisterer. Derfor har Tesla justert ned de europeiske til under 2000lm for å slippe å ha lyktespylere...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy. Har Tesla Fawlty X, e-Niro og kosebil med V12, for å kompensere for elbilene.

Toalmar

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #8 på: Mandag 11. Mars 2019, klokken 20:19 »
Hva med E-merkingen?
BMW i3s 94Ah Fully Charged 2018 - Mercedes-Benz S204 250 CDI 4matic 2012
Mercedes-Benz ECQ 400 AMG 2021 bestilt 28.08.2020
x TM3 LR AWD - Svart / Hvit 2019 - x BMW i3 94Ah Fully Charged 2017

Tunk

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #9 på: Tirsdag 12. Mars 2019, klokken 00:14 »
Europeiske lykter er asymetriske. Dvs. de lyser ikke så høyt på venstre side av veien som på høyre side av vien for å ikke blende møtende trafikk. US lyktene er symetriske og de lyser like høyt på venstre og høyre side av veien. En svensk lysforsker, mente at US lyktene faktisk var mer trafikksikre enn de europeiske. Kjører mye i USA og kan ikke se at jeg synes at det er noe mere plagsomt å kjøre i mørke der.

knut.aulie

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #10 på: Tirsdag 12. Mars 2019, klokken 00:50 »
Nå er det jo ikke lenge siden de norske (litt ulogiske) reglene for lys ble endret. Hvis en kan ha en ledbar på 15 000 lumen, så går det vel greit med hovedlys på 2000 også?

Amatøren

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #11 på: Tirsdag 12. Mars 2019, klokken 07:35 »
Nei, å ha lov til å ha LED bar øker ikke lovligheten for sterkere nærlys.

LED bar er for fjernlysbruk slik jeg har forstått det. Dermed skal de dimmes ved møtende trafikk.

Kan ta feil!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

Handyman

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #12 på: Tirsdag 12. Mars 2019, klokken 08:53 »
Nei, å ha lov til å ha LED bar øker ikke lovligheten for sterkere nærlys.

LED bar er for fjernlysbruk slik jeg har forstått det. Dermed skal de dimmes ved møtende trafikk.

Kan ta feil!
Riktig, og tidligere var det også et krav om symmetrisk plassering og partall. Det kravet er også fjernet.

GOS

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #13 på: Tirsdag 12. Mars 2019, klokken 10:09 »
Jeg testet lyset mitt mot garasjeveggen idag morges. Den lyser IKKE opp på høyre side på høyre lykt. Begge lyskjeglene har eksakt lik form.

Så da virker det som om jeg har fått US lykter....og med mindre EU lyktene kommer med samme styrke som US bilene så beholder jeg disse da disse lyste mye bedre enn min S. (Og Europa Model  S har/Hadde svakere lys enn US Model S)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Handyman

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #14 på: Tirsdag 12. Mars 2019, klokken 10:48 »
Jeg testet lyset mitt mot garasjeveggen idag morges. Den lyser IKKE opp på høyre side på høyre lykt. Begge lyskjeglene har eksakt lik form.

Så da virker det som om jeg har fått US lykter....og med mindre EU lyktene kommer med samme styrke som US bilene så beholder jeg disse da disse lyste mye bedre enn min S. (Og Europa Model  S har/Hadde svakere lys enn US Model S)
Det normale er at begge lyktene har samme lysbilde, og at begge lyser høyere på høyre side enn på venstre.
Hvis du har US-lykter klarer du nok kun beholde dem til første EU-kontroll.