Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf starter ikke. Går inn i et «annet» modus. Defekt 12V batteri?

Startet av acedynamite, mandag 11. mars 2019, klokken 08:34

« forrige - neste »

acedynamite

Prøvde å starte Leafen som vanlig i dag. Den startet ikke om vanlig, etter å ha tråkket ned pedalen som vanlig, men radio startet. Jeg kunne deretter starte den ved å IKKE tråkke på bremsepedal, men da fikk jeg ikke satt den i gir.

Opplevde dette vinter for to år siden. Bilen ble tauet tilbake til Autonova, hvor jeg kjøpte den. Der byttet de batteri, fortalte meg at det var årsaken.
Har nå tatt ut batteriet (som måler 12,7V) og satt det på lading. Andre med samme erfaring?
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

jkirkebo

Sitat fra: acedynamite på mandag 11. mars 2019, klokken 08:34
Prøvde å starte Leafen som vanlig i dag. Den startet ikke om vanlig, etter å ha tråkket ned pedalen som vanlig, men radio startet. Jeg kunne deretter starte den ved å IKKE tråkke på bremsepedal, men da fikk jeg ikke satt den i gir.

Opplevde dette vinter for to år siden. Bilen ble tauet tilbake til Autonova, hvor jeg kjøpte den. Der byttet de batteri, fortalte meg at det var årsaken.
Har nå tatt ut batteriet (som måler 12,7V) og satt det på lading. Andre med samme erfaring?

Jeg hadde samme feilen, det var defekt DC junction box. Har du forvarmet uten at bilen var tilkoblet og ikke skrudd av varmen før du startet bilen? Det kan ta knekken på denne saken, om bilen ikke har fått en bestemt software-oppgradering. Men hvis bilen har vært på regelmessig service skal den ha fått de nødvendige oppdateringer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

acedynamite

Pleier ikke å forvarme bilen. Når jeg fikk den i «feil» modus, sto vifta på fullt.
Den brukes kun til korte turer dvs 20 minutters kjøring tur/retur jobb. Har aldri satt på vedlikeholdslading på batteriet, så det er mulig det er dårlig nå som det har vert så kaldt. En annen ting er at jeg har fått opp symbolet for «glatte veier», og lyden av ABS som har startet i et sekund når jeg har startet bilen. Mulig dette har en sammenheng med at den i dag ikke ville starte som vanlig.
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

Kjell Leaf

Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Trekkoppbil


acedynamite

Tok av batteriet i går, satte det inn og ladet det i seks timer. Monterte det igjen, så fungerte Leafen som den skulle. Kjørte en tur, satt deretter lading på 12V batteriet på over natta. Prøvde å starte igjen i dag tidlig - samme problem igjen.
Ringte NAF. De prøvde med batteristarter, de viste seg at batteriet var fullt, og hadde nok strøm.
Venter nå på å bli tauet til Nesbukta Trading.
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA