Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål om elbil lading, jeg har ikke tilgang til lading hjemme (Rogaland)

Startet av xwx000, søndag 10. mars 2019, klokken 21:25

« forrige - neste »

xwx000

Jeg bor midt i Sandnes sentrum i Rogaland, og er helt omringet av bommer. Når rush trafikken trer i kraft igjen vil det koste meg minst 2000 kr i mnd bare i bom passeringer. Jeg har solgt min bensin bil nå og vurderer sterkt å kjøpe en bruk Tesla P85 eller en helt ny model 3. Men jeg har et par spørsmål:

1) Hvordan finner jeg ladestasjoner som er gratis? For øyeblikekt vett jeg om bare en som er Circle K på forus, men den skal de kreve penger for å lade etterhvert. Det er ikke akuratt veldig billig å lade på lade stasjoner som krever 2.5kr. Vist du skal være avhengig av å lade der hver gang.
Jeg har hatt min mors Kia Soul, men ettersom jeg bor i borretslag uten tilgang til stikk kontakt ute må jeg kjøre til Circle K å lade bilen veldig ofte. Vist ikke må jeg betale 35kr for å få bilen ladet opp på ladestasjonene så koster penger. Jeg skal ikke sammenlige det med bensin, men vist jeg må betale 35kr hver 2 dag så føler jeg at bensin eller diesel er mer lønnsomt for min del.

Eneste grunnen til at jeg vurder Tesla er pga rekkevidden og pålitileig rekekvidde. Kia soul sin rekkevidde som blir opplyst på skjermen er bare en illusjon, skrur jeg av AC så begynner hele bilen å dogge og jeg får lite sikt.


2) Jeg jobber i en annen kommune så det blir ca 20 km pendling fram og tilbake til jobb og hjem. Jeg kjører max 300km iløpet av en uke. Vist jeg må lade andre steder enn hjemme så lurer jeg på hva salgs alternativer har jeg og er det virkelig lønnsomt for meg å gå for el bil?

3) Å lade min mors Kia Soul ifra 20 % til 80% koster 35kr, mens for å lade en Tesla er det vell ca 150-200kr om jeg ikke har regnet ut helt feil? For all del det er mye mye billigere enn hva Porschen min drakk iløpet av en mnd.

4) Hvordan er forsirkings prisene for Tesla med fullkasko med 16 000 km kjrøing i året?

5) Må jeg ha forskjellige lade brikekr for å lade på de ulike stasjoenne eller kan jeg bruke en brikke på de alle? Slik jeg forsto når jeg googlet meg fram så fins det ikke en app så viser alle lade stasjoenne, for eks bilkraft appen viser bare ladestasjonene sine og ikke til for eks Lyse, eller har jeg missforstått helt?

Løve

Jeg bodde som deg, i samme området, i tre måneder. Mine ladeugifter var latterlig mye lavere hver måned på tross av å hele tiden lade på Kvadrat. Det eneste som var masete var hvor mye tid som ble kastet bort på lading, så jeg planla ladingen i forhold til handling.

Ellers så ville jeg jobbet hardt opp mot styret for å få på plass lading for alle. Det er eneste gode løsningen. Vær forberedt på å bruke 20k i egenandel.

xwx000

Hva salgs bil hadde du og hvor ofte endte du opp med å lade på Kvadrat? Koster det penger eller er den på Kvadrat gratis å bruke?

Løve

Har Leaf 40kWt, ladet to tre ganger i uken, og det koster penger. Du må bare innse først som sist at det koster penger å få ladet bilen. Men det koster mye mindre enn å fylle bensin.

Wibla

En P85 er ikke nødvendigvis det beste alternativet heller, med mindre du har chademo-adapter, og selv da tar ting tid.

Ville kanskje vurdert en Hyundai Ioniq, Tesla Model 3 eller en annen bil i den duren som støtter rask CCS-lading, litt avhengig av prisklasse og hvor mye du hater deg selv.
2018 Tesla Model S 75D

xwx000

Chademo adapter er ikke et problem å få skaffet for min del, hvorfor skulle jeg hatet meg selv for å ha kjøpt en model 3 evnetuelt? Føler det er alt for mye hat på Tesla i det siste, hadde en porsche som jeg solgte nylig, aldri blitt hatet på så mye i mitt liv. Men mye av det var sjalu kollegarer så tok kollektivt til jobb.

Wibla

"Hater deg selv" var ikke i retning et spesifikt merke, men mer hva som oppfyller dine krav innenfor prisklasse osv :)

Folk som blir sjalu på Porsche har for lite å finne på...
2018 Tesla Model S 75D

navyelsen

Hurtiglading med CCS koster meg ca 1 kr/km. Det er omtrent det samme jeg betaler for bensinbilen min, så ikke regn med å spare penger på drivstoff. Husk også på logistikken rundt det hele, med venting på lading osv. Er ikke spesielt morsomt å vente 1-2 timer på å lade batteriet vs. å fylle en tank på 5 min.

Nå er det også en mulighet for at Sandnes torpederer hele bymiljøpakken og krever at rushtidavgiften skal bort. Og elbiler må betale halv takst i bomringen. Er derfor ikke sikkert at regnestykket ditt kommer ut positivt hvis du skal basere deg på hurtiglading alene.

Personlig hadde jeg aldri kjøpt elbil uten mulighet for hjemmelading...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Wibla

Re: hurtiglading så anbefaler jeg å være litt obs på alternative apper som kan gi deg kwh-pris på lading istedet for minuttpris i tilfelle du ikke kan makse 50 kW. Dette er veldig relevant for f.eks. Tesla med ChaDeMo-adapter, eller om du står AC-lading uten å kunne makse ladestasjonen.

Ellers er jeg nok ganske enig med navyelsen.
2018 Tesla Model S 75D

Electrix

Jeg tror du vil klare deg veldig fint med en Tesla Model 3. Med din kjøring, 300 km i uka så bruker du ca et batteri i uka når du tar med ekstra forbruk på oppvarming når du kjører korte turer.

På 50kW hurtigladere klarer du deg da med 1-2 timer hurtiglading i uka som bør kunne gjøres når du likevel handler. Kan du ta dette på Grønn Kontakts ladestasjoner så koster det deg da med rabatter ca 2,40 pr kWt som er litt over dobbel pris av hjemmelading, men da slipper du å betale for installasjon av ladeutstyr... På langtur kan du benytte Teslas superladere til 1,70 kr pr kWt, antakeligvis vil du også finne noe billig eller gratis lading rundt omkring som gjør totalregnskapet ennå billigere.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Trekkoppbil

På de vanligste karttjenestene kan man få oversikt over ladestasjoner, og ofte kan man se detaljer som hvilke hurtiglader som er opptatt mm: http://elbilwiki.no/index.php/Orientering#Kart_over_ladestasjoner

Handelsstanden og andre tilbyr lading på enkelte p-plasser. Så da gjelder det å velge tilbud som butikker, tannlege, arbeidsgiver, kommune og svigermor med omhu. For bilister i 20kwt-klassa kan sånne valg være viktig for at man skal kunne komme seg hjem.
Har du 100kwt-batteri du skal fylle opp, så blir det litt andre forhold.

Å lade ute kan fort bli 3 ganger så dyrt som å lade hjemme. Priser og tidsforbruk vil variere mye.
Men det er kanskje mer relevant å sammenligne priser på forsikring for de ulike bilene. https://insideevs.com/tesla-model-3-expensive-porsche-911-insure/
Bonusopptjeningen kan statistisk sett variere med bilmodellene. Iflg forsirkingsselskapene går Tesla 50 000km før første skade, mens andre biler går dobbelt så langt.

Andre biler man kan vurdere er Kona eller e-Niro, hvis man ikke trenger 4-hjulstrekk.

TJV

Er helt enig med navyelsen om at jeg aldri hadde kjøpt meg elbil uten mulighet for å lade hjemme. Selv om jeg for tiden kan kjøre noen få kilometer og hurtiglade gratis på Cirkle K, så lader jeg hjemme.
Har aldri skjønt meg på folk som forventer gratis ditt og gratis datt. Kjøpe elbil til en halv million, men så skal tydeligvis utgiftene stoppe helt. Tenk heller på at du slipper årsavgift/trafikkforsikringsavgift (ca 3000kr) og service på bilen er billigere, så har man mye «gratis» hurtiglading der.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA